DOI QR코드

DOI QR Code

In the Digital Big Data Classroom Reality and Application of Smart Education : Learner-Centered Education using Edutech

디지털 빅데이터 교실에서 스마트교육의 실제와 활용 : 에듀테크를 활용한 학습자 중심 교육

  • Kim, Seong-Hee (Center for Creative Convergence Education(Science Philosophy Education Committee), Hanyang University)
  • Received : 2021.05.24
  • Accepted : 2021.06.25
  • Published : 2021.06.30

Abstract

In this study, we looked at the appearance of Edutech, which is being put into the educational field after Corona 19, with the advent of the 4th industrial revolution. In the era of the 4th industrial revolution, the infrastructure, data, and service of Smart Stick that actively utilized ICT became the main pillars of smart education. In particular, smart education is being implemented through e-learning, smart learning, and edutech, and on this basis, it has become possible through the expansion and use of the Internet and computers, the dissemination of smart devices, and a software foundation using big data. Based on this, it was confirmed that Edutech is being implemented through the establishment of a quarantine safety net, a learning safety net, and a care safety net for individual learners and safe life based on artificial intelligence. Lastly, in order for edutech education using big data to become a discourse for everyone, it is necessary to consider artificial intelligence and ethics in the use and application of edutech.

본 연구에서는 코로나19 이후 교육현장에 본격적으로 투입되고 있는 에듀테크의 모습을 4차산업혁명의 도래와 더불어 살펴보았다. 4차산업혁명 시대에 ICT를 적극적으로 활용한 스마트 스티의 인프라, 데이터, 서비스는 스마트교육을 구현하는 주축이 되었다. 특히 스마트교육은 이러닝, 스마트러닝, 에듀테크를 통해 구현되고 있으며, 이러한 기저에는 인터넷과 컴퓨터의 확대 및 활용, 스마트 기기의 보급, 빅데이터를 활용한 소프트웨어 기반을 통해 가능하게 되었다. 이를 토대로 에듀테크는 인공지능을 기반으로 학습자 개별 맞춤형, 안전한 생활을 위한 방역안전망, 학습안전망, 돌봄안전망을 구축을 통해 구현되고 있는 것을 확인할 수 있었다. 마지막으로 이와 같은 빅데이터를 활용한 에듀테크 교육이 모두를 위한 담론이 되기 위해서는 에듀테크의 활용과 적용에 있어 인공지능과 윤리에 대한 숙고가 필요하다.

Keywords

Acknowledgement

본 논문은 2019년 대한민국 교육부와 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임 (NRF-2019S1A5A2A03053711)

References

  1. 한선관, 홍수빈, 김병철, 정기민, 안성민 지음(2020). AI사고를 위한 인공지능 랩. 성안당.
  2. 앤서니 셀던, 티머시 메트칼프, 올라디메지 아비도예 지음, 염동기 외 옮김(2020). 인간 중심의 AI시대를 향한 제4차 교육혁명. 성균관대학교 출판부.
  3. 이나핼, 정혜림(2018). 온라인 학습 플랫폼을 활용한 플립드 러닝 감각통합 수업이 학습 참여에 미치는 영향. 한국엔터네인먼트산업 학회 논문지. 12(4) : 247-256.
  4. 김진욱(2021). 코로나19시대, 대학 교육의 비대면 교육의 방향 연구. 한국엔터테인먼트산업학회 2021년도 춘계학술대회 논문집. 127-130.
  5. 교육과학기술부(2011.10). 인재대국으로 가는 길 -스마트교육 추진전략실행계획.
  6. 공영일(2020). 에듀테크 산업 동향 및 시사점. 소프트웨어정책연구소
  7. 한국교육학술정보원(2020). 포스트 COVID-19 대응 미래교육 체제 전환을 위한 에듀테크 동향 분석. 보고서 RM 2020-21.
  8. 조은순, 염명숙, 김현진 공저(2012). 원격교육론. 양서원.
  9. 홍정민(2017). 에듀테크 : 4차 산업혁명시대의 미래교육. 책밥.
  10. Moore, M.G.(1993). Transaction distance theory, In Keegan. D.(ed), Theoretical principles of distance education(pp. 22-38). NY: Routledge]; Peters, O.(1998), Learning and teaching in distance education : Analyses and interpretations from and international perspective(김재웅, 방명숙 역(2000). 원격교육학개론. 교육과학사)
  11. 한국교육학술정보원(2020). 국외 에듀테크 정책 동향 분석. 연구보고서.
  12. 정보통신산업진흥원(2020). 해외 에듀테크 주요 기업 분석 보고서-글로벌 에듀테크 산업 동향 분석.
  13. kotra(2020). 에듀테크 해외 유망 시장 동향 및 진출전략.
  14. 강선주 외(2012). 유럽 주요국의 교과서 제도 비교 및 정책 동향 분석 연구. 한국교과서연구재단.
  15. 교육과학기술부(2011.10). 인재대국으로 가는 길 -스마트교육 추진전략실행계획.
  16. 교육부(교육과정정책과, 2021.04). 국민과 함께 하는 미래형 교육과정 추진 계획(안).
  17. 신재한, 김도경(2021). 미래교육에 필요한 회복 탄력성. 박영스토리.
  18. 매일경제(2020.11.20). 2025년부터 초중고 정규 교과에 'AI교육' 도입... 사교육 시장이 먼저 '꿈틀'.
  19. 전형배, 정훈, 강병옥, 이윤경(2021). AI기반 교육 현황과 기술동향. 한국전자통신연구원.
  20. 교육부(전국시도교육감협의회. 2020.08.11). 모든 학생을 위한 교육 안전망 강화 방안.