DOI QR코드

DOI QR Code

국제교육교류의 성격과 가능성

Nature and Possibilities of International Relations and Education

  • 투고 : 2021.05.31
  • 심사 : 2021.06.25
  • 발행 : 2021.06.30

초록

이 글은 국제교육교류의 성격을 밝히고, 그 가능성을 살펴본 것이다. 이 목적 달성을 위해 우선 국제교육교류라는 것은 국가 간 교육에 대한 교류를 함으로써 경제적으로 낙후한 지역에 대한 지원과 더불어 국가들 간의 상호이해에 기반해 전 세계의 발달에 기여하는 것에서 그 의미를 찾을 수 있는 것이다. 다음으로 국제교육교류에 대한 현황을 교육부, 국립국제교육원, 경남교육청 국제교육교류센터의 내용을 살펴보았다. 이들 세 주체에 나타난 국제교육교류에 대한 현황에서는 실천적인 측면에서 활동을 하고 있지만, 이들을 이론화하여 설명이나 예측을 행하는 것에는 한계가 보이기도 하였다. 이러한 것을 토대로 국제교육교류의 가능성은 정부나 교육청의 실천력 강화는 교육의 타율성을 가져올 수 있고, 자원이 부족한 나라에 대한 지원을 통해 해당 국가의 성장에 기여할 수 있으며, 개발도상국에 개발 원조에 대한 제한성이 있고, 우리나라 학문적 발전에 대한 저조한 노력이 있고, 연구방법론의 활성화를 통한 학문 정체성의 확립에 대해 논의하였다.

This article identifies the nature of international relations and education and examines their potential. To achieve this goal, international relations and education can be found in supporting economically deprived regions and contributing to the development of the world based on mutual understanding. Next, the current status of international education exchanges was examined by the Ministry of Education, the National Institute for International Education, and the Gyeongnam Office of Education's International relations and Education Center. The status of international relations and education shown in these three subjects is active in practice, but there was also a limit to theorizing about them and making explanations or predictions. Based on this, the possibility of international education exchanges was discussed by the government or education office, which can bring about educational autonomy, contribute to the growth of the country through support for resource-poor countries, limited development assistance, poor academic development.

키워드

참고문헌

  1. 경남도민일보(2021.4.9.) 온라인으로 함께하는 국제교류, On-누리프로그램. https://blog.daum.net/gnedu/7087326 (2021.5.30.일자 검색).
  2. 관계부처합동(2020.7.9.). '21년 국제개발협력 종합시행계획(안).
  3. 교육부 국립국제교육원(2021.5.30.) 국립국제교육원의 미션, 비전 및 주요기능. http://www.niied.go.kr/ (2021.5.30.일자 검색)
  4. 이돈희(1998). 교과학의 성격과 교사의 전문성: 세계화, 정보화의 시대에 임하여. 교육연구논총. 1. 91-100.