Abstract
This study analyzed the abuse of authority among the types of power abuse in educational institutions in order to create an educational climate in which democracy and equality are respected and to create a better education and an equal society. First, we analyzed the concept and cause of power abuse through literature research, and then explored the cases of members of educational institutions according to the type of abuse of authority through qualitative research to derive implications. As a result, abuse of authority within educational institutions were found as follows: additional work without consultation, transfer of duties, coercive and unilateral instructions using status, instructions violating laws and guidelines, private instructions for personal convenience, specific institutions, personal rights, and privacy. Based on this analysis, a policy was proposed. First, an agreed standard for abuse of authority, an institutional mechanism to mediate conflicts and complaints over abuse of authority, mandatory installation and legislation of the best decision body, active and transparent disclosure of information, and a shift to open and listening administration are needed. Second, analyzing and seeking ways to reduce overuse of authority in educational institutions will be the cornerstone for leading education's democracy and equality by creating a culture of mutual respect and communication among members of the organization. Hope that follow-up studies will be carried out and that the Gap-jil in educational institutions will be reduced to create a better educational environment.
이 연구는 교육기관 내 갑질 행태를 분석함으로써 민주성과 평등의 가치가 존중받는 교육 풍토를 조성하고 보다 나은 교육과 평등한 사회를 조성하고자 교육기관의 갑질의 유형 중 권한남용 행태를 통합연구방법을 활용해 분석하였다. 먼저 문헌 연구를 통해 갑질의 개념과 원인을 분석한 후 질적 연구를 통해 권한남용 유형에 따른 교육기관 구성원들의 사례를 탐색해 시사점을 도출하였다. 그 결과 교육기관 내 권한남용 사례는 협의 없는 업무추가와 업무전가, 지위를 이용한 강압적 지시, 법령과 지침을 위반한 지시, 관행, 개인 편의를 위한 사적 지시, 특정기관 또는 특정인 혜택을 위한 지시, 인격·권리·사생활 침해로 나타났다. 이를 해결하기 위한 방안으로 권한남용에 대한 합의된 기준 마련, 권한남용에 대한 갈등과 불만을 중재할 제도적 장치 마련, 기관 내 최고의 결기구 의무설치 법제화, 모든 정보의 적극적이고 투명한 공개, 감성행정으로 전환 등을 제시하였다. 교육기관 내 갑질 행태를 분석하고 이를 줄이기 위한 방안을 모색하는 것은 조직 구성원 간 상호 존중과 소통의 문화를 조성해 교육의 민주성과 평등성을 이끌 수 있는 초석이 될 것이다. 이 연구를 시작으로 후속 연구들이 진행되고 교육기관 내 갑질이 줄어들어 더 나은 교육환경이 조성되길 기대한다.