DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Expression Analysis of Social Topics in Taiwan's New Wave Movies - Focused on Hou Hsiao-hsien and Yang Teh-chang

대만 뉴웨이브 영화의 사회의제 표현 분석 연구 - 허우 샤오시엔과 에드워드 양이 중심으로

  • Lee, Tae-hoon (Division of Digital contents design, Kyung-hee University) ;
  • ZHANG, YIRAN (Division of Digital contents design, Kyung-hee University)
  • 이태훈 (경희대학교 디지털콘텐츠학과) ;
  • 장이란 (경희대학교 디지털콘텐츠학과)
  • Received : 2021.05.01
  • Accepted : 2021.07.20
  • Published : 2021.07.28

Abstract

In the 1980s, the rapid development of Hong Kong genre films began the myth of Hong Kong's New Wave films, which had a profound impact on Taiwanese films of the same period. Later, two leading film directors, Hou Xiaoxien and Edward Yang, appeared in the process of being influenced by Taiwanese film Ganyu Wave. In this paper, we conducted research on the art style, theme style, film language, and aesthetic narrative methods of films of Hou Xiaoxien and Edward Yang against the backdrop of Taiwan's New Wave era. In addition, the visual characteristics of Taiwan's New Wave films, and the two directors have drawn suggestions on Taiwan's new generation of directors and the Taiwanese film industry, and presented a colorful film creation scheme for the creation and innovation of the new generation of filmmakers.

1980년대, 홍콩 장르영화가 빠르게 발전함에 따라 홍콩 뉴웨이브 영화의 신화가 시작되었으며, 이는 같은 시기의 대만 영화에도 깊은 영향을 끼쳤다. 이 과정에서 대만의 뉴웨이브 영화들은 독특한 영상언어를 통해 대만의 그릇된 사회현실을 지적하고, 역사문화에 대해 반성을 표현하는 사회의제로 시대정신을 발현, 예술적 가치를 구현하였다. 본 논문에서는 대만 뉴웨이브의 대표적인 감독인 허우 샤오시엔과 에드워드 양의 작품 속 영상 스타일을 통한 주제 표현, 영상언어, 등에 대해 대중 예술적 가치를 분석하였다. 또한 이러한 대만 뉴웨이브 영화의 영상표현적인 특징을 통해 표출된 감독의 의도 등으로 동아시아 영화산업의 대중 예술적 가치에 대한 시사점을 도출했으며, 신세대 영화인들의 창작과 혁신을 위해 다채로운 영화창작 구도를 제시하였다. 또한 사회계몽적인 측면에서 향후 중국 영화를 발전시키는데 중요한 시사점을 제안하려 한다.

Keywords

References

  1. Chiao Hung-ping (1998). Taiwan New Cinema, Taiwan Times Cultural Publishing Co. Ltd.
  2. Chen Fei-bo (1988). Historical Stories of Taiwan Cinema [M] and China Film Publishing House.
  3. Chen Ju-hsiu (1994). Historical and Cultural Experience of Taiwan's New Cinema, Taiwan's Wanzheng Book Company.
  4. Sun Wei-chuan (2004). Commentary on Taiwan's New Film Movement. Contemporary cinema.
  5. Zhang Zhiguo (2002). "An Overview of Hou Hsiao-hsien's Cinema", a new film.
  6. The Trace of Ma Junxiang (1990). Yang Dechang's Cinema - First Learning. Film Art.
  7. Jia Lei Lei (1990). The Story and Reading of Taiwan's New Cinema, Film Art.
  8. Meng Hongfeng (1993). On Hou Hsiao-hsien's Style, Contemporary Cinema.
  9. Chen Rui (2009). Research on Urban Problems in Yang Dechang's Cinema: Images of Conflict between Traditional and Modern Culture [D]. China University of Science and Technolog.
  10. Meng Yan (2012). Taiwan Film Research [D] . Shanghai Theatre Academy.
  11. Cui Dongmei(2015), Hou Hsiao-hsien's Research on the Space Story of Film [D] and Soochow University.
  12. Huang Wenjie (2009). New Taiwan Cinema: The Creation, Interest and Aesthetics.
  13. Cui Dongmei(2015). Hou Hsiao-hsien's Research on the Space Story of Film [D] and Soochow University.
  14. Li Tian-tuo (1990). A New Taiwan Cinema Social Studies Revisited in the 1980s. Contemporary Cinema.
  15. Sun Wei-chuan (2004). Commentary on Taiwan's New Film Movement. Contemporary cinema.