DOI QR코드

DOI QR Code

Development and Application of Teaching and Learning Materials for Gifted Students in Elementary School

초등수학영재를 위한 교수학습 자료 개발 및 적용

  • 김성준 (부산교육대학교 수학교육과)
  • Received : 2021.08.03
  • Accepted : 2021.08.23
  • Published : 2021.08.31

Abstract

This study analyzes the characteristics of elementary math gifted classes through the development and application of teaching and learning materials. We used the guided reinvention methods including quasi-experiential perspectives. To this end, the applicability of Lakatos' quasi-empirical mathematical philosophy in elementary mathematics was examined, and the criteria for the development of teaching and learning materials for gifted students were presented, and then this study was conducted in this theoretical background. The subjects of the study were 21 elementary students at P University's Institute of Science and Gifted Education, and non-face-to-face real-time classes were conducted. Classes were divided into introduction, deployment1, deployment2, organization stages, and in each stage, small group cooperative learning was conducted based on group activities, and in this process, the characteristics of elementary mathematics gifted were analyzed. As a result of the study, elementary mathematics gifted students did not clearly present the essence of justification in the addition algorithm of fractions, but presented various interpretations of 'wrong' mathematics. They also showed their ingenuity in the process of spontaneously developing 'wrong' mathematics. On the other hand, by taking interest in new mathematics starting from 'wrong' mathematics, negative perceptions about it could be improved positively. It is expected that the development of teaching and learning materials dealing with various and original topics for the gifted students in elementary school will proceed through follow-up research.

Keywords

Acknowledgement

본 연구는 2021년도 부산교육대학교 학술연구과제로 지원을 받아 수행되었음.

References

  1. 강문봉 (2004). Lakatos 방법론을 초등수학에 적용하기 위한 연구. 수학교육학연구, 14(2), 143-156.
  2. 강민정, 송상헌 (2020). 초등학교 영재학급용 교수학습 자료 개발을 위한 가변칠교판 활용 소재 발굴. 한국초등수학교육학회지, 24(1), 169-186.
  3. 강완, 장윤영, 정선혜 (2011). 수학 수업 발문 유형 분석 및 대안 탐색-신임교사사례연구-. 초등수학교육, 14(3), 293-302.
  4. 교육부(2019). 초등학교 수학 3-1, 3-2, 4-2, 5-1. 서울: (주)천재교육.
  5. 김방영 (2010). 초등학교 우수 수학 수업에서의 교사 발문 분석 연구. 부산교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  6. 김상미, 최창우 (2017). 초등수학 영재학급의 운영 실태 및 프로그램 분석. 초등수학교육, 20(1), 37-52.
  7. 김정현 (2003). 초등학교 수학 수업에서 이루어지는 교사의 발문 분석. 청주교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  8. 남흥숙, 박문환 (2012). 창의적 문제해결 학습 모형에 따른 초등학교 수학영재프로그램 개발. 한국초등수학교육학회지, 16(2), 203-225.
  9. 박유나, 박만구 (2015). 문제해결에서 생산적 실패의 경험이 초등학생의 수학적 문제해결력 및 수학적 성향에 미치는 영향. 초등수학교육, 18(2), 123-139.
  10. 송상헌 (2004). 수학 영재 교수학습 자료 개발을 위한 소재 발굴에 관한 연구. 과학교육논총, 16, 67-86.
  11. 이경숙, 유미현 (2014). 초등 수학영재 수준을 고려한 무게중심에 대한 교수학습 프로그램의 개발 및 적용. 과학영재교육, 6(1), 15-34.
  12. 이경화 (2003). 수학 영재교육 자료의 개발과 적용 사례 연구. 수학교육학연구, 13(3), 365-381.
  13. 이광연 (2009). 바보셈에서 페리 수열로. 네이버캐스트 수학산책.
  14. 이종호 (2012). Lakatos의 오류주의 수리철학을 적용한 정수론 교수지도 연구. 고려대학교 교육대학원 석사학위논문.
  15. 이창홍, 송상헌 (2017). 직육면체의 모든 전개도 탐구에 관한 영재학급용 교수학습 자료 개발과 적용. 교육논총, 37(2), 235-257.
  16. 정명숙, 송상헌 (2019). 큐브로직퍼즐을 활용한 초등학교 영재학급용 교수학습 자료 개발에 관한 연구. 학교수학, 21(1), 21-38.
  17. 정선우 (2019). 역동적 기하 환경에서 Lakatos 방법론을 활용한 교수 학습 상황의 증명 스키마 분석. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문.
  18. 정주옥 (2016). 괴델의 불완전성 정리에 대한 준경험주의적 고찰. 서강대학교 교육대학원 석사학위논문.
  19. 조진석, 김성준, 이동환 (2019). 분수와 소수의 곱셈과 나눗셈 지도 순서에 관한 예비교사의 인식과 개선. 한국초등수학교육학회지, 23(1), 1-17.
  20. 채승완, 송상헌 (2019). 국가 영재교육 프로그램 기준에 따른 주사위 윷놀이를 변형한 교수학습 자료 개발 사례 분석. 학교수학, 21(1), 215-231.
  21. 최종현, 송상헌 (2005). 주제 탐구형 수학영재 교수학습 자료 개발에 관한 연구. 학교수학, 7(2), 169-192.
  22. 한정민, 박만구 (2010). 수학적 창의성 관점에서 본 교사의 발문 분석. 한국초등수학교육학회지, 14(3), 865-884.
  23. Kapur, M. (2014). Productive failure in learning mathematics. Cognitive Science, 38, 1008-1022. https://doi.org/10.1111/cogs.12107