DOI QR코드

DOI QR Code

A Case Study on the Development of Real-Time Interactive Class Data among Non-face-to-Face Remote Class Types

비대면 원격수업 형태 중 실시간 쌍방향 수업 자료 개발 사례 연구: 고등학교 기하 과목 공간도형 단원의 평면의 결정 요건을 중심으로

  • Received : 2021.04.21
  • Accepted : 2021.06.10
  • Published : 2021.06.30

Abstract

This study noted that a survey of teachers in a leading study conducted in Korea during the Pandemics period pointed out that the "real-time interactive" classes account for a significantly small portion of the remote class format. Contentually, the study reported cases of developing and applying "real-time interactive" class materials based on "planar decision requirements" of high school mathematics subject geometry. The teacher who participated in the development was a math teacher who worked at a Seoul-based high school with 28 years of high school teaching experience, and a teacher who was in charge of geometry in the math department in 2020. The development teacher decided to develop real-time interactive classes. In particular, the materials were developed by organizing the class guidance plan in four stages: 'Meeting and Class Guidance', 'Giving motivation', 'Suggesting tasks', 'Individual Investigative Activities and Teacher Feedback' and 'Reflection and Evaluation' which were selected through the process of selecting the class contents and selecting online class tools. At this time, the development teacher produced and presented about five minutes of video material using the videooscribe, a whiteboard animation program. And in case of task number 8, it consisted of recording the students' free thoughts after class, which served as a role of assessment by students themselves and providing feedback to their teachers. This study is a case study that introduces a series of courses in which field teachers develop class materials, and in addition to presenting class materials that can be applied directly to classes, is a result of a study that focuses on the role of presenting samples for future class data development. The materials developed were verified as class materials based on the opinions of the students who participated in the class and the results of the evaluation commissioned by the three math teachers.

본 연구는 국내 선행 연구에서 '팬데믹(pandemic)시기에 교사들을 대상으로 진행한 설문 조사 결과 원격수업 형식 중 '실시간 쌍방향 형' 수업이 차지하는 비중이 현저하게 적다는 점'을 지적한 것에 주목하여, 고등학교 수학 교과 기하 과목의 '평면의 결정 요건'을 중심으로 '실시간 쌍방향 형' 비대면 수업 자료를 개발하여 수업에 적용한 사례를 보고한 연구이다. 개발에 참여한 교사는 고등학교 교직 경력 28년차의 서울 소재 고등학교에 근무하는 수학 교사(수석교사) 1인이며, 2020년에 수학 교과의 기하 과목을 담당한 교사이다. 개발 교사는 실시간 쌍방향 형 비대면 수업을 개발하기로 한 이후, 수업 내용의 선정과 온라인 수업 도구를 선정하는 과정을 거친 다음 '만남 및 수업 안내', '동기 부여', '과제 제시', '개별 탐구 활동 및 교사 피드백', '성찰 및 평가'의 네 단계로 수업 지도안을 구성하여 자료를 개발하였다. 특히 '동기 부여' 과정에서는 개발 교사가 화이트보드 애니메이션 제작 프로그램인 Videoscribe를 이용해서 5분 정도의 영상 자료를 제작하여 제시하였으며, '과제제시'에서 과제 8번의 경우에는 학생들의 수업 종료 이후 자유로운 소감을 기록하는 것으로 구성하였는데, 이는 학생 스스로의 평가 장치임과 동시에 학생의 교사에 대한 피드백 제공 역할을 하였다. 본 연구는 현장 교사가 수업 자료를 개발하는 일련의 과정을 소개한 사례 연구로서, 수업에 바로 적용 가능한 수업 자료 제시와 더불어서 이후 수업 자료 개발에 대한 샘플 제시 역할에 목표를 두고 진행한 연구 결과물이다. 개발한 자료는 수업에 참여한 학생들의 의견 수렴 및 수학교사 3인에게 의뢰한 평가 결과를 바탕으로 수업 자료로서의 적합성 검증을 거쳤다.

Keywords

References

  1. Kang, M. A. & Nam, S. U. (2020). An exploratory study On-line class, a future education method-Based on FGI study on elementary school teachers in Seong-Si, Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 20(21), 89-116.
  2. Yoon, T. S., Ryu, S. Y., & Lim, K. W. (2020). A Study of Special Education Teachers Experience on Distance Class in Special School in Chung-nam Province, Journal of Special Education for Curriculum and Instruction, 13(3), 179-209. https://doi.org/10.24005/SECI.2020.13.3.179
  3. Shin, N. M., Lim, J. H., & Lee, H. J. (2005). A Review of Distance Education Research in Korea, Journal of Educational Technology, 21(4), 195-227. https://doi.org/10.17232/KSET.21.4.195
  4. Lee, D. G. (2019). A study on the high school teachers' perceptions and experiences of mathematics curriculum reconstruction, The Mathematical Education, 58(4), 567-588. https://doi.org/10.7468/MATHEDU.2019.58.4.567
  5. Lee, S. G., Ham, Y. M., Lee, J. H., & Park, K. E. (2020) A Case Study on College Mathematics Education in Untact DT Era, Communications of Mathematical Education, 34(3), 201-214. https://doi.org/10.7468/JKSMEE.2020.34.3.201
  6. Lee, J. & Jeong, S. W. (2012). A Study on the Legal Tasks on the K-12 Online Instruction, The Journal of Law of Education, 24(3), 125-146.
  7. Gunter, M. A., Estes, T. H., & Mintz, S. L. (2007). Instruction: A Models Approach. London: Pearson Education.