DOI QR코드

DOI QR Code

Convergence Characteristics of Contemporary Musical Vocal Techniques - Focusing on the Analysis of 'The Girl in 14G' -

현대 뮤지컬 보컬 테크닉의 융합적 특징 - 'The Girl in 14G' 분석을 중심으로 -

  • Received : 2021.05.17
  • Accepted : 2021.06.25
  • Published : 2021.06.30

Abstract

The purpose of this study is to understand the characteristics of contemporary vocalization and songs in order to learn various vocal methods in musical vocal classes and apply them to students. Musical vocalization methods change and evolve according to the demands of the times. Today, the characteristics of contemporary musicals cannot be limited to anyone genre, and the genre of music as well as the style of work are derived from several genres and coexist. 'The Girl in 14G,' the subject of this study, is a song that appeared in the album of Kristin Chenoweth, a famous American musical actress who uses various vocal techniques. Jeanine Tesori composed this song with various vocal techniques such as Classical, Jazz, Belting, and Mixed Voice to express New York's representative music genres of Broadway Musical, Metropolitan Opera and East Village Jazz. The development of the song consists of a difficult process in which one actor has to act across three different characters in three musical styles and singing methods. Singing 'The Girl in 14G' requires a lot of effort and practice as it is necessary to acquire various vocal techniques, which makes it a good text for students and actors in the educational perspective. As a result, this study confirmed that this song is a representative piece with a solid musical and dramatic composition and is a good example that shows the convergence characteristics of contemporary musical vocal techniques.

본 연구는 뮤지컬 보컬 수업에 있어 다양한 발성법을 익히고 학생들에게 적용시키기 위해 동시대에 나타나는 발성법과 노래의 특징을 파악하기 위함이다. 뮤지컬 보컬 발성법은 시대의 요구에 따라 변화하며 진화하고 있다. 오늘날 현대 뮤지컬의 특징은 어느 한 장르로 국한 할 수 없으며 작품 양식과 더불어 음악의 장르도 여러 장르로 파생되어 공존한다. 본 연구의 대상인 'The Girl in 14G'는 다양한 보컬 창법을 구사하는 미국의 유명 뮤지컬 배우인 크리스틴 체노웨스(Kristin Chenoweth)의 앨범에 실린 노래이다. 이 노래의 작곡자인 제닌 테소리(Jeanine Tesori)는 이 노래에서 뉴욕을 대표하는 음악 장르인 '브로드웨이 뮤지컬, 메트로폴리탄 오페라, 이스트 빌리지 재즈'를 표현하기 위해, '성악 창법(Classical Voice), 재즈(Jazz), 벨팅(Belting) 창법, 믹스드 보이스(Mixed Voice)'의 다양한 보컬 테크닉으로 작곡하였다. 노래의 전개는 1명의 배우가 3가지 음악 스타일과 창법으로 3명의 다른 인물을 넘나들며 연기해야 하는 어려운 과정으로 구성되어 있다. 'The Girl in 14G'를 부르기 위해서는 다양한 보컬 테크닉의 습득이 필요한 만큼 많은 노력과 연습이 필요하며, 교육적 측면에서 학생과 배우에게 좋은 텍스트라 할 수 있다. 결과적으로 연구를 통해 이 노래는 탄탄한 음악적, 극적 구성을 갖는 대표적인 노래로써 현대 뮤지컬 보컬 테크닉의 융합적 특징을 잘 보여주는 예임을 확인 할 수 있었다.

Keywords

References

  1. Mattew, L.(2012). Teaching Undergraduate Voice: A Repertoire-Based Approached To Singing. Indiana University, Thesis, Doctor of Music.
  2. 방현승(2007). 재즈 즉흥에 사용되는 스캣음절(Scat Syllable) 연구. 세계음악학회. 음악과 문화, 17:39-62.
  3. 박경숙(2008). 뮤지컬 배우를 위한 발성법과 음악적 접근에 관한 고찰: Belting 발성법을 중심으로. 단국대학교 대학원, 석사학위 논문.
  4. 김윤태(2008). 벨칸토발성과 뮤지컬 창법에 관한 비교 연구: 구강공명을 중심으로. 중앙대학교 예술대학원, 석사학위논문.
  5. 강승완(2012). 뮤지컬 배우를 위한 효과적인 발성법의 이론적 고찰: 뮤지컬<렌트>와 오페라<라보엠>을 중심으로. 용인대학교 예술대학원, 석사학위논문.
  6. 홍관표(2016). 뮤지컬 발성법, 단국대학교 대학원, 석사학위논문.
  7. 이지연(2017). 사운드 메커니즘에 따른 뮤지컬 발성변화와 발전에 관한 연구. 중앙대학교 예술대학원, 석사학위논문.
  8. 이은혜, 김유정(2020). 뮤지컬 노래의 극과 음악 분석을 통한 조 에스틸 보컬 기법(EVT)의 적용과 실제. 한국엔터테인먼트산업학회, 14(8): 91-102.
  9. Bourn, T., Kenny, D., & Garnier, M.(2010). Music theatre voice: Production, Physiology and Pedagogy, Popular Song and Music Theatre. Journal of Singing, 67(4): 437-444.
  10. Cleveland, T.F.(1999). A Physiological Description of a Debilitating Singing Style, Journal of Singing. 56(2): 33-34.
  11. Farnswarth, A.(2000). Jazz Vocal Techniques, An Instrumental Method. CA, JazzMedia Press.
  12. Velarde, R.(2013). Vocal Pedagogy At The End of The Tweentieth Century: Revealing The Hidden Instrument. Arizona State University, Thesis, Doctor of Musical Arts.
  13. White, A.(2011). Belting, As an Academic Discipline. American Music Teacher, OH, Music Teachers National Association.
  14. Pires-Fernandes, C.(2014). The Girl in 14G. Analyzing Solution for Vocal Issues Through Vocal Pedagogy. University of Central Florida.
  15. Maddy S. Roberts. Who is Kristin Chenoweth? https://www.classicfm.com/discover-music/kristinchenoweth-movies-height-age-net-worth/2021.4.28
  16. Pires-Fernandes, C.(2014). The Girl in 14G. Analyzing Solution for Vocal Issues Through Vocal Pedagogy. University of Central Florida.
  17. 이은혜(2016). 알기 쉬운 뮤지컬 가창실기. 도서출판 오래.
  18. 씬 플레이빌. 거장의 70년과 불멸의 걸작들. https://blog.naver.com/splaybill/221267213796/2021.04.28.
  19. Trudeau, J.(2011). Belting Beauties and Soaring Sopranos: Vocal Pedagogy to Address the Wide-Ranging Needs of Musical Theatre Females. Tufts University.
  20. 강익모, 이현섭(2011). 이탈리아어를 활용한 벨칸토창법 연구, 한국엔터테인먼트산업학회 춘계 학술대회 논문집, 1: 140-147.
  21. Miller, R.(2004). Solution for Singers: Tools for Performers and Teachers. Oxford University Press.
  22. Stoloff, Bob.(2011). Vocal Improvisation: An Instru-Vocal Approach for Soloists, Groups, and Choirs. Gerard and Sarzin Publishing Co.
  23. Kiaira Hutchinson. Ella Fitzgerald. https://www.weaa.org/post/ella-fitzgerald-first-lady-song#stream/0/2021.5.3
  24. 고희안(2021). 체르니 30을 넘어 재즈 피아노. 엠엠재즈.
  25. Rooney, T.J.(2016). The Understanding of Contemporary Vocal Pedagogy and the Teaching Methods of Internationally Acclaimed Vocal Coaches. Internationally Journal of Learning, 15(10): 147-162.