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선박 자율운항 요소기술 시험을 위한 안전관리절차서 개발

Development of Safety Management Procedures for an Autonomous Navigation Element Technology Test

  • 우동한 (목포해양대학교 LINC+ 사업단) ;
  • 이인규 (목포해양대학교 LINC+ 사업단) ;
  • 임남균 (목포해양대학교 항해학부)
  • Woo, Donghan (LINC+, Mokpo National Maritime University) ;
  • Lee, In-Gyu (LINC+, Mokpo National Maritime University) ;
  • Im, Namkyun (Division of Navigation Science, Mokpo National Maritime University)
  • 투고 : 2021.07.16
  • 심사 : 2021.08.27
  • 발행 : 2021.08.31

초록

본 연구는 스마트 자율운항선박(Maritime Autonomous Surface Ship, MASS) 기술 개발 및 실증을 위한 산학 과제로서 목포해양대학교와 삼성중공업이 함께 참여한 연구가 안전하게 실시되어 질수 있도록 안전관리 절차서를 개발하였다. 본 연구에서는 국내 및 국제해사기구(International Maritime Organization, IMO)의 관련 가이드라인 및 해사 관련법 검토를 거쳐 안전관리 절차서를 개발하였다. 안전관리 절차서는 자율운항선박의 관련 해당 당국과 이해관계자들이 시스템 및 기반 시설에서 시험의 안전 및 환경 보호와 관련하여 적절하게 실시하기 위하여 국제해사기구에서 제시한 자율운항선박 시험을 위한 지침(MSC.1/Circ.1604, Annex : Interim guidelines for MASS trials)의 의거하여 개발 하였다. 개발된 안전관리 절차서는 당직체제로 운항 중인 선박에 항해보조기기로 탑재한 자율운항요소기술을 적용한 시스템의 해상 실증 시험을 위하여, 대한민국 연안의 해양환경보호와 항행 안전을 준수하면서, 관련 시스템의 시험이 안전하고 안정적으로 수행할 수 있도록 개발되었다.

In this study, safety management procedures were developed based on domestic and foreign guidelines and related maritime law to ensure the safe development and implementation of smart autonomous ship technology and Samsung Heavy Industry. The safety management procedure was developed according to the guidelines for (MASS) sea trials (MSC.1/Circ.1604, Annex: Interim guidelines for MASS trials), proposed by International Maritime Organization (IMO) for the relevant authorities and stakeholders of MASS to properly conduct tests of systems and infrastructure related to safety and environmental protection. The developed safety management procedure applies to the maritime demonstration test of a system applying autonomous navigation element technology mounted as a navigation aid on a ship operating under a watch system, while complying with the environmental protection and navigation safety of the coast of Korea.

키워드

과제정보

본 연구는 목포해양대학교와 삼성중공업이 공동으로 수행한 "원격/자율 운항선박 시스템 개발 및 검증" 사업의 지원으로 수행되었습니다.

참고문헌

  1. Choi, C. J.(2020), Development and implementation of interim guidelines for MASS trails, Monthly Maritime Korea, 20(5), pp. 103-105 (in Korean).
  2. Choi, J. J., J. H. Yoo, and S. I. Lee(2018), Roles and Legal Status of the Remote Operator in a Maritime Autonomous Surface Ship: Focusing on the Concept of a Crew and a Master, Journal of Korea Institute of Maritime Law, pp. 155-185 (in Korean).
  3. IMO(2019), Interim guidlines for MASS trials (MSC. 1/Circ.1604).
  4. KR(2020a), Guideline for Autonomous Shipping (in Korean).
  5. KR(2020b), Maritime Cyber Security formal Approval Guidelines (in Korean).
  6. KR(2020c), Guidance on manufacturing method and formal approval (in Korean).
  7. Lim, Y. J. and Y. C. Lee(2018), Issues of IMO Convention on 「Maritime Autonomous Surface Ship」 and Its Implications on the Application of Maritime Law, Journal of Law Reveiw, 18(3), pp. 155-181 (in Korean).
  8. Park, H. S., C. J. Choi, and M. C. Jo(2020), A Study on the Guidelines for IMO Maritime Autonomous Surface Ships (MASS), Journal of Navigation and Port Research, 20(5), pp. 103-105 (in Korean).