DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Problems and Improvement Plans of Non-Face-to-Face Midi Classes

비대면 미디 수업의 문제점과 개선 방안 연구

  • Baek, Sung-Hyun (Broadcasting & Entertainment, Dong-Ah Institute of Media and Arts)
  • 백성현 (동아방송예술대학교 방송연예계열)
  • Received : 2021.05.24
  • Accepted : 2021.06.25
  • Published : 2021.06.30

Abstract

Both teachers and learners should participate in non-face-to-face class due to COVID-19. The non-face-to-face class has brought about many problems, where they made adequate preparations for such abrupt situation. This study attempted to understand and improve problems occurring during non-face-to-face midi class. The findings are as follows: First, there were differences in equipment available to contact and non-face-to-face class. Such a problem could be improved by using Reaper, DAW which can be installed and freely utilized without any functional limits, regardless of the types of operating systems. Second, latency could not be reduced, when the screen share function of Zoom was used, since it was impossible to select audio interface's drivers in DAW. This problem was improved by again receiving audio output as input and sending it, from the perspectives of teachers. In addition, learners who used the operating system of Windows and have no audio interfaces usually suffer from latency during practices. The latency can be reduced by installing Asio4all. Third, image degradation and screen disconnection phenomena occurred due to the lack of resource. Two computers were connected by using a capture board and the screen disconnection phenomena could be improved by distributing resources and maintaining high-resolution. The system for allowing non-face-to-face midi class could be successfully established, as one more computer was connected by using Vienna Ensemble Pro and more plug-ins were used by securing additional resources. Consequently, the problems of non-face-to-face midi class could be understood and improved.

코로나 바이러스의 영향으로 교수자와 학습자는 비대면 수업을 해야 하는 상황이 되었다. 갑작스러운 상황에 충분한 준비를 하지 못한 상태에서 비대면 수업이 진행되었고 여러 가지 문제점들이 발생했다. 본 연구는 비대면 미디 수업 시 생기는 문제점을 파악하여 개선하고자 하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 대면과 비대면 수업 시 사용할 수 있는 기자재의 차이로 인한 문제점이 있었다. 이에 컴퓨터 운영 체제에 상관없이 설치 가능하고 기능에 제한 없이 무료 사용할 수 있는 DAW인 리퍼(Reaper)를 사용하는 것으로 개선 방안을 찾을 수 있었다. 둘째, 줌(Zoom)의 화면 공유 기능을 사용할 시 DAW에서 오디오 인터페이스의 드라이버를 선택할 수 없어 레이턴시(Latency)를 줄일 수 없는 문제점이 있었다. 교수자 관점에서는 오디오 아웃풋을 인풋으로 다시 받아 송출하는 방식으로 개선하였다. 또한 Windows 운영체제를 사용하며 오디오 인터페이스가 없는 학습자는 실습 시 레이턴시로 인한 불편함이 생기는데 Asio4all을 설치하여 레이턴시를 줄일 수 있었다. 셋째, 컴퓨터의 리소스 부족으로 화질 저하 및 화면 끊김 현상이 있었다. 이를 개선하기 위해 캡처 보드를 사용하여 2대의 컴퓨터를 연결하여 리소스를 분산하여 고화질을 유지하면서 화면 끊김 현상을 개선할 수 있었으며, 비엔나 앙상블 프로를 사용하여 1대의 컴퓨터를 더 연결하여 추가 리소스를 확보하여 더 많은 플러그인을 사용하면서 비대면 미디 수업을 할 수 있는 시스템 구축에 성공하였다. 연구 결과 비대면 미디 수업의 문제점을 파악하고 개선할 수 있었다.

Keywords

References

  1. WHO. Coronavirus disease (COVID-19) pandemic. https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/2020.04.28.
  2. 류종수(2020). 코로나19 팬데믹에 대한 국가별 대응 및 보건정책 고찰 및 비교. 연세대학교대학원 박사학위논문.
  3. 교육부(2020). 처음으로 초중고특 신학기 온라인 개학 실시(코로나19). 보도자료 (No. 6083).
  4. 교육부(2020). 원격수업 출결.평가.기록 가이드라인 안내. 보도자료 (No. 6092).
  5. 강진호, 손성민, 한승태(2020). 포커스 그룹 인터뷰를 활용한 대학 신입생들의 비대면 강의 경험에 대한 연구. 한국엔터테인먼트산업학회논문지, 14(7), 397-408.
  6. 임지현, 민경원(2021). 비대면 가창 수업 방법 고찰. 한국엔터테인먼트산업학회논문지, 15(1), 27-38.
  7. 김하영(2021). 실용음악학과 비대면 실기 수업의 한계와 개선 방향성 연구. 경희대학교교육대학원 석사학위논문.
  8. 김하영, 한수정(2021). 비대면 음악 실기수업의 교육만족에 관한 연구. 문화와융합, 43(3), 647-671.
  9. Dharmawanputra, Budi, Heri Murbiyantoro, and Harpang Y. Karyawanto.(2020). Vocal Class in Method Lecture During the Covid-19 Pandemic. International Joint Conference on Arts and Humanities
  10. MIDI Association. What is MIDI?. https://www.midi.org/2020.04.28.
  11. Vienna Symphonic Library. Vienna Ensemble Pro 7. https://www.vsl.co.at/en/Software/Vienna_Software_ Package#!Gui/2021.05.06.
  12. 교육부(2018). 일반대학의 원격수업 운영 기준. 정책정보공표, 대학(원)교육 (No. 601).
  13. 교육부(2020). 체계적인 원격수업을 위한 운영 기준안 마련. 보도자료 (No. 6081).
  14. Apple. Mac mini. https://www.apple.com/kr/mac/2021.05.07.
  15. Apple. Logic Pro. https://apps.apple.com/kr/app/logic-pro-x/id634148309?mt=12/2021.05.07.
  16. AI Mastering Blog. DAW Share. https://aimastering.com/blog/ko/daw-share/2021.05.08
  17. 전산용어사전편찬위원회(2011). 컴퓨터인터넷 IT용어대사전. 일진사.
  18. Asio4all. Low Latency Asio Driver for Windows Audio. https://www.asio4all.org/2020.05.08.
  19. Youtube. BTS (방탄소년단) 'Dynamite' Official MV. https://www.youtube.com/watch?v=gdZLi9oWNZg/2020.05.08.
  20. 서광배(2003). 실용적인 홈 리스닝 어커스틱에 관한 연구. 상명대학교정보통신대학원 석사학위논문.