초록
본 연구에서는 구조방정식모형을 활용하여 안전속도 5030 정책수용도에 영향을 미치는 도로서비스 항목을 평가할 수 있는 정책수용도 평가모형을 개발하였다. 그 결과, 정책수용도에 대한 영향관계는 운전자 집단에서 이동성(0.411), 경제성(0.217), 안전성(0.181), 환경성(0.089)의 만족도 순이고, 비운전자 집단에서 안전성(0.466), 이동성(0.223), 환경성(0.194), 경제성(0.111)의 만족도 순으로 나타났다. 이상의 결과에서 알 수 있듯이 안전속도 5030 정책수용도 제고를 위해서는 도로 이용자별 특성에 따라 서비스 제공이 차별화 될 필요가 있다. 즉 운전자 집단이 주로 이용하는 위계가 높은 도로에 대해 이동성을 높이고, 비운전자 집단이 주로 이용하는 위계가 낮은 도로에 대해 안전성을 강화하는 등의 방안마련이 필요함을 말해주고 있다. 따라서 본 연구에서 제시한 안전속도 5030 정책의 수용도 평가 모형은 기존의 정책 평가지표인 교통사고 및 통행시간 등에서 벗어나 이용자들의 정성적인 평가를 반영하고 있어 안전속도 5030 정책 활성화의 기초자료로 활용될 수 있을 것이다.
In this study, using structural equation modeling, a policy acceptance evaluation model was developed to evaluate the service items of roadsthat affect the acceptance of the Safety Speed 5030 policy. The relationship of influence on policy acceptance was found to be as follows: In the driver group, satisfaction with mobility (0.411), economy (0.217), safety (0.181), and environment (0.089) are in the order of top priority; and in the non-driver group, satisfaction with safety (0.466), mobility (0.223), environment (0.194), and economy (0.111) are in the order of top priority. From these results, in order to increase acceptance of the Safety Speed 5030 policy, it is necessary to differentiate the provision of services according to the characteristics of each road user type. This infers it is important to improve mobility for roads with a high hierarchy mainly used by driver groups, and to improve safety for roads with low hierarchy mainly used by non-driver groups. Therefore, the evaluation model for acceptance of the Safety Speed 5030 policy suggested in this study can be used as basic data for activating the Safety Speed 5030 policy in the future by reflecting the qualitative evaluation of users.