A Study on Flower Patterns in Fashion Brands : Focusing on Chanel, Louis Vuitton, Hermès, and Marimonde

패션브랜드에 나타난 꽃문양에 관한 연구 -샤넬, 루이비통, 에르메스, 마리몬드를 중점으로-

  • Hong, Yun Joo (Nazarene University, Major of Visual Communication Design)
  • 홍윤주 (나사렛대학교 방송영상콘텐츠학과)
  • Received : 2021.01.22
  • Accepted : 2021.02.03
  • Published : 2021.02.28

Abstract

The flower, a symbol of beauty representing beauty, exists as an aesthetic object throughout the history of mankind, and is one of the motifs most often used in plastic art. In this way, flower art is an art that embodies a form based on the theme of flowers. The flowers played a role in expressing human happiness and love by harmonizing beautifully with each other in shape and color. The flower pattern containing this symbolism is beautiful and excellent in decoration, and is applied not only to household goods, but also to art and fashion. The flower pattern is the most preferred pattern among patterns, and it is widely used regardless of the four seasons by changing the color according to the color and flowering time, and it is effective in stimulating the symbolism and psychological sense of humans, so it is used in design in various fields. In this study, the flower pattern, which is a symbol of beauty representing beauty and the motif of art, has been traditionally used in Korea, and is still loved in fashion and art even in modern times. We hoped to be active, and through this study, we tried to develop our own unique flower pattern and lay the groundwork for it to be commercialized.

미를 대표하는 아름다움의 상징인 꽃은 인류의 역사를 통해서 미적 대상으로 존재하고 있으며, 조형예술에서도 가장 많이 사용되는 모티브 중의 하나이다. 이렇게 꽃예술은 꽃이라는 주제를 모티브 삼아 형태를 구현하는 예술이다. 꽃은 형태와 색채가 미적으로 조화롭게 인간의 감성을 표현해 주는 매개체 역할을 해주었다. 또한 상징성이 있는 꽃문양은 미적 장식성이 높아 생활용품 뿐만 아니라 미술 분야와 패션분야에 적용되고 있다. 꽃문양은 패턴 중에서 가장 많이 선호하는 문양으로 사계절 관계없이 다채로운 색상과 형태로 변화를 주어 다양하게 활용하기도 하며, 그 상징성과 인간의 심리적 감각을 자극하는데 효과적이므로 다양한 분야의 디자인에 활용되고 있다. 본 연구는 미를 대표하는 아름다움의 상징이며 예술의 모티브인 꽃의 문양이 전통적으로 우리나라에서도 사용되어 왔으며 현대에 와서도 여전히 패션과 예술에서 많이 사랑받고 있지만 우리나라 고유한 꽃문양을 사용한 브랜드가 좀 더 활발히 활동하기를 바라며 본 연구를 통해 앞으로 우리만의 독특한 꽃문양을 개발하여 이것이 상품화 될 수 있는 근거를 마련하고자 한다.

Keywords

Acknowledgement

본 연구는 2020년도 "나사렛대학교 교내연구비 지원으로 이루어졌음."

References

  1. 황인혁, 「경복궁의 상징과 문양」, 시간의 물레, 2018.
  2. 장윤영, 「경복궁 자경전 꽃담 문양을 활용한 문화상품 개발 연구-스카프 제작을 중심으로」, 「기초조형학연구」, 21(5), 2020.
  3. 임영주, 「한국의 전통문양」, 대원사, 2004.
  4. 장소영, 「전통 꽃문양을 응용한 패션문화상품 디자인 개발 - 모란문양을 중심으로 -」, 「한국패션디자인학회지」, Vol. 16(2), 2016.
  5. 정미진, 「꽃문양과 테크놀러지 패션」, 집문당, 2008.
  6. 강재진, 꽃 문양을 응용한 도자 방향 용기 디자인 연구」, 「한국화예디자인학회지」 25권, 2011. 135-153.
  7. 홍정화, 김혜경, 「전통 꽃문양을 활용한 여성 생활한복용 직물디자인 개발」, 「한국의류산업 학회지」 13(6), 2011.
  8. 김지선, 「한국 전통 꽃문양의 상징성과 형태 및 색채 특성에 따른 조형성」, 연세대학교 박사학위 논문 2007.
  9. 노용자, 「조선후기 여자 궁주예복 활옷과 원삼의 꽃문양 연구」, 「한국꽃예술학회지」, 제3집, 2001.
  10. 김태연, 「한국전총주택공간에 표현된 화훼문양에 관한 연구」, 「대구효성카톨릭대학교 대학원 박사학위논문」, 2000.
  11. 오일성, 「한국 전통문양의 시각적 상징 개발에 관한 연구-꽃담에 나타난 문양을 중심으로-」, 「정보디자인학연구」, 17권, 2011.
  12. 양아랑, 이효진, 「1930년대 의상 실루엣이 직물의 꽃문양 디자인에 미치는 영향」, 「복식문화연구지」, 20(1), 2012.
  13. 유현정, 김민자, 「문양 이미지에 관한 연구[ 1 ] -문양 이미지 포지셔닝 기준 개발을 중심으로-」, 「한국복식학회」, 59(2), 2009.
  14. 이은영, 「복식의장학」, 교문사, 1983.
  15. 이은영, 「복식디자인론」, 교문사, 2004.
  16. 김태욱, 「브랜드 스토리텔링」, 서울: 커뮤니케이션북스, 2015.
  17. 박혜수, 박선희, 「패션 브랜드 샤넬의 스토리스케이핑」, 「한국패션디자인학회지」, 16(1), 2016.
  18. 조규화, 이희승, 「패션미학」, 수학사, 2004.
  19. 신상옥, 「서양복식사」, 수학사, 2012.
  20. 이미숙, 「샤넬 스타일 디자인 연구」, 이화여자대학교 대학원 박사학위논문, 1998.
  21. 한상연, 「칼 라거펠트의 샤넬 디자인 아이덴티티에 관한 연구」, 홍익대학교 대학원 석사학위논문, 2018.
  22. 이미숙, 「샤넬 슈트의 디자인 특성에 관한 연구」, 한국복식학회, 1999.
  23. 박숙현, 이관이, 「샤넬 컬렉션에 나타난 포스트모더니즘 연구」, 한국패션뷰티학회, 2000.
  24. 유미향, 「샤넬의 패션스타일을 응용한 헤어디자인 연구」, 「대구가톨릭대학교 디자인대학원 석사학위논문」, 2015.
  25. 강병석, 최무식, 「루이비통 콜라보레이션 디자인에 나타난 모노그램의 조형 특성」, 「기초 조형학연구」, 16(2), 2015.
  26. 담우비, 전형연, 「프랑스 명품 브랜드의 중국시장 PR활동 및 전략 분석: 에르메스, 루이뷔통, 조르지오 아르마니의 PR활동을 중심으로」, 「한국프랑스문화학회」, 32집, 2016. pp.289-330.
  27. Henry Gidel, 이원희(역), 「코코샤넬」, 작가정신, 2002.
  28. Svendsen, L, 「Fashion: A philosophy (S. Y. Do, Trans.)」, Seoul: MID, 2013.
  29. Geczy, A., & Karaminas, V, 「Fashion and art」, London & New York: BERG, 2013.
  30. www.hermes.com
  31. https://www.hermes.com/kr/ko/
  32. www.armani.com
  33. www.vuitton.com
  34. https://kr.louisvuitton.com/kor-kr/heritage-savoir-faire/lvseoulvvv#the-exhibition
  35. https://biz.chosun.com/site/data/html_dir/2015/04/20/2015042003210.html
  36. http://weekly.chosun.com/client/news/viw.asp?ctcd=C09&nNewsNumb=002113100019
  37. https://inside.chanel.com/ko/the-camellia/video
  38. https://www.chanel.com/ko_KR/fashion/haute-couture/spring-summer-2020
  39. https://harrison-jo.tistory.com/179
  40. http://ko.orientpalms.com/Louis-Vuitton-7973
  41. https://kr.louisvuitton.com/kor-k
  42. https://www.pinterest.co.kr/pin/716283515723279418/visual-search/
  43. http://angelslovebags.blogspot.com/2016/02/hermes-garden-party-36-quadrige-tote-bag.html
  44. http://m.weekly.chosun.com/client/news/viw.asp?ctcd=C09&nNewsNumb=002105100034
  45. https://m.post.naver.com/viewer/postView.nhn?volumeNo=29191504&memberNo=43966789
  46. http://www.iconsumer.or.kr/news/articleView.html?idxno=2472
  47. https://www.chosun.com/site/data/html_dir/2017/06/02/2017060200901.html
  48. http://m.weekly.chosun.com/client/news/viw.asp?ctcd=C09&nNewsNumb=002113100019
  49. https://www.donga.com/news/Culture/article/all/20091210/24697523/2
  50. https://m.blog.naver.com/ar2270/221217951468
  51. https://www.theartro.kr:440/kor/features/features_view.asp?idx=1225&b_code=60e
  52. https://m.post.naver.com/viewer/postView.nhn?volumeNo=29191504&memberNo=43966789
  53. https://m.post.naver.com/viewer/postView.nhn?volumeNo=29417017&memberNo=3266599