DOI QR코드

DOI QR Code

Verification of mediating effects of self-esteem in the relationship between level of participation in volunteering activity and mental health of adolescents

청소년의 봉사활동 참여정도와 정신건강과의 관계에서 자아존중감의 매개효과 검증

  • 김상우 (삼육대학교 가상재활실험실) ;
  • 장혜영 (양천구 청소년상담복지센터)
  • Received : 2021.08.03
  • Accepted : 2021.09.18
  • Published : 2021.09.30

Abstract

Purpose: The purpose of this study is to examine whether the level of participation in physical activity affects the mental health of adolescents, that is, their subjective well-being. In addition, we would like to see if adolescents can improve their satisfaction with life away from the negative emotions they are currently feeling through physical activities such as hand-help and consolation activities and check if self-esteem has mediating effects in this process. Design: Survey. Methods: The survey was conducted by the surveyor, with a total of 9,041. Results: First, it shows that the higher frequency of adolescents' physical activity leads to higher self-esteem and subjective well-being. Second, it shows that the higher the self-esteem leads to higher subjective well-being felt by adolescents. Third, the level of youth physical activity itself contributes to subjective well-being while also affecting self-esteem, and the self-esteem also affects the subjective well-being that adolescents perceive. Conclusion: It will be necessary to provide programs to enhance subjective well-being for students with poor school life adaptation and satisfaction with life, as well as continuous attention such as organization and counseling of programs in schools to enhance self-esteem. In addition, it is considered that by encouraging and guiding teenagers with low satisfaction with life and low self-esteem to physical activities such as volunteer activities and leisure activities that suit their aptitude, and the adolescents will get away from the negative emotions they are currently feeling and increase their satisfaction with adaptation to school life and life.

Keywords

References

  1. 김규희. 고등학생 자원봉사활동이 자아존중감에 미치는 영향[박사학위논문]. 대구대학교 대학원; 2007.
  2. 김동배, 김선아, 이서원, 등. 자원봉사의 이해. 서울: 학지사; 2009.
  3. 김상우, 이병희. 물리치료학과 학생의 학업스트레스와 대학생활적응의 관계에서 사회적 지지와 자아탄력성의 매개효과. 대한물리치료과학회지 2020;27(2):48-62. https://doi.org/10.26862/jkpts.2020.09.27.2.48
  4. 김윤나, 박옥식. 청소년활동의 효과에 관한 비교분석-자아존중감, 직업성숙도, 학업성취, 생활만족도, 스트레스, 비행과의 관계를 중심으로. 청소년복지연구 2009;11(1):79-99.
  5. 김지혜. 청소년 봉사활동이 자아존중감과 자아탄력성을 매개로 공동체 의식과 삶의 만족도에 미치는 영향-봉사활동 시간과 주관적 만족을 중심으로. 청소년복지연구 2012;14(1):41-62.
  6. 김한나, 김정선, 노승현. 청소년의 주관적 행복감에 영향을 미치는 요인에 관한 연구 2014년 제 10차 청소년건강행태온라인조사 자료 분석. 한국산학기술학회 논문지. 2015;16(11):7656-66.
  7. 김호순, 김정태 최창욱, 등. 청소년의 학령별 자아존중감 및 행복감의 차이 분석. 청소년학연구 2019;26(6):243-74.
  8. 도종수. 청소년자원봉사활동이 주관적 행복감에 미치는 영향. 청소년복지연구 2011;13(4):21-45.
  9. 문성호, 문호영. 청소년 자원봉사활동의 실태 및 효과에 관한 비교분석. 청소년복지연구 2009;11(1):101-20.
  10. 박재숙. 중학교 신입생의 봉사활동과 학교적응의 관계에서 공동체의식의 매개효과 분석. 청소년학연구 2013;20(9):1-24.
  11. 윤영숙. 치위생 전공교육과 연계한 노인구강보건관련 봉사학습의 효과 연구. 치위생과학회지 2008;8(2):43-9.
  12. 전병제. 자아개념 측정 가능성에 관한 연구. 연세 논총 1974;11(1):107-30.
  13. 전선혜, 김경화, 김남원. 대학생의 신체만족도와 심리적 행복감 관계에서 자아존중감 매개효과. Asian Journal of Physical Education of Sport Science(AJPESS) 2018;6(1):33-44. https://doi.org/10.24007/ajpess.2018.6.1.004
  14. 정준교. 청소년의 자원봉사와 아르바이트의 관계에 관한 연구: 여가생활만족도, 삶의 생활만족도와 자아존중감을 중심으로. 한국청소년정책연구원 제 2 회 한국청소년패널 학술대회 자료집 2005:517-41.
  15. 조미영. 청소년 자원봉사활동의 영역과 자아존중감에 관한 연구[석사학위논문]. 명지대학교 사회교육대학원; 2000.
  16. 차한솔, 김주일. 청소년 봉사활동만족도가 학교생활적응에 미치는 영향: 또래애착과 자아존중감의 매개효과. 청소년학연구 2015;22(3):177-204.
  17. 최경옥. 지역사회 청소년활동 참여와 학교생활적응의 관계에서 자기효능감의 매개효과. 청소년복지연구 2017;19(3):231-61.
  18. 최소림. 노래를 중심으로 한 집단음악치료활동이 장애청소년의 자아존중감향상과 불안감소에 미치는 영향[석사학위논문]. 숙명여자대학교 대학원; 2006.
  19. 최창욱, 성은모, 남화성, 등. 2018 성남시 청소년 실태조사 연구. 세종: 한국청소년정책연구원; 2018.
  20. 한인영, 박형원, 김주현. 전공교육과 연계한 봉사학습의 효과 연구: 사회복지교육을 중심으로. 한국사회복지학 2005;57(3):251-76.
  21. 허정철. 수련활동, 자원봉사활동이 청소년의 자아정체감 형성에 미치는 영향에 관한 연구. 청소년복지연구 2005;7(1):19-40.
  22. 홍나미. 청소년 봉사활동이 학교적응에 미치는 영향에서 자아존중감과 공동체의식의 매개효과. 청소년문화포럼 2015;(44):157-80.
  23. Erath SA, Flanagan KS, Bierman KL. Early adolescent school adjustment: Associations with friendship and peer victimization. Soc Dev 2008;17(4):853-70. https://doi.org/10.1111/j.1467-9507.2008.00458.x
  24. Hayes AF. Introduction to mediation, moderation, and conditional process analysis: A regression-based approach, Guilford Press; 2013.
  25. Kline RB. Principles and practice of structural equation modeling(4th ed.). New York: The Guilford Press; 2015.
  26. Moksnes UK, Espnes GA. Self-esteem and life satisfaction in adolescents-gender and age as potential moderators. Qual Life Res 2013;22(10):2921-8. https://doi.org/10.1007/s11136-013-0427-4
  27. Moore CW, Allen JP. The effects of volunteering on the young volunteer. J Prim Prev 1996;17(2):231-58. https://doi.org/10.1007/BF02248794
  28. Rosenberg M. Rosenberg self-esteem scale (RSE). Acceptance and commitment therapy. Measures package 1965;61(52):18.
  29. Roeser RW, Eccles JS, Sameroff AJ. School as a context of early adolescents' academic and social-emotional development: A summary of research findings. Elem Sch J 2000;100(5):443-71. https://doi.org/10.1086/499650