DOI QR코드

DOI QR Code

Exploring Fractional Ownership in Korean Art Market: Based on Business Model Canvas

분할소유 미술시장의 현황과 과제 - 비즈니스 모델 캔버스를 중심으로 -

  • 이윤진 (성균관대학교 예술학협동) ;
  • 구자준 (성균관대학교 디자인학과)
  • Received : 2021.04.10
  • Accepted : 2021.05.24
  • Published : 2021.05.31

Abstract

Not only the consumption trend after the COVID-19 pandemic but also low financial interest rates have stimulated people to invest artworks. With the recent noticeable growth, art investments that mainly conducted by younger generation through online platform can be characterized by a fractional ownership in art market which means several people share one piece of artwork. This study explores 4 fractional ownership platforms in the domestic art market including Art Together, Art & Guide, Tessa, and Pica projects, using a business model canvas that describes nine key elements: Customer Segments, Value Proposition, Channels, Customer Relationships, Revenue Streams, Key Resources, Key Activities, Key Partners and Cost Structure. The four cases have similar business models, but the details of revenue streams are different. The key sources of revenue are the profit and commission of the work. Thus, maximizing the profit margin of artworks is the core of revenue streams, so selecting and purchasing highly profitable artworks are significant. Based on the analysis, there are 3 suggestions to continue fractional ownership platform businesses in art market successfully. First, it is required to have a long-term perspective on art investments, as a way to diverse asset portfolio. Second, business confidence should be increased to maintain customer loyalty. Third, the role of platforms as competent experts is important.

코로나 19 이후 변화한 소비 트렌드와 저금리 기조가 맞물려 재테크에 대한 관심이 높아지면서 미술을 재테크의 수단으로 보는 '아트테크'가 주요 관심사로 떠올랐다. 최근 2~3년간 급격히 떠오른 아트테크는 온라인을 중심으로 2030 젊은 세대가 참여하며 하나의 예술작품의 가치를 조각으로 나누어 여러 사람이 공동으로 소유하는 분할소유의 형태를 띤다는 특징이 있다. 본 연구는 국내 분할소유 미술시장 플랫폼인 아트투게더, 아트앤가이드, 테사, 피카프로젝트를 대상으로 고객집단, 가치제안, 채널, 고객관계, 수익구조, 핵심자원, 핵심활동, 핵심파트너, 비용구조 등 9개의 핵심요소를 시각화한 비즈니스 모델 캔버스에 입각하여 살펴본다. 분석결과 분할소유 미술시장 플랫폼은 유사한 비즈니스 모델을 가지고 있으나 수익구조에서 차이를 보이며 핵심적인 수익원은 작품의 매매차익과 매매수수료이다. 작품의 매매차익을 최대화하는 것이 수익구조의 핵심이며, 따라서 수익률이 높은 작품을 선별하고 구입하는 것이 중요한 요소가 된다. 분할소유 플랫폼이 장기적으로 운영되기 위해서는 다음의 사항이 보완되어야 한다. 첫째, 아트테크를 자산의 포트폴리오를 다변화할 수 있는 장기투자로 접근해야 한다. 둘째, 기업 신뢰도를 높여 충성도 높은 고객을 확보해야 한다. 셋째, 플랫폼 운영자의 전문성이 강화되어야 한다.

Keywords

References

  1. 김봉수(2013), 국내 미술시장 현황 연구, 「경영관리연구」, 6(1): 27-49.
  2. 김선민(2016), 서비스 중심 기업의 비즈니스 모델 연구, 「예술인문사회 융합 멀티미디어 논문지」, 6(10): 413-423.
  3. 김성혜(2020), 미술 작품의 상업적 가치와 형성 체계: 미술시장을 중심으로, 「미술이론과 현장」, 30: 99-135.
  4. 김원재.이진우(2020), 온라인 미술품 공동구매 플랫폼의 비즈니스 모델 분석을 통한 대중의 옴니보어적 문화소비 형성에 관한 연구, 「디지털예술공학멀티미디어논문지」, 7(3): 207-219.
  5. 김혜인(2017), 예술시장의 신소비층 성향 및 특징에 대한 탐색적 연구, 「예술경영연구」, 42: 35-64.
  6. 권명관(2021.4.8.), 테사 김형준 대표, "미술 작품의 가치를 사용자와 공유합니다", 「동아닷컴」, https://www.donga.com/news/article/all/20210408/106318375/1 (2021.4.10).
  7. 나이스평가정보(주) http://www.niceinfo.co.kr
  8. 남준우(2011), 미술품 가격 결정 요인과 투자 수익률 분석, 「경제학연구」, 59(1): 5-24.
  9. 대한상공회의소(2021), 역동적 창업생태계 조성을 위한 정책제언, http://www.korcham.net/nCham/Service/Economy/appl/KcciReportDetail.asp?SEQ_NO_C010=20120933572&CHAM_CD=B001(2021.4.10).
  10. 양은영(2018), 실패 사례로부터 배우는 아트펀드 성공 비결, 「경영컨설팅연구」, 18(4): 247-253.
  11. 예술경영지원센터(2021), 「2020 미술시장실태조사」.
  12. 유종헌(2020.9.12.), 피카소 1/40000 조각, 이우환 1/300 조각....그림 공동 소유하는 2030, 「조선일보」, https://www.chosun.com/national/weekend/2020/09/12/NW2FI37DDVATFLU6DARXIX27SM(2021.3.28).
  13. 이문배(2019), 미술시장에서의 블록체인 비즈니스 현황과 미래. (재)예술경영지원센터, https://www.k-artmarket.kr/member/board/Report_BoardView.do?boardId=BRD_ID0000882 (2021.4.10).
  14. 이선민(2011), 미술품 거래 활성화를 위한 개선 방향, 「문화.미디어.엔터테인먼트 법(구 문화산업과 법)」, 5(1): 25-48.
  15. 이재경.이정인(2016), 한국 시각예술시장의 투명화를 위한 미술품유통업법 연구, 「현대미술학 논문집」, 20(1): 53-108.
  16. 이재경(2021.3.10.), 「미술품 분할소유권 거래 시장 현황 및 분석」, (재)예술경영지원센터, https://www.k-artmarket.kr/member/board/Report_BoardView.do?boardId=BRD_ID0001636 (2021.4.10).
  17. 이지혜(2021.4.28.), 이승행 "아트테크, 수익.안정.환금성 갖춘 재테크 수단...성장성 커", 「이데일리」, https://www.edaily.co.kr/news/read?newsId=03316086629020712 (2021.5.1).
  18. 임언영(2021.4.27.), 한국 미술품 NFT의 첫 역사 쓴 팝아티스트 마리킴+피카프로젝트 송자호 대표」, 「여성조선」, https://woman.chosun.com/mobile/news/view.asp?cate=C01&mcate=M1003&nNewsNumb=20210476027#_enliple (2021.5.10).
  19. 전지현(2020.11.19.), 구독 서비스.공동구매...미술 향유 다양해진다, 「매일경제」, https://www.mk.co.kr/news/culture/view/2020/11/1193266(2021.5.1.).
  20. 정종은(2017), '예술의 산업화' 지원정책을 위한 비즈니스 모델 연구-예술 스타트업의 사례를 중심으로, 「예술경영연구」, 43: 155-184.
  21. 한여훈(2012), 투자로서 미술품의 가치 분석, 「예술경영연구」, 22: 121-144.
  22. 함유근, 이석준, 강한수, 김진성 (2012) 비즈니스 모델 구성요소로 본 국내 IT 기업의 특징과 과제: 국내 및 해외 IT 기업 사례 간의 비교 분석 연구, 「정보기술아키텍처연구」, 9(1): 91-106.
  23. Abbing, H.(2002), Why are Artists Pool: the Exceptional Economy of the Art, Amsterdam: Amsterdam University Press.
  24. ArtTactic(2019), Art&Finance Report 2019, 6th edition.
  25. Belk, R.(2014), Sharing Versus Pseudo-sharing in Web 2.0, Anthropologist, 18(1): 7-23. https://doi.org/10.1080/09720073.2014.11891518
  26. Botsman, R.(2014), Sharing's Not Just for Start-Ups, Harvard Business Review, 92(9): 23-25.
  27. Benkler, Y.(2004), Sharing Nicely, The Yale Law Journal, 114(2): 273-358. https://doi.org/10.2307/4135731
  28. Chung, S.(2019.11.19.), Fractionalized Art Ownership and Securites Law, Center for Art Law, https://itsartlaw.org/2019/11/19/fractionalized-art-ownership-intersection-of-art-and-securities-law (2021.3.27).
  29. Davis D.M.(2020.12.4.), How Masterworks is Unbundling the Art Market: Inside the Company that Lets Anyone Invest in a Painting Like it's a Stock, Insider, https://www.businessinsider.com/masterworks-lets-anyone-invest-in-artwork-heres-how-2020-5?utm_source=copy-link&utm_medium=referral&utm_content=topbar (2021.5.10).
  30. Hiscox(2020), Hiscox Online Art Trade Report 2020: Part Two, https://www.hiscox.co.uk/onlineart-trade-report (2021.3.27).
  31. Kochetkova, M. (2020), Blockchain in the Art Market: Opportunities and Challenges. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/341840/Kochetkova_Marina.pdf?sequence=2.
  32. McKnight, D.H., Choudhury, V. & Kacmar, C.(2002), The Impact of Initial Consumer Trust on Intentions to Transact with a Web site: a Trust Building Model. Journal of Strategic Information Systems, 11(3): 297-323. https://doi.org/10.1016/S0963-8687(02)00020-3
  33. Lynn, S.(2020), The Art Market[video], Masterworks. https://vimeo.com/416474531.
  34. Osterwalder, A. & Pigneur, Y.(2010), Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers, New Jersey: Wiley.
  35. Tamashiro, B. J.(2019), ArtTech: How Blockchain Can Improve Provenance. The RegTech Book, New Jersey: Wiley.
  36. Tomkins,C.(2007.11.5.), A Fool for Art: Jeffrey Deitch and the Exuberance of the Art Market, New Yorker, https://www.newyorker.com/magazine/2007/11/12/a-fool-for-art (2020.12.17).
  37. Whitaker, A.(2019), Art and blockchain: A primer, history, and taxonomy of blockchain use cases in the arts. Artivate, 8(2): 21-46. https://doi.org/10.1353/artv.2019.0008
  38. Zott, C., Amit, R. & Massa, L.(2011), The Business Model: Recent Developments and Future Research. Journal of Management, 37(4): 1019-1042. https://doi.org/10.1177/0149206311406265