DOI QR코드

DOI QR Code

State's Duty to Manage Pandemic Diseases and the Role of Institutional Review Boards

국가의 팬데믹 감염병 관리 의무와 기관생명윤리위원회의 역할

  • Park, Hyoung Wook (Department of Social Medicine, College of Medicine, Dankook University)
  • 박형욱 (단국대학교 의과대학 인문사회의학교실)
  • Received : 2021.12.13
  • Accepted : 2021.12.29
  • Published : 2021.12.31

Abstract

On March 19, 2021, the Korean Bioethics Association and related academic circles published a joint statement criticizing the partial revision of Infectious Disease Control And Prevention Act. However, according to the Bioethics And Safety Act of Korea, research conducted by the state or local governments for public welfare is excluded from human subjects research project. In addition, since the Korean legal system is not based on the dichotomy between research and surveillance, the discussion of the US Common Rule cannot be directly applied to Korea. For the harmonious operation of the state's duty to manage infectious diseases and the Institutional Review Boards, institutional alternatives should be prepared in consideration of the following issues. First, the related academic community should first pay attention to the problems of the current laws in Korea. Second, it should be understood that the state is carrying out many tasks without the consent of the parties in order to fulfill its duty to manage infectious diseases. Third, when presenting institutional alternatives, it is necessary to consider the feasibility of implementation in Korea. An in-depth discussion of the institutional alternatives by the Medical Law Society and other related academic circles is necessary.

2021년 3월 19일 한국생명윤리학회, 한국의료법학회, 한국의료윤리학회, 대한기관 윤리심의기구협의회는 감염병예방법 일부개정안과 병원체자원법일부개정안을 비판하는 공동성명서를 발표하였다. 이들은 공중보건상 긴급조치가 필요한 상황에서도 기관생명윤리위원회 심의는 필수적이며 생략할 수 없다고 선언하였다. 하지만 우리나라 생명윤리법은 국가나 지방자치단체가 공공복리를 위하여 수행하는 연구는 인간대상연구에서 제외하고 있다. 또한 우리나라 법제는 연구와 감시를 구분하는 이분법에 기초하고 있지 않기 때문에 미국 커먼룰의 논의를 그대로 우리나라에 적용할 수 없다. 국가의 감염병 관리 의무와 기관생명윤리위원회의 조화로운 운영을 위해서는 다음 사안들을 고려하여 제도적 대안을 마련해야 한다. 첫째, 관련 학계는 가장 먼저 우리나라 현행 법률의 문제점에 관심을 기울여야 한다. 둘째, 국가는 감염병 관리 의무를 이행하기 위하여 당사자의 동의 없이 많은 업무를 수행하고 있다는 점을 이해하여야 한다. 셋째, 제도적 대안을 제시할 때 우리나라에서의 집행가능성을 고려해야 한다. 제도적 대안에 대하여 의료법학회 등 관련 학계의 심도 있는 논의가 필요하다.

Keywords

References

  1. 박상민.박경태.최병인, "우리나라 군 연구기관의 기관생명윤리위원회 운영 현황과 군인 연구대상자 추가 보호 방안", 「인격주의 생명윤리」 제10권 1호, 2020.
  2. 박석건.정유석 외, 「의료문제의 윤리적 성찰」, 단국대학교출판부, 2001.
  3. 박수헌, 「IRB와 법의 이해」, 유원북스, 2019.
  4. 박형욱, "의학연구와 생명윤리 및 안전에 관한 법률", 「대한의사협회지」 제56권 8호, 2013.
  5. 이강미.이원복, "생명윤리 및 안전에 관한 법률상 심의면제의 의미 및 실무 개선의 제안", 「생명윤리」 제20권 1호, 2019.
  6. 정준호.김옥주, "미국 연구대상자 보호 정책의 최신 동향-개정된 커먼룰(Com- mon Rule)을 중심으로-", 「생명윤리」 제18권 1호, 2017.
  7. 최병인, "미국 Common Rule의 주요 개정 내용과 시사점", 「Journal of KAIRB」 제2권 1호, 2020.
  8. 현승주.구자일, "국군 기관생명윤리위원회의 필요성과 운용 방향", 「생명윤리정책연구」 제14권 2호, 2021.
  9. 감염병의 예방 및 관리에 관한 법률 일부개정법률안 검토보고, 제386회 국회 제1차 보건복지위원회, 2021.4.
  10. 「감염병의 예방 및 관리에 관한 법률」(개정 2021.10.19., 법률 제18507호).
  11. 병원체자원의 수집.관리 및 활용촉진에 관한 법률 개정법률안 검토보고, 제386회 국회 제1차 보건복지위원회, 2021.4.
  12. 「생명윤리 및 안전에 관한 법률」(개정 2020.8.11., 법률 제17472호).
  13. Arnold Bosman, Surveilance or Research, Field Epidemiology Manual Wiki. 3.11, 2015.
  14. Federal Policy for the Protection of Human Subjects: Final Rule, Federal Register, 2017;82(12):7149-7274.
  15. Park, SY et al.(2020).Coronavirus Disease Outbreak in Call Center, South Korea.Emerging Infectious Diseases.26(8):1666-1670 https://doi.org/10.3201/eid2608.201274
  16. Park, S., Choi, G., Ko H.(2020).Information technology-based tracing strategy in response to COVID-19 in South Korea-privacy controversies. JAMA 323(21):2129-2130. https://doi.org/10.1001/jama.2020.6602
  17. Pence, Gregory.(2017).Medical ethics: Accounts of ground-breaking cases, 8th ed., Penn Plaza, New York : McGraw Hill Education.