Abstract
The purpose of this study was to examine the effects of Kahoot!(Game-based Student Response System) on nursing education. This study used an one group Pretest-posttest design. Participants were 179 nursing students from one D university located in Gwangju, Korea. The Kahoot!(Game-based Student Response System) was provided for 6 times. Data were collected between August 26 and October 25, 2019. The collected data was analyzed by descriptive statistics, paired t-test, pearson's correlation coefficient and stepwise multiple regression using IBM SPSS 21.0 program. The results showed that learning engagement(t=-6.257, p=.000) was significantly higher than levels before Kahoot!(Game-based Student Response System), critical thinking disposition(t=-2.163, p=.032) was significantly higher than levels before Kahoot!(Game-based Student Response System), problem solving ability(t=-3.032, p=.003) was significantly higher than levels before Kahoot!(Game-based Student Response System). Significant relationships were found among learning engagement(r=.375, p=.000), critical thinking disposition(r=.286, p=.000), problem solving ability(r=.291, p=.000) and learning satisfaction. The results of stepwise multiple regression indicates that learning engagement(β=.307, p=.000), problem solving ability(β=.158, p=.041) predicts 15.2% in learning satisfaction(F=16.905, p=.000). In conclusion, Kahoot!(Game-based Student Response System) is effective in improving learning engagement and problem solving ability to nursing education.
본 연구는 성인간호학I 전공이론 교과목 위장관계 대상자 간호중재 주제에 카훗(Kahoot!)을 활용하여 총 6회의 수업을 적용한 후 간호대학생의 학습몰입, 비판적 사고 성향, 문제해결능력에 미치는 효과를 확인하였고, 카훗(Kahoot!) 수업 적용 후 수업만족도에 영향을 미칠 수 있는 요인을 파악함으로써 효과적인 간호교육을 위한 교수학습법 개발의 기초자료를 제공하고자 시도되었다. 본 연구는 단일군 전·후설계 실험연구로서 G광역시 일개 D대학 간호학과 2학년 학생 176명을 연구대상으로 하였다. 본 연구결과 학습몰입 정도는 카훗(Kahoot!) 수업 적용 전 평균 2.75점에서 수업 적용 후 평균 2.95점으로 증가하였고, 통계적으로 유의한 차이가 있었다(t=-6.257, p=.000). 비판적 사고 성향 정도는 카훗(Kahoot!) 수업 적용 전 평균 3.39점에서 수업 적용 후 평균 3.43점으로 증가하였고, 통계적으로 유의한 차이가 있었다(t=-2.163, p=.032). 문제해결 능력 정도는 카훗(Kahoot!) 수업 적용 전 3.34점에서 수업 적용 후 3.42점으로 증가하였고, 통계적으로 유의한 차이가 있었다(t=-3.032, p=.003). 카훗(Kahoot!) 수업 적용 후 간호대학생의 학습몰입, 비판적 사고 성향, 문제해결능력, 수업만족도는 각각 정적 상관관계가 있었고, 카훗(Kahoot!) 수업만족도에 영향을 미치는 요인은 학습몰입(β=.307, p=.000), 문제해결능력(β=.158, p=.041) 순이었으며, 이러한 변수는 대상자의 수업만족도 요인을 15.2% 설명하였다(F=16.905, p=.000). 따라서 본 연구결과를 바탕으로 카훗(Kahoot!)을 활용한 수업은 간호교육의 효과적인 교수학습법임을 확인하였고, 추후 연구에서는 다양한 교과목과 주제에 카훗(Kahoot!) 교수학습법을 적용하고 수업 효과를 검증하는 반복연구를 제언한다.