Abstract
This study started with curiosity about theatre without its three elements and would reveal its possibility through performance and experiment and promote the expansion of each element and the development of a new form at the same time. After the occurrence of COVID-19, theatre has come up against a big limitation of contact-free, untact communication due to its inherent characteristic of 'presence.' For the survival of theatre in the rapidly changing world, it is desperately necessary to check the existing performance method and to be concerned about its development for the future. Thus, this researcher started from a more fundamental exploration of theatre focused on an "experiment of theatre without its three elements" and would sort out the three elements (actors, audience, and a play) from a macroscopic perspective. Also, the researcher would investigate the impacts of these elements on the performance and the possibility of theatre even after removing the elements through performance and experiment. This study consists of one performance and two experiments and is based on the interviews and progress details conducted by the planner and experimenter and the survey with the experiment participants. The significance of this study is its reflection on the essence of the genre, theatre, and the roles of all elements constituting that, not from a narrow perspective that would simply define the concepts of the elements but through the expansion and change of them. Furthermore, hopefully, it will be connected to the discovery of a new theatrical format that has not been considered through its combination with another genre.
본 연구는 연극의 3요소가 없는 연극에 대한 호기심으로 출발하여 공연과 실험을 통해 가능성을 밝혀 보고 각 요소의 확장과 동시에 새로운 형식의 발전을 도모하는 데에 그 목적을 둔다. 코로나19의 등장 이후, 연극은 현장성이라는 고유한 특성에 따라 비대면, 언택트 소통의 큰 한계에 부딪혀있다. 급변하는 세계 속에서 연극의 생존을 위해서는 기존의 공연 방식을 점검하고, 미래로의 발전을 위한 새로운 형식에 대한 고민이 절실하다. 이에 본 연구자는 더 본질적인 연극에 대한 탐구로 시작한 '연극의 3요소가 없는 연극 실험'을 중심으로 3요소(배우, 관객, 희곡)를 거시적인 관점으로 정리해본다. 또 공연과 실험을 통하여 이 요소들이 공연에 미치는 영향과 요소들의 제거에도 연극이 가능한가에 대해 고찰해보고자 한다. 연구는 한 번의 공연과 두 번의 실험으로 이루어져 있으며 기획자, 실험자의 인터뷰와 진행 내용 및 실험 참여자의 설문을 바탕으로 한다.