DOI QR코드

DOI QR Code

Educational Aesthetic Characteristics of Chinese Kangba Tibetan Opera Performing Arts

중국 캉바 가극 공연예술의 교육 심미적 특징

  • Wang, Shuai (Department of Drama, Sichuan Normal University)
  • 왕슈아이 (중국 쓰촨 사범대학교 연극영화학과)
  • Received : 2021.03.22
  • Accepted : 2021.04.26
  • Published : 2021.04.30

Abstract

Chinese Tibetan Opera is a highly comprehensive drama type, which combines the educational aesthetic characteristics of the realism of Western drama and the freehand of Chinese opera, including mask play, square play, ritual play and religious play. Tibetan opera, as a kind of local drama, has high research value, which is determined by its educational aesthetic characteristics. The world's three major dramas include Sanskrit dramas in India, tragic-comedies in ancient Greece and Chinese dramas, which have different forms of expression and educational aesthetic characteristics. Because of the particularity of its birthplace, Tibetan Opera inherits some of the three forms of the above three dramas. Ancient Greek tragedies originate from the sacrificial ritual of the god of wine. In the early ceremonial action performances, the actors were all men and needed to wear masks to perform. In Tibetan opera, men also play a role in masks, which are originated from the folk totem dance and religious pantomime music and dance. Due to the long history of Indian Sanskrit drama, except for the relevant records in dance theory, the specific performance form can not be verified. However, according to the relevant records in dance theory, the three characters "Wenba", "Jialu" and "Lamu" in the opening play of Tibetan opera are similar to the "concept character play" in Sanskrit opera. Tibetan Opera is a very important part of traditional Chinese opera, which inherits the educational aesthetic characteristics of Chinese opera.

중국의 티베트 가극은 높은 수준의 종합성을 갖춘 연극 형식으로, 서양 연극의 현실성과 중국 연극의 사의(写意)뜻을 결합한 교육 미학적 특징을 지닌다. 구체적인 표현 형식으로는 가면극, 마당극, 의식극, 종교극의 형식을 겸하고 있다. 티베트 가극은 지방극의 한 종류로 높은 연구 가치를 지니는데, 이는 교육적 미적 특성에 의해 결정되는 것이다. 세계 3대 희곡은 인도의 법극, 고대 그리스의 희곡, 중국의 희곡으로 이들은 각각 다른 표현 형식과 교육 미학적 특징을 갖고 있다. 티베트 전통극은 발원지의 특수성 때문에 이 3대 희곡의 부분 표현 형식을 종합적으로 이어왔다. 고대 그리스 비극은 디오니소스 제사에서 유래한 것으로 초기 의식적 동작의 공연에서 남자들이 탈을 쓰고 연기했으며, 티베트 연극인 아체라모에서도 남자들이 탈을 쓰고 배역을 맡았다. 그 가면은 민간의 짐승 토템 동작과 종교적 무언극이자 액땜의식인 창무(羌姆)에서 유래하였다. 인도의 법극은 그 역사가 길기 때문에 <무론(舞论)>에 기재되어 있는 것을 제외하고 구체적인 공연 형태는 이미 알 수 없지만 <무론(舞论)>에 관한 기록과 관련, 티베트 가극의 시작 부분에서 "온바", "자루", "라무"이 세인물의 활용은 법극의 '개념 인물극'이 지닌 특징을 가지고 있다. 또한 티베트 가극은 민간 설창이야기를 각본으로 한 가무를 공연 형식으로 진행하고, 신에게 제사 지내는 것을 목적으로 하는 것은 중국 희곡의 교육 심미적 특징을 계승하는 것으로 중국 전통 희곡의 중요한 한 부분을 구성하는 것이다. 본 논문은 캉바 가극 공연에서 가면이 지닌 교육적 의미, 캉바 가극 공연의 의식 생성, 캉바 가극 공연의 반주에 맞추어 노래하고 춤추는 것 등 3가지 교육 심미적 특징에 관해 서술한다.

Keywords

Acknowledgement

본 논문은 2020년 중국 쓰촨성 쯔궁시 사회과학연합회 민족민간 음악무용 연구센터의 학술연구비 지원에 의하여 연구되었음.

References

  1. Gengdui Peijie.(2004). On Ajilamu music of Tibetan opera. Tibetan Art Research.
  2. Yan Fuchang.(2010). The evolution and main features of Sichuan Tibetan Opera. Sichuan Drama.
  3. Liu Yuli.(2010). Aesthetic analysis of Huangnan Tibetan opera works in Qinghai [D], Qinghai University for Nationalities.
  4. Zhou Xiangfei et al.(2009). Investigation on the existing schools of Tibetan Opera in Ganzi Tibetan Autonomous Prefecture. Journal of Kangding Teachers College for Nationalities.
  5. Li Yi.(2019). Analysis on the Batang Tibetan opera's inheritance and innovation of Tibetan Opera in performance. Tibetan Art Research.
  6. Liu Zhiqun.(2007). Introduction to History of Tibetan Opera in China(Part 1) [J]. Research on Tibetan Art.
  7. Donggan, Gexi Qizhu.(2006). On the origin and repertoire of Sichuan Ganzi Tibetan Opera. Tibetan Art Research.
  8. Yang Ju.(2010). Comparative study of Tibetan Opera and ancient Greek tragedy. Qinghai University for Nationalities.
  9. Zhao Xiaobin.(2019). The emergence and development of mask theory in western literature. Foreign Literature Research.
  10. Cai Chuan.(2009). An analysis of the main characteristics of Tibetan opera in Khamba area. Journal of Nanchang College.
  11. Yang Ju.(2010). Comparative study of Tibetan Opera and ancient Greek tragedy [D]. Qinghai University for Nationalities.
  12. Pubu Changju.(2002). On the religious and secular nature of traditional Tibetan Opera. Fujian Normal University.
  13. Xing Yi.(2011). Yunnan Nuo mask dancing with gods [J]. Chinese Cultural Heritage.
  14. Arong Gacuo et al.(2008). The origin and development of the five schools of Kangba Tibetan Opera in western Sichuan [J]. Journal of Xihua University (Philosophy and Social Sciences Edition).
  15. Cao Yanan.(2016). The absorption and application of traditional opera elements in Chinese folk opera-focusing on music performance and singing performance. Zhengzhou University.
  16. Wang Xiangrong.(2015). On the ecological aesthetic consciousness of Dust Settled. Youth Times.
  17. Chunyan.(2009). Analysis of the aesthetic significance of Kumbaya Tibetan opera in western Sichuan. Journal of Kangding Teachers College for Nationalities.
  18. Zhao Tianjiao.(2019). Research on the relationship between the sound of the characters and the singing style in Banqiang style drama. Wenzhou University.
  19. Zhang Shixun.(1988). The Origin and Artistic Features of Kangba Tibetan Opera. Art Research Trends.
  20. A Rongxiacuo, Zhou Xiangfei.(2008). The Origin and Development of the Five Schools of Kangba Tibetan Opera in the West of Sichuan. Journal of Xihua University.
  21. Tu Xia.(1987). Shandan Tibetan Opera in Qamdo and its Characteristics. Art Research Trends.
  22. Tu Xia.(1990). The Production of Tibetan Opera in Qamdo and Xiangbaring Temple. Tibetan Art Research.
  23. Tu xia.(2013). Tenth Papala Living Buddha who has made outstanding contributions in many fields of Tibetan traditional culture. Chinese Tibetology.
  24. 표원섭, 이돈용(2019). 한국 전통연희극의 서사구조 연구: 강릉관노가면극 중심으로. 한국엔터테인먼트산업학회논문지, 13(2): 67-77.
  25. 손봉희(2018). 역할 창조를 위한 접근 방법에 있어 가면이 의의. 한국엔터테인먼트산업학회논문지, 12(3): 129-137.