Acknowledgement
이 논문은 2020학년도 제주대학교 교원성과지원사업과 2020년 정부(교육부)의 재원으로 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임(NRF-2019S1A5C2A04083374)
References
- 교육부 (2018). 수학 4-2, (주)천재교육: 서울.
- 김유경.방정숙(2007). 초등학교 6학년 학생들의 공간 감각과 공간추론 능력실태 조사. 대한수학교육학회지 학교수학, 9(3), 353-373.
- 박상욱, 박교식, 김지원. (2014). 미국 초등학교 수학 교과서 Everyday Mathematics의 확률 영역 분석. 한국초등수학교육학회지, 18(3), 475-492.
- 우정호(2006). 수학 학습-지도 원리와 방법. 서울대학교 출판부: 서울
- 이성미.방정숙 (2007). 초등학생들의 공간감각 이해능력 실태조사. 수학교육, 46(3), 273-292.
- 이종영(2005). 초등학교에서 지도하는 공간 감각 내용에 관한 고찰. 대한수학교육학회지 학교수학, 7(3), 269-286.
- 조영선.정영옥(2012). 초등학생들의 공간 감각 실태 조사-4, 5, 6학년을 중심으로. 한국초등수학교육학회지, 16(3), 359-388.
- 정영옥 (2017). 초등학교 수학에서 공간 방향에 대한 교육과정과 교과서 비교. 대한수학교육학회지 학교수학, 19(4), 663-690.
- 하혜진 (2018). 대칭성을 이용한 사각형 학습지도 방안 연구, 서울대학교 대학원 교육학 석사학위 논문
- Baroody, A. J. & Coslick, R. T. (1998). Fostering children's mathematical power: An investigative approach to k-8 mathematics instruction. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. 권성룡 외 11인 공역(2005). 수학의 힘을 길러주자. 왜? 어떻게? 서울: 경문사.
- Bishop, A. J. (1980). Spatial abilities and mathematics education - A review. Educational Studies in Mathematics, 11, 257-269. https://doi.org/10.1007/BF00697739
- Clements, D. H. (1999). Geometric and spatial thinking in young children. In V. C. Juanita(Ed.), Mathematics in the Early Years (pp. 66-79). Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
- Clements, D. H. & Battista, M. B. (1992). Geometry and spatial reasoning. In A. G. Douglas (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 420-464). New York: Macmillan Publishing Company.
- Del Grande, J. J. (1990). Spatial sense. Arithmetic teacher, 37, 14-20. https://doi.org/10.5951/AT.37.6.0014
- DeLanda, M. (2009). 강도의 과학과 잠재성의 철학 (이정우, 김영범 역). 서울: 그린비. (원저 2002년 출판)
- Gutierez, A. (1996). Children's ability for using different plane representations of space figures. New Directions in Geometry Education, 33-42.
- Harris, L. J. (1981). Sex-related variations in spatial skill. In L. S. Liben, A. H. Patterson, & N. Newcombe (Eds.), Spatial representation and behavior across the life span (pp.83-125). NewYork: AcademicPress.
- Hershkowitz, R. (1990). Psychological aspect of learning geometry. In P. Nesher, & J. Kilpatrick (Eds), Mathematics and Cognition (pp. 70-95). Cambridge, UK: University Press.
- Kennedy, L. M., Tipps, S., & Johnson, A. (2004). Guiding children's learning of mathematics. Belmont: Wadsworth.
- Klein, F. (1872). A comparative review of recent researches in geometry". Complete English Translation is here https://arxiv.org/abs/0807.3161
- Lockwood, E. H. & Macmillan, R. H. (1978). Geometric Symmetry, London: Cambridge Press.
- Mainzer, K. (2005). Symmetry And Complexity: The Spirit and Beauty of Nonlinear Science. World Scientific. ISBN 981-256-192-7.
- Maletsky, Evan M. et al. (2002). Harcourt Math (Math-Grade 4), Harcourt, Inc.
- McGee, M. G. (1979). Human spatial abilities: Psychometric studies and environmental, genetic, hormonal, and neurological influences. Psychological Bulletin, 86(5), 889-918. https://doi.org/10.1037/0033-2909.86.5.889
- National Council of Teachers of Mathematics (1989). Curriculum and evaluation standards for school mathematics. Reston, VA: The Author
- National Council of Teachers of Mathematics (2000). Principal and standards for school mathematics. Reston, VA: The Author
- Tartre, L. A. (1990a). Spatial orientation skill and mathematics problem solving. Journal for Research in Mathematics Education, 21(3), 216-229. https://doi.org/10.2307/749375
- Weyl, H. (1969). Symmetry, Princeton University Press.