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Research of Small Gas Turbine Engine Control Logic by Engine Failure Mode Simulation

소형 가스터빈엔진 고장모드 모사를 통한 제어로직 연구

  • Lee, Kyungjae (Aeropropulsion Research Division, Korea Aerospace Research Institute) ;
  • Kim, Sunguk (EGT Co. Ltd.) ;
  • Back, Kyeungmi (Department of Aerospace Engineering, Chungnam National University) ;
  • Rhee, Dongho (Aeropropulsion Research Division, Korea Aerospace Research Institute) ;
  • Kang, Young Seok (Aeropropulsion Research Division, Korea Aerospace Research Institute) ;
  • Kho, Sunghee (Department of Aircraft MRO Engineering, Howon University)
  • Received : 2020.07.21
  • Accepted : 2021.01.19
  • Published : 2021.04.30

Abstract

The controller of the gas turbine engine is a component that needs to be developed for the development of the gas turbine engine because it is impossible to get the technology transferred from the engine manufacturer due to the import and export regulation. As a part of the engine control logic research, the Korea Aerospace Research Institute conducted a failure diagnostic research using a small gas turbine engine. Before simulating the engine fault, the ground test was performed to analyze normal behavior and performance of engine. Afterwards, the control logic analysis test equipment was established to simulate various engine fault. It is intended to provide background knowledge to engine control logic research for various engine failure conditions.

가스터빈엔진의 제어기는 수출입 규제로 인하여 엔진 제작사로부터 기술이전이 불가능하여 가스터빈엔진의 독자개발을 위하여 자체 개발이 필요한 분야이다. 한국항공우주연구원에서는 엔진제어로직연구의 일환으로 소형 가스터빈엔진을 활용하여 고장탐구 연구를 진행하였다. 엔진의 지상 시험설비를 활용하여 정상상태에서의 엔진의 거동 및 성능을 분석한 후, 제어로직 분석시험 환경을 구축하여 엔진의 각종 고장을 모사한 후, 고장이 발생하였을 때, 해당 엔진이 정상상태와 어떻게 다르게 거동하는지 파악하고 이에 대하여 정리하였다. 이를 통하여 향후 엔진 제어기 관련 연구에서 엔진의 각종 이상 상태 발생 시의 제어로직 연구를 수행하는 데 있어 배경지식을 제공하고자 하였다.

Keywords

Acknowledgement

본 연구는 한국항공우주연구원 기본과제 "마이크로 가스터빈 상용화 개발(FR21N16)"의 일부로 수행되었습니다.

References

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