Abstract
Both teachers and learners should participate in non-face-to-face class due to COVID-19. The non-face-to-face class has brought about many problems, where they made adequate preparations for such abrupt situation. This study attempted to understand and improve problems occurring during non-face-to-face midi class. The findings are as follows: First, there were differences in equipment available to contact and non-face-to-face class. Such a problem could be improved by using Reaper, DAW which can be installed and freely utilized without any functional limits, regardless of the types of operating systems. Second, latency could not be reduced, when the screen share function of Zoom was used, since it was impossible to select audio interface's drivers in DAW. This problem was improved by again receiving audio output as input and sending it, from the perspectives of teachers. In addition, learners who used the operating system of Windows and have no audio interfaces usually suffer from latency during practices. The latency can be reduced by installing Asio4all. Third, image degradation and screen disconnection phenomena occurred due to the lack of resource. Two computers were connected by using a capture board and the screen disconnection phenomena could be improved by distributing resources and maintaining high-resolution. The system for allowing non-face-to-face midi class could be successfully established, as one more computer was connected by using Vienna Ensemble Pro and more plug-ins were used by securing additional resources. Consequently, the problems of non-face-to-face midi class could be understood and improved.
코로나 바이러스의 영향으로 교수자와 학습자는 비대면 수업을 해야 하는 상황이 되었다. 갑작스러운 상황에 충분한 준비를 하지 못한 상태에서 비대면 수업이 진행되었고 여러 가지 문제점들이 발생했다. 본 연구는 비대면 미디 수업 시 생기는 문제점을 파악하여 개선하고자 하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 대면과 비대면 수업 시 사용할 수 있는 기자재의 차이로 인한 문제점이 있었다. 이에 컴퓨터 운영 체제에 상관없이 설치 가능하고 기능에 제한 없이 무료 사용할 수 있는 DAW인 리퍼(Reaper)를 사용하는 것으로 개선 방안을 찾을 수 있었다. 둘째, 줌(Zoom)의 화면 공유 기능을 사용할 시 DAW에서 오디오 인터페이스의 드라이버를 선택할 수 없어 레이턴시(Latency)를 줄일 수 없는 문제점이 있었다. 교수자 관점에서는 오디오 아웃풋을 인풋으로 다시 받아 송출하는 방식으로 개선하였다. 또한 Windows 운영체제를 사용하며 오디오 인터페이스가 없는 학습자는 실습 시 레이턴시로 인한 불편함이 생기는데 Asio4all을 설치하여 레이턴시를 줄일 수 있었다. 셋째, 컴퓨터의 리소스 부족으로 화질 저하 및 화면 끊김 현상이 있었다. 이를 개선하기 위해 캡처 보드를 사용하여 2대의 컴퓨터를 연결하여 리소스를 분산하여 고화질을 유지하면서 화면 끊김 현상을 개선할 수 있었으며, 비엔나 앙상블 프로를 사용하여 1대의 컴퓨터를 더 연결하여 추가 리소스를 확보하여 더 많은 플러그인을 사용하면서 비대면 미디 수업을 할 수 있는 시스템 구축에 성공하였다. 연구 결과 비대면 미디 수업의 문제점을 파악하고 개선할 수 있었다.