中國眞實事件改編電影特性與社會互動關係硏究 - 以電影《盲山》爲例 -

  • 투고 : 2021.11.15
  • 심사 : 2021.12.13
  • 발행 : 2021.12.30

초록

By analyzing the film context and taking the film "Blind Mountain", which adapted from a real event in China, as a template, this article aims to analyze the relationship between this type of film and the society from the characteristics of the film adapted from the real event and the relationship with the society after being adapted to films. From the perspective of characteristics, the author also analyzed that firstly, the interactive relationship of presentation is the film's exposure of the real "ugliness" and the perception of "beauty" in the real society. Secondly, the supporting interactive relationship not only enriches the social experience of film creators, but also enhances the film's ability to re-news. Thirdly, the pressure-type interaction is not only to regulate the power of social behavior, but also to promote the intangibility of social thought.

키워드

참고문헌

  1. 곽소방, <실화를 바탕으로 한 한.중 영화의 창작 특성 비교: 한국 영화 <그놈 목소리>와 중국 영화 <디어리스트>를 중심으로>, 청주대학교 대학원, 박사학위논문, 2019.
  2. 등백림, <실화를 바탕으로 한 한.중 영화 비교 연구: 한국영화 <소원>과 중국영화 <천주정>을 중심으로>, 청주대학교 대학원, 석사학위논문, 2020.
  3. 최은미, <영화의 사실 재현 방식을 통해 살펴본 영화와 사회의 소통에 관한 연구: 실화를 소재로 한 범죄, 스릴러 영화 <살인의 추억>을 중심으로>, 청주대학교 대학원, 석사학위논문, 2008.
  4. Han Xueyu, <한국과 중국 실화기반 영화 비교>, 홍익대학교 대학원, 석사학위논문, 2019.
  5. Daniel Lopez, ≪Films by Genre: 775 categories, SmleS, trends, and move-mentdefined≫, London: Routledge Taylor & Francis Group, 2015.
  6. Ralfman, Jimmy Purdy, ≪Sociology on Film: Postwar Hollywood's Prestige Commodity≫, New Brunswick: Rutgers University Press, 2016.
  7. Zhang Lili, , ≪Proceedings of the 2015 Northeast Asia International Symposium on Linguistics≫, No.79, 2015.
  8. 安德魯.希格森, 陳慧, 楊俊蕾, <從政治權力到影像權力: 當代"英國"電影與國家君主>, ≪北京電影學院學報≫, 第9期, 2021.
  9. 李潔, <新聞報導電影化改編的傳播機制探析>, ≪大眾文藝≫, 第21期, 2013.
  10. 盧文玉, <從藝術真實角度解析≪解救吾先生≫>, ≪電影文學≫, 第22期, 2016.
  11. 馬歇爾.麥克盧漢 著, 何道寬 譯, ≪理解媒介論人的延伸≫, 南京: 譯林出版社, 2019.
  12. 聶婷, <從劇本創作角度談新聞事件的電影改編--以電影≪親愛的≫為例>, ≪戲劇之家≫, 第17期, 2015.
  13. 聶偉, ≪第六代導演研究≫, 上海: 復旦大學出版社, 2014.
  14. 彭晶晶, <從新聞到電影: 當前我國新聞改編電影現象研究>, 西南交通大學, 碩士學位論文, 2010.
  15. 彭濤, <中韓真實事件電影之改編觀念比較>, ≪當代電影≫, 第4期, 2016.
  16. 彭濤, <集體記憶視角下的新世紀韓國政治電影>, ≪電影理論研究(中英文)≫, 第3期, 2021.
  17. 齊偉, <21世紀中國災難片的情境規約, 景觀呈現與文化表達>, ≪電影藝術≫, 第2期, 2020.
  18. 王鑫, 黃皓宇, <歷史電影的轉軌, 再造與證成--當代美國歷史電影的種族政治轉向與話語接合策略>, ≪上海大學學報(社會科學版)≫, 第38期, 2021.
  19. 汪開慶, <第六代導演的嬗變--從"文學"電影到"新聞"電影>, ≪雲南藝術學院學報≫, 第4期, 2009.
  20. 胥思名, <中韓兩國對真實事件的電影改編理念>, ≪電影文學≫, 第16期, 2016.
  21. 尹鴻, 梁君健, <在多向選擇中創新突破--2019年國產電影創作備忘>, ≪當代電影≫, 第2期, 2020.
  22. 虞吉, 葛金松, <中國電影導演代際劃分的終結>, ≪當代文壇≫, 第5期, 2015.
  23. 於正玉, <"新聞改編電影"的敘事方法研究>, ≪吉林藝術學院≫, 第3期, 2019.
  24. 張聰, ≪融合與發展數據時代的新聞與傳播≫, 北京: 知識產權出版社, 2019.
  25. 周舟, <樹立文化自信講好中國故事--"第五屆中國電影新力量論壇"綜述>, ≪當代電影≫, 第1期, 2020.