DOI QR코드

DOI QR Code

Predicting the Retention of University Freshmen Using Peer Relationships

대학 신입생들의 교우관계를 통한 학업유지 예측

  • Lee, Yeonju (Department of Psychology, Duksung Women's University) ;
  • Choi, Sungwon (Department of Psychology, Duksung Women's University)
  • 이연주 (덕성여자대학교 심리학과) ;
  • 최승원 (덕성여자대학교 심리학과)
  • Received : 2020.09.03
  • Accepted : 2021.03.15
  • Published : 2021.04.30

Abstract

The purpose of this study was to determine whether the retention of university freshmen could be predicted using their peer relationships in a specific department. In this study, retention was defined as a student staying enrolled in their university for a certain period of time. Social relationships are formed through interaction between people, so both students' self-perceptions and others' perceptions of them must be accounted for, so we used a social network analysis that did so. We examined social networks visualizations that allowed for a rich interpretation of numerical information. Participants in this study were freshmen who enrolled in an undergraduate program in 2017, 2018, or 2019. We used the name generator method to determine how quantitative friendship network variables predicted the academic retention up to the first semester of 2020. Cox proportional hazard model analysis showed that the weighted indegree centrality with intimacy positively predicted retention. The results of this study can be used to identify and conduct interventions for students who may be likely to disenroll. However all of the students did not participate in the department, it was difficult to examine their entire peer networks. Thus, this study's results cannot be generalized because the participants are students of a specific major, so further research is needed to produce more generalizable results.

본 연구는 특정 학과에 입학한 대학 신입생들의 학과 내 교우관계가 향후 해당 학과에서의 학업유지를 예측할 수 있는지를 확인하기 위해 수행되었다. 학업유지 상태는 측정한 기간 동안 학생이 대학에 등록을 하여 재적하고 있는 상태를 의미한다. 본 연구는 교우관계를 측정하기 위해 자신과 타인의 지각을 집단에서 파악할 수 있는 사회연결망 분석 방법을 사용하여 관계를 정량화하는 방법으로 사회적 요인을 구체화하였다. 본 연구의 참여자는 2017년, 2018년, 2019년 신입생을 대상으로 하였다. 이름 생성기 방식을 통하여 교우관계를 양적으로 나타내는 네트워크 변인들을 조사하였고 이를 독립변인으로 하여 2020년 1학기까지의 학업 중단 경험 유무를 통해 학업유지 정도를 예측하였다. 분석 방법은 Cox 비례위험모형 분석을 사용하였으며 결과는 내향 연결정도 중심성이 학생들의 학업유지를 유의하게 예측하는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과는 학과 동기 사이의 교우관계가 학업유지 및 중단을 예측하여 조기선별과 학업유지를 위한 개입에 도움을 줄 수 있는 결과를 보여주었다는 점에서 의의가 있다. 다만 연구대상이 하나의 학과 신입생으로 제한되기 때문에 일반화를 하는데 한계가 있으므로 추가 연구가 필요할 것으로 생각된다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문 또는 저서는 2017년 대한민국 교육부와 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임 (NRF-2017S1A5A2A01025984).

References

  1. 강명희, 윤성혜, 김도희, 류다현 (2016). 자연과학계열 대학생의 학업지속의향과 진로준비행동에 영향을 미치는 사회적지지, 진로 동기간의 구조관계 규명: 진로동기의 매개 효과를 중심으로. 진로교육연구, 29(2), 27-48.
  2. 고윤주, 이은해 (2001). 친구에 대한 만족감을 예언하는 친구의 지원, 갈등 해결 방식 및 친구 관계망간의 구조 모델: 청년 초기, 중기, 후기 비교. 한국심리학회지: 발달, 14(3), 25-42.
  3. 곽기영 (2017). 소셜네트워크분석. 서울: 청람.
  4. 권순신, 김경식 (2019). 학교스포츠클럽 참가 중학생의 인기도 연결망과 학교생활적응의 관계. 한국체육학회지-인문사회과학, 58(2), 35-47.
  5. 김선영 (2013). 지방대학 학생들의 학교생활유지에 영향을 미치는 요소 연구. 교육학연구, 51, 27-55.
  6. 김성식 (2008). 대학생들의 학업중단 및 학교 이동에 대한 탐색적 분석: 대학선택요인과 대학생활 만족도의 영향. 한국교육, 35(1), 227-249.
  7. 김용학 (2004). 사회 연결망 이론 (개정판). 서울: 박영사.
  8. 김용학, 김영진 (2016). 사회연결망 분석 (4판). 서울: 박영사.
  9. 민소영 (2019). 대학생의 의사소통과 생활스트레스가 대학생활적응에 미치는 영향. 예술인문사회융합멀티미디어논문지, 9, 491-501.
  10. 박은선, 김광현 (2016). 학업중단요인 및 대학생활적응요인이 대학 신입생의 중도 탈락의도에 미치는 영향. 청소년학연구, 23(10), 361-384.
  11. 박재빈 (2006). 생존분석 이론과 실제. 서울: 신광출판사.
  12. 박지영, 이희수 (2019). 선취업 후진학 대학생의 학업지속의향에 영향을 미치는 사회적 지지, 긍정심리자본, 학습몰입, 대학생활 적응 간의 구조적 관계. 직업교육연구, 38(1), 96-130.
  13. 박혜진, 한영석, 김명소 (2013). 학업지속에 영향을 미치는 요인에 관한 연구. 한국심리학회지: 여성, 18(4), 567-580.
  14. 손성민 (2020). 사회연결망 분석을 활용한 고등학생들의 교우관계 개념모형 개발. 강원대학교 대학원 박사학위논문.
  15. 오영재 (2006). 대학 신입생들의 대학생활경험에 대한 분석 연구. 교육문제연구, 25, 141-164.
  16. 윤혜경, 이영희 (2012). 중도포기학생과 학업지속학생의 대학생활 적응요인의 차이. 대학생활연구, 18, 47-57.
  17. 임 언, 곽윤영 (2011). 여자 대학생의 학업중단 유형 분류 및 관련 요인 분석. 직업교육연구, 30(2), 231-248.
  18. 정태화 (2002). 미국에서의 전문대학 학생유지 연구에 관한 시사점 분석: 재학생 감소 시기를 중심으로. 직업교육연구, 21(2), 327-342.
  19. 조남근, 권정희, 정미예 (2016). 대학생의 학업 지속의향 관련변인 간의 구조적 관계. 청소년학연구, 23(12), 537-565.
  20. 주휘정, 차성현 (2011). 대학생의 휴학 결정 요인 분석. 교육행정학연구, 29, 277-293.
  21. 최명선, 강지희 (2008). 대학생 중도탈락 경험에 대한 질적 연구. 청소년학연구, 15(7), 203-225.
  22. 한송이 (2018). 대학생의 중도탈락 및 교육적 회복 요인 탐색. 학습자중심교과교육연구, 18, 1369-1391.
  23. 한 의, 오선아, 최기오, 우영종 (2012). 의과대학.의학전문대학원 학생들의 유급 또는 휴학 경험정도와 관련 요인. Korean J Med Educ, 24(3), 233-240. https://doi.org/10.3946/kjme.2012.24.3.233
  24. 홍성연 (2016). 대학 신입생 적응 지원을 위한 교육요구 분석. 교육종합연구, 14(1), 271-295.
  25. 홍지은, 김보은, 최승원 (2020). 여대생의 대학 생활적응과 우울의 관계: 사회연결망의 조절효과를 중심으로. Korean Journal of Clinical Psychology, 39(1), 15-24. https://doi.org/10.15842/kjcp.2020.39.1.002
  26. Asher, S. R. & Parker, J. G. (1989). Significance of peer relationship problems in childhood. In Social competence in developmental perspective (pp. 5-23). Springer, Dordrecht.
  27. Bean, J. P. (1980). Dropouts and turnover: The synthesis and test of a causal model of student attrition. Research in higher education, 12(2), 155-187. https://doi.org/10.1007/BF00976194
  28. Bean, J. P. (1982). Conceptual models of student attrition: How theory can help the institutional researcher. New directions for institutional research, 1982(36), 17-33. https://doi.org/10.1002/ir.37019823604
  29. Burt, R. S. (1984). Network items and the general social survey. Social networks, 6(4), 293-339. https://doi.org/10.1016/0378-8733(84)90007-8
  30. Burke, A. (2019). Student Retention Models in Higher Education: A Literature Review. College and University, 94(2), 12-21.
  31. Collings, R., Swanson, V. & Watkins, R. (2014). The impact of peer mentoring on levels of student wellbeing, integration and retention: a controlled comparative evaluation of residential students in UK higher education. Higher Education, 68(6), 927-942. https://doi.org/10.1007/s10734-014-9752-y
  32. DeBerard, M. S., Spielmans, G. I., & Julka, D. L. (2004). Predictors of academic achievement and retention among college freshmen: A longitudinal study. College student journal, 38(1), 66-81.
  33. Eckles, J. E., & Stradley, E. G. (2012). A social network analysis of student retention using archival data. Social Psychology of Education, 15(2), 165-180. https://doi.org/10.1007/s11218-011-9173-z
  34. Field, A. (2013). Discovering statistics using IBM SPSS statistics. London: sage.
  35. Gail Thomas, B., & Hanson, J. (2014). Developing social integration to enhance student retention and success in higher education: the GROW@ BU initiative. Widening Participation and Lifelong Learning, 16(3), 58-70. https://doi.org/10.5456/WPLL.16.3.58
  36. Goguen, L. M. S., Hiester, M. A., & Nordstrom, A. H. (2010). Associations among peer relationships, academic achievement, and persistence in college. Journal of College Student Retention: Research, Theory & Practice, 12(3), 319-337. https://doi.org/10.2190/cs.12.3.d
  37. Granovetter, M. S. (1973). The strength of weak ties. American journal of sociology, 78(6), 1360-1380. https://doi.org/10.1086/225469
  38. Haselgrove, S. (1994). Why the student experience matters. The student experience, 3-8.
  39. Larkin, J. E., Brasel, A. M., & Pines, H. A. (2013). Cross-disciplinary applications of I/O psychology concepts: Predicting student retention and employee turnover. Review of General Psychology, 17(1), 82-92. https://doi.org/10.1037/a0030999
  40. Melnyk, B., Kelly, S., Jacobson, D., Arcoleo, K., & Shaibi, G. (2014). Improving physical activity, mental health outcomes, and academic retention in college students with Freshman 5 to thrive: COPE/Healthy lifestyles. Journal of the American Association of Nurse Practitioners, 26(6), 314-322. https://doi.org/10.1002/2327-6924.12037
  41. Morrow, J., & Ackermann, M. (2012). Intention to persist and retention of first-year students: The importance of motivation and sense of belonging. College Student Journal, 46(3), 483-491.
  42. Nicpon, M. F., Huser, L., Blanks, E. H., Sollenberger, S., Befort, C., & Kurpius, S. E. R. (2006). The relationship of loneliness and social support with college freshmen's academic performance and persistence. Journal of College Student Retention: Research, Theory & Practice, 8(3), 345-358. https://doi.org/10.2190/A465-356M-7652-783R
  43. O'Keeffe, P. (2013). A sense of belonging: Improving student retention. College Student Journal, 47(4), 605-613.
  44. Oswald, D. L., Clark, E. M., & Kelly, C. M. (2004). Friendship maintenance: An analysis of individual and dyad behaviors. Journal of Social and clinical psychology, 23(3), 413-441. https://doi.org/10.1521/jscp.23.3.413.35460
  45. Palmer, M., O'Kane, P., & Owens, M. (2009). Betwixt spaces: Student accounts of turning point experiences in the first-year transition. Studies in Higher education, 34(1), 37-54. https://doi.org/10.1080/03075070802601929
  46. Pascarella, E. T., & Terenzini, P. T. (1980). Predicting freshman persistence and voluntary dropout decisions from a theoretical model. The journal of higher education, 51(1), 60-75. https://doi.org/10.2307/1981125
  47. Pittman, L. D., & Richmond, A. (2007). Academic and psychological functioning in late adolescence: The importance of school belonging. The Journal of Experimental Education, 75(4), 270-290. https://doi.org/10.3200/JEXE.75.4.270-292
  48. Saenz, T., Marcoulides, G. A., Junn, E., & Young, R. (1999). The relationship between college experience and academic performance among minority students. International Journal of Educational Management.
  49. Spady, W. G. (1970). Dropouts from higher education: An interdisciplinary review and synthesis. Interchange, 1(1), 64-85. https://doi.org/10.1007/BF02214313
  50. Spady, W. G. (1971). Dropouts from higher education: Toward an empirical model. Interchange, 2(3), 38-62. https://doi.org/10.1007/BF02282469
  51. Thomas, S. L. (2000). Ties that bind: A social network approach to understanding student integration and persistence. The journal of higher education, 71(5), 591-615. https://doi.org/10.2307/2649261
  52. Thomas, L. (2002). Student retention in higher education: the role of institutional habitus. Journal of education policy, 17(4), 423-442. https://doi.org/10.1080/02680930210140257
  53. Tinto, V. (1975). Dropout from higher education: A theoretical synthesis of recent research. Review of educational research, 45(1), 89-125. https://doi.org/10.3102/00346543045001089
  54. Tinto, V. (1987). Leaving college: Rethinking the causes and cures of student attrition. Chicago: University of Chicago Press.
  55. Tinto, V. (2001). Rethinking the first year of college. Higher Education Monograph Series, Syracuse University, 9(2), 1-8.
  56. Wasserman, S., & Faust, K. (1994). Social network analysis: Methods and applications (Vol. 8). Cambridge university press.
  57. Wentzel, K. R. & Watkins, D. E. (2002). Peer relationships and collaborative learning as contexts for academic enablers. School Psychology Review, 31(3), 366-377. https://doi.org/10.1080/02796015.2002.12086161
  58. Wilcox, P., Winn, S., & Fyvie-Gauld, M. (2005). 'It was nothing to do with the university, it was just the people': the role of social support in the first-year experience of higher education. Studies in higher education, 30(6), 707-722. https://doi.org/10.1080/03075070500340036
  59. Williams, E. A., Zwolak, J. P., Dou, R., & Brewe, E. (2017). Engagement, integration, involvement: supporting academic performance and developing a classroom social network. Erisim adresi: https://arxiv.org/pdf/1706.04121.pdf.
  60. Woosley, S. A., & Miller, A. L. (2009). Integration and institutional commitment as predictors of college student transition: Are third week indicators significant?. College Student Journal, 43(4), 1260-1272.
  61. Xuereb, S. (2014). Why students consider terminating their studies and what convinces them to stay. Active Learning in Higher Education, 15(2), 145-156. https://doi.org/10.1177/1469787414527395
  62. Yamaguchi, K. (1991). Event history analysis. Applied social research methods series (Vol. 28). Newbury Park, CA: Sage.
  63. Yow, W. Q., Li, X., Hung, W. Y., Goldring, M., Cheng, L. & Gu, Y. (2014, June). Predicting social networks and psychological outcomes through mobile phone sensing. In 2014 IEEE international conference on communications (ICC) (pp. 3925-3931). IEEE.