DOI QR코드

DOI QR Code

비브라토음의 비정현파적인 주파수 궤적의 특성 분석에 관한 연구

A study on the characteristic analysis of non-sinusoidal frequency trajectories of vibrato tones

  • 방희석 (세종대학교 전자정보통신공학과)
  • Pang, Hee-Suk (Department of Electrical Engineering, Sejong University)
  • 투고 : 2021.07.28
  • 심사 : 2021.08.25
  • 발행 : 2021.09.30

초록

비브라토는 보컬음과 악기음에 대한 주파수의 변조를 의미하며, 음악의 음색을 풍부하게 만들기 위해서 사용되는 대표적인 기법들 중의 하나이다. 비브라토음의 기본주파수 궤적은 정현파 신호로 모델링이 되는 것이 일반적이지만, 궤적의 모양이 비정현파적인 경우들도 존재한다. 본 논문에서는 비브라토음의 기본주파수 궤적 중 비정현파적인 형태를 가지는 경우에 대해 그 특성을 분석하는 방법을 제안한다. 제안되는 방법은 주파수 궤적에 대해 Fast Fourier Transform(FFT) 분석을 통해 배음 분석을 실행하고, 비브라토 파라미터들을 분석하고, 또한 궤적의 정현파 순도 인자를 계산하는 과정들로 이루어진다. 플루트, 비올라, 색소폰 악기음들에 대해 제안된 방법을 적용하였고 실험 결과를 통해 제안된 방법이 유용함을 보였다.

Vibrato corresponds to a modulation of frequency and is one of the most frequently used techniques to enrich vocal and musical instrument sounds. Whereas the fundamental frequency trajectories of vibrato tones are generally modeled as a sinusoid, they are sometimes observed to be non-sinusoidal. In this paper, we propose a method to analyze the characteristics of non-sinusoidal fundamental frequency trajectories of vibrato sounds. The proposed method performs Fast Fourier Transform (FFT)-based harmonic analysis on the frequency trajectory, analyzes vibrato parameters, and calculates a sinusoid purity factor. We applied the proposed method to flute, viola, and saxophone vibrato tones, whose results showed the effectiveness of the proposed method.

키워드

참고문헌

  1. E. Prame, "Measurements of the vibrato rate of ten singers," J. Acoust. Soc. Am. 96, 1979-1984 (1994). https://doi.org/10.1121/1.410141
  2. E. Prame, "Vibrato extent and intonation in professional Western lyric singing," J. Acoust. Soc. Am. 102, 616-621 (1997). https://doi.org/10.1121/1.419735
  3. J. C. Brown and K. V. Vaughn, "Pitch center of stringed instrument vibrato tones," J. Acoust. Soc. Am. 100, 1728-1735 (1996). https://doi.org/10.1121/1.416070
  4. J. M. Geringer, R. B. MacLeod, C. L. Madsen, and J. Napoles, "Perception of melodic intonation in performances with and without vibrato," Psychol. Music 43, 675-685 (2015). https://doi.org/10.1177/0305735614534004
  5. C. Dromey, S. O. Holmes, J. A. Hopkin, and K. Tanner, "The effects of emotional expression on vibrato," J. Voice 29, 170-181 (2015). https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2014.06.007
  6. T. Nose, M. Kanemoto, T. Koriyama, and T. Kobayashi, "HMM-based expressive singing voice synthesis with singing," Comput. Speech Lang. 34, 308-322 (2015). https://doi.org/10.1016/j.csl.2015.04.001
  7. T. K. L. Ho, H. S. Lin, C. K. Chen, and J. L. Tsai, "Development of a computer-based visualised quantitative learning system for playing violin vibrato," Brit. J. Educ. Technol. 46, 71-81 (2015). https://doi.org/10.1111/bjet.12124
  8. Q. Han and R. Zhang, "Acoustic analyses of the singing vibrato in traditional Peking Opera," J. Voice 31, 511.e1-511.e9 (2017). https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2016.11.016
  9. H. S. Pang and D. H. Yoon, "Automatic detection of vibrato in monophonic music," Pattern Recognit. 38, 1135-1138 (2005). https://doi.org/10.1016/j.patcog.2005.01.001
  10. H. S. Pang, J. S. Lim, and S. Kwon, "High-accuracy frequency analysis of harmonic signals using improved phase difference estimation and window switching," J. New Music Res. 46, 342-355 (2017). https://doi.org/10.1080/09298215.2017.1356855
  11. H. S. Pang, J. S. Lim, and S. Lee, "Discrete Fourier transform-based method for analysis of a vibrato tone," J. New Music Res. 49, 307-319 (2020). https://doi.org/10.1080/09298215.2020.1784959
  12. J. C. Brown, "Frequency ratios of spectral components of musical sounds," J. Acoust. Soc. Am. 99, 1210-1218 (1996). https://doi.org/10.1121/1.414602
  13. I. Arroabarren, M. Zivanovic, J. Bretos, A. Ezcurra, and A. Carlosena, "Measurement of vibrato in lyric singers," IEEE Trans. Instrum. Meas. 51, 660-665 (2002). https://doi.org/10.1109/TIM.2002.803082