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Big Hit Entertainment's Contents Innovation : Focusing on Entrepreneurial Leadership and Platform Strategy

빅히트 엔터테인먼트의 콘텐츠 혁신 : 기업가적 리더십과 플랫폼 전략을 중심으로

  • Kwon, Sang-Jib (College of Social Science (Department of Business Management), Hansung University)
  • 권상집 (한성대학교 사회과학부 기업경영트랙)
  • Received : 2020.12.24
  • Accepted : 2021.01.25
  • Published : 2021.01.31

Abstract

Big Hit entertainment corporation has been well known for value creation since it became the contents innovator in Korea to develop global artist musician BTS. By introducing sustainable innovations, as well as a mainstream of successive music entertainment growth, Big Hit entertainment corporation has became a global leader in highly competitive entertainment industry. To explain the Big Hit's contents innovation story, this study suggests a innovation momentum with two core elements: CEO's entrepreneurial leadership and platform strategy. Based on in-depth case study, this study proposes that CEO's entrepreneurial leadership allowed the Big Hit entertainment corporation to take advantage of its existing key resources and execute sustainable contents innovations. Also, creating diverse music and entertainment contents from the Weverse digital platform produce Big Hit's value creation. Based on these research results, both the contributions and implication to entertainment industry and academic field are presented.

빅히트 엔터테인먼트는 방탄소년단(BTS)이라는 글로벌 아티스트 뮤지션을 국내에서 처음으로 제작, 혁신적인 가치를 창출하는 국내 최고의 콘텐츠 기업으로 유명하다. 빅히트 엔터테인먼트는 지속적인 혁신을 창출하고 꾸준히 음악적 성과를 만들어냄으로서 가장 경쟁이 극심한 엔터테인먼트 산업에서도 선도적 기업으로 인정받고 있다. 본 연구는 빅히트 엔터테인먼트의 콘텐츠 혁신을 설명하기 위해 해당 기업의 혁신 성과를 추동하는 두 개의 핵심 축인 방시혁 대표의 기업가적 리더십과 플랫폼 전략을 깊이 있게 살펴보고자 한다. 깊이 있는 사례연구를 통해 본 연구는 CEO의 기업가적 리더십이 빅히트 엔터테인먼트의 지속적인 콘텐츠 혁신을 이끌고 핵심 자원을 활용하는데 기여한다는 점을 밝혔다. 또한, 빅히트 엔터테인먼트는 자체 위버스 플랫폼을 통해 다양한 음악과 엔터테인먼트 콘텐츠를 창출함으로써 꾸준히 새로운 가치를 고객에게 제공하는데 성공했다. 연구 결과를 토대로 엔터테인먼트 산업에 필요한 학문적 공헌도와 실무적 시사점을 본 연구는 도출하였다.

Keywords

Acknowledgement

본 연구는 한성대학교 교내학술연구비 지원과제임.

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