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The Impacts of R&D Capabilities of Small Companies on Organizational Competences and R&D Commercializing Performances

소기업의 R&D역량이 조직역량 및 R&D사업화에 미치는 영향

  • Kim, Sun-Ha (Department of Business Administration, University of Suwon) ;
  • Hong, Jin-Hwan (Department of Business Administration, University of Suwon) ;
  • Lee, Hun-Hee (Knowledge Service & Consulting Education Program, University of Hansung)
  • 김선하 (수원대학교 경영학과) ;
  • 홍진환 (수원대학교 경영학부) ;
  • 이훈희 (한성대학교 지식서비스&컨설팅대학원)
  • Received : 2021.07.13
  • Accepted : 2021.08.24
  • Published : 2021.09.30

Abstract

Since R&D (Research and Development) of small companies is becoming more and more important, and government R&D grants are still increasing. This study aims to investigate the factors influencing R&D performance of small companies and necessary capabilities of them. Based on empirical study of 3,636 small companies which participated and completed government R&D grant project, technology innovation capability and technology commercializing capability of small companies are positively related with organizational competences, with moderating effects of entrepreneurship. In addition, their R&D capabilities are not significantly related with R&D commercializing performance directly, but mediated with organizational competences. The results of study suggest implications of measuring the R&D performance of small companies and government support policy with the importance of organizational competences as an intermediate variable of R&D performances.

소기업의 성장과 경쟁력 강화를 위한 연구개발(R&D) 활동이 점점 중요해지고 있으며, 정부의 R&D 지원금도 증가하고 있다. 본 연구는 소기업의 R&D 성과를 제고하기 위해, 자원기반론적 관점에서 소기업의 R&D 성과에 영향을 미치는 요인과 필요한 역량을 파악하였다. 정부 R&D 지원사업에 참여하여 R&D 프로젝트를 완료한 소기업 3,636개사를 대상으로 설문 조사를 수행하였으며, 다중회귀분석을 실시하였다. 소기업의 기술혁신역량과 기술사업화역량은 조직 역량에 유의한 정(+)의 영향을 미치며, 그 관계를 기업가정신이 조절하는 것으로 나타났다. 또한 소기업의 R&D 역량은 R&D 사업화 성과에 직접 유의한 영향을 미치는 것이 아니라, 조직역량을 매개로 R&D성과에 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 본 연구는 소기업 R&D의 성과 분석을 위한 중간 단계의 변수인 조직역량의 중요성을 포함해, 소기업 R&D 성과 측정 및 지원 정책에 대한 시사점을 제시한다.

Keywords

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