DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Comedic Acting Methods in the Play - Focusing on Character of Kim Seo-Young -

연극 <코트>에 나타난 희극적 연기 방법 연구 - 김서영 역을 중심으로 -

  • Kim, Seok (Department of Performing Art, Anyang University)
  • 김석 (안양대학교 공연예술전공)
  • Received : 2021.05.20
  • Accepted : 2021.06.25
  • Published : 2021.06.30

Abstract

Comedy has been popular since ancient Greece. In order to visualize comedy more effectively, the actor's acting acts as an important factor. Then active discussion is needed on how actors can actually shape their comedic performance. I would like to approach comedic acting methods, focusing on the character of Kim Seo-young in the play . This researcher played the character of Kim Mi-young, and the characteristics of comedic acting include exaggeration, repetition, fast tempo, changing tone, and exaggerated physical behavior. Comedic acting comes from a dissonance of reactions. This is because unexpected reactions to stimuli can cause audience laughter. Comedic acting is also important in exaggeration and repetition, which must be based on true acting. The fast tempo of the act and the changing tone of the words also affect comedic acting expressions, and the embodiments of 'slapstick' and 'group dance', which are characteristics of farce acting, play an important role in causing audience laughter. In order for these characteristic elements to show comic effects, the actor's true acting must be the basis. What is important in comedic acting is understanding the narrative flow and features of the text and expressing it accurately. Comedic effects can be sufficiently represented if an actor truly expresses his means and faithfully demonstrates what the text requires. It is hoped that such research will help explore various acting arts, the acting education field, and the theater creation process.

희은 고대 그리스시대부터 현재까지 대중의 인기를 받으며 존재해왔다. 희극을 더 효과적으로 시각화하기 위해서는 배우의 연기가 중요한 요소로 작용한다. 그렇다면 배우가 희극적 연기를 수행하는데 있어서 실제로 어떻게 형상화할 수 있는지에 대한 적극적인 논의가 필요하다. 연극 <코트>의 김서영 역을 중심으로 희극적 연기 방법에 관해 접근하고자 한다. 본 연구자가 김서영 역을 맡아 수행하였으며, 희극적 연기의 특징으로는 과장과 반복, 빠른 템포, 변화 있는 어조, 과장된 신체 행위 등을 들 수 있다. 희극적 연기는 반응의 부조화에서 비롯된다. 자극에 대해 기대하지 않은 반응은 관객의 웃음을 유발할 수 있는 요인이 되기 때문이다. 또한 희극적 연기는 과장과 반복이 중요하게 작용하는데, 여기에는 진실한 연기가 기반이 되어야 한다. 행위의 빠른 템포감과 말의 변화 있는 어조도 희극적 연기 표현에 영향을 미치며, 소극(farce) 연기의 특징이라고 할 수 있는 '슬랩스틱'과 '군무' 등의 구현은 관객의 웃음을 유발하는 데 중요한 역할을 한다. 이러한 특징적 요소들이 희극적 효과를 나타내기 위해서는 진실하게 표현하는 배우의 연기가 기반이 되어야 한다. 희극적 연기에서 중요한 것은 텍스트의 서사적 흐름과 특징을 이해하고 그것을 정확하게 표현하는 것이다. 배우는 자신의 수단을 진실하게 표현하고 텍스트에서 요구하는 것을 있는 그대로 충실하게 보여준다면 희극적 효과는 충분히 나타낼 수 있다. 이러한 연구가 다양한 연기예술에 대한 탐구와 연기교육현장 그리고 연극창작 과정에 도움이 되길 기대한다.

Keywords

References

  1. 아리스토텔레스(2010). 이상섭 옮김, 시학, 문학과 지성사.
  2. 피에르 볼츠(2018). 연극 연구회 옮김, 희극, 연극과 인간.
  3. 유기환 외(2004). 웃음과 소극(笑劇)의 시학, 한국프랑스학논집, 46, 219-244.
  4. Morton Gurewitch(2020). 유화수 옮김, 희극 또는 골계 비합리적 시각, 민속원.
  5. 류종영(2006). 웃음의 미학, 유로서적.
  6. 류종영(2006). 웃음의 미학, 유로서적.
  7. John Harrop, Sabin R. Epstein(2005). 박재완 옮김, 스타일 연기, 도서출판 게릴라.
  8. 김찬자(2001). 코메디아 델라르테 연구-유형.배우.무대형태를 중심으로, 한국연극학회, 한국연극학 16, pp.207~243.
  9. Mel Gordon(2001). Lazzi: The Comic Routines of the Commedia dell'Arte, (PAJ Books).
  10. 앙리 베르그송(1992). 정연복 옮김, 웃음- 희극성의 의미에 관한 시론, 세계사
  11. 김효(2016). 베르그송의 웃음 이론의 재조명, 외국문학연구, 61, pp. 75-95.
  12. 김효(2016). 베르그송의 웃음 이론의 재조명, 외국문학연구, 61, pp. 75-95.
  13. 류종렬(2006). 웃음거리: 웃음의미학-웃음거리(le comique)의 발생과 의미-, 시대와 철학, 17(3), pp. 43-64.
  14. Constantin Stanislavski(2000). 강량원 옮김, 나의 예술 인생, 이론과 실천.
  15. John Harrop, Sabin R. Epstein(2005). 박재완 옮김, 스타일 연기, 도서출판 게릴라.
  16. 김효(2016). 베르그송의 웃음 이론의 재조명, 외국문학연구, 61, pp. 75-95.
  17. Epstein(2005). 박재완 옮김, 스타일 연기, 도서출판 게릴라.
  18. 이영석(2006). 베르그송의 웃음, 희극성의 의미작용에 대한 시론에 나타난 웃음과 희극성 분석, 프랑스문화예술연구, 17, pp. 241-262.
  19. Albert Bermal(1982). Farce, New York: A touchstone Book.
  20. 박세혁(2006). 무성영화 코메디와 애니메이션에 나타난 보드빌 슬랩스틱 코메디의 영향, 기초조형학연구, 7(4), pp. 255-266.
  21. 김종국(2019). 브레히트연기론의 영화적 변용 양상, 한국엔터테인먼트산업학회논문지, 13(1), pp. 59-67.
  22. 김종국(2018). 브레히트의 게스투스 영화연기, 한국엔터테인먼트산업학회논문지, 12(1), pp. 71-79.