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The Effects of SW Education Using EPL and Coding robot on the Computational thinking and Problem solving

EPL 및 코딩 로봇 활용 SW교육이 컴퓨팅 사고력과 문제해결력에 미치는 효과

  • 오지훈 (조선대학교 교육대학원 교육학과 (정보.컴퓨터교육)) ;
  • 장대원 (조선대학교 교육대학원 교육학과 (정보.컴퓨터교육)) ;
  • 정일용 (조선대학교 IT융합대학 컴퓨터공학과)
  • Received : 2021.08.23
  • Accepted : 2021.10.12
  • Published : 2021.09.30

Abstract

This study attempted to examine the effects of SW education using EPL and coding robots on computing thinking and problem-solving skills among various teaching and learning methods of software education. To this end, a survey was conducted on 350 students from middle schools A and B in Gwangju and Jeollanam-do, and the difference in mean was analyzed through t-verification and one-way analysis of variance in order to investigate the relationship between variables. Based on the research results obtained through this, we will identify the effects, strengths, and weaknesses of SW education using EPL and coding robots, provide basic data and information for efficient teaching and learning methods of SW education, and further suggest better directions in terms of academic and practical aspects.

본 연구는 소프트웨어 교육의 다양한 교수·학습 방법 중 EPL과 코딩 로봇을 활용한 SW교육이 컴퓨팅 사고력과 문제해결력에 미치는 효과를 살펴보고자 하였다. 이를 위해 광주광역시·전라남도 소재 A중학교와 B중학교 350명의 학생들을 대상으로 설문 조사를 실시하였고, 변인간의 관계를 규명하기 위하여 대응 표본 t-검증, 일원변량분석 방법 등을 통해 평균의 차이를 분석하였다. 이를 통해 얻어진 연구결과를 토대로 EPL과 코딩 로봇을 활용 SW교육의 효과 및 장단점을 파악하고 효율적인 SW교육의 교수·학습 방법을 위한 기초자료 및 정보를 제공하여, 더 나아가 학문적·실용적 측면에서 보다 좋은 방향을 제시하고자 한다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 조선대학교 학술연구비의 지원을 받아 연구되었음(2021).

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