DOI QR코드

DOI QR Code

The Study of the Identity of Christian Educators in Autobiographical Writing of Christian Educational Books: Focusing on the books of Palmer, Harris, and Moore.

기독교교육학 저서의 자전적 글쓰기에 나타난 기독교교육학자의 정체성 연구: 파머, 해리스, 무어를 중심으로

  • Received : 2021.11.24
  • Accepted : 2021.12.30
  • Published : 2021.12.30

Abstract

This study is a paper which studies the fact that autobiographical writing in Christian educational books is an important channel for studying the identity of Christian educators. The identity of Christian educators is the background and foundation of the study of Christian education theory. It was found through research that the scholar's identity is more evident in autobiographical writing from a first-person perspective experienced by the author than in argumentative writing with objective and cognitive limitations. This study examined the concept and characteristics of autobiographical writing research, the relationship of autobiographical writing research and self-identity, the relationship between autobiographical writing and Christian education, and discovered autobiographical writing in Christian educational scholars' books. Through the autobiographical writing of Maria Harris' Teaching and Religious Imagination, Parker Palmer's The Courage to Teach, and Elizabeth Moore's Teaching as a Sacrament Act, we studied that the identity of Christian educators can meet, transform, and expand learners' identity as well. Through research, it has been confirmed that autobiographical writing takes the form of a story, but as a story distinct from the story, it becomes a place where the authors' identity and readers' identity can meet, wrestle and expand. Autobiographical writing has a relationship with story and self-identity. These characteristics are also linked to Christian educational goals that focus on the formation and transformation of self-identity. The autobiographical writing in Harris, Palmer, and Moore's writings shows the identity of a teacher, including scholars' theological perspectives and views on education. As the writing of Christian education books so far has become argumentative and objective writing, readers has felt a sense of disparity and disconnection. If autobiographical writing becomes educational books' style, it can invite readers to empathize with who the author is. Christian education will experience more fundamental changes with autobiographical writing.

이 논문은 기독교교육학 저서에 나타난 자전적 글쓰기가 기독교교육학자의 정체성을 발견하는데 중요한 통로가 됨을 연구한 논문이다. 기독교교육학자의 정체성은 기독교교육학 이론연구의 배경이자 토대가 된다. 학자의 정체성은 객관주의적이고 인지주의적인 한계를 지닌 논증적인 글보다 저자가 직접 경험한 일인칭 시점의 자전적 글쓰기에 잘 나타나고 있음을 연구를 통해 발견하였다. 연구는 자전적 글쓰기의 개념과 특징, 자전적 글쓰기와 자아정체성, 자전적 글쓰기와 기독교교육의 관계성을 살펴보고, 기독교교육학자들의 저서 속에서 자전적인 글쓰기가 어떻게 그들의 정체성을 드러내고 있는지를 관찰하였다. 마리아 해리스의 『가르침과 종교적 상상력』, 파커 파머의 『가르칠 수 있는 용기』, 엘리자베스 무어의 『Teaching as a Sacramental Act』에 나타난 자전적 글쓰기는 기독교교육학자의 정체성이 학습자의 정체성과 어떻게 만나고, 변형되고 확장되는지를 보여주고 있다. 연구를 통해 자전적 글쓰기가 이야기의 형식을 띠지만 이야기와 구별되는 이야기로서 저자와 독자의 정체성이 만나는 장이 되고, 장아정체성의 형성과 변형을 일으키는 정체성 씨름의 장이 되며, 나의 이야기가 우리의 이야기가 되는 정체성 확장의 자리가 됨을 확인하였다. 자전적 글쓰기는 저자가 일인칭시점으로 현재의 시점에서 과거를 돌아보며 자아정체성을 형성하는 과정과 불가분리의 관계이다. 이런 특징은 자아정체성 형성과 변형에 중점을 두는 기독교교육학의 목표와도 연결된다. 해리스, 파머, 무어의 글 속에 나타난 자전적 글쓰기는 학자들의 신학적 입장과 교육에 대한 견해를 포함한 교사로서의 정체성을 잘 보여주고 있다. 자전적 글쓰기는 그간의 기독교육학저서 글쓰기가 논증적이고 객관적인 글쓰기에 치중하여 독자에게 괴리감과 단절감을 주는 한계를 극복할 수 있게 할 뿐 아니라 저자의 내면 이야기를 통해 독자로 하여금 공감을 불러일으키는 이야기로 초청할 수 있다. 자전적 글쓰기가 포함된 기독교교육학저서는 독자들로 하여금 기독교인으로서의 정체성을 더 근본적으로 변형시키는데 도움을 줄 것이다.

Keywords

References

  1. Koh, W. S. (2017). Understanding postmodernism and religious educational attitude. Journal of Christian Education in Korea, 52, 71-106. https://doi.org/10.17968/jcek.2017..52.003
  2. Kwon, O. S. (2014). A study on youth autobiography writing classes applying the currere method. Unpublished master dissertation, Presbyterian University and Theological Seminary.
  3. Kim, H. S. (2009). A study on Christian feminist education through autobiographical curriculum. Journal of Christian Education in Korea, 21, 41-363.
  4. Yang, K. H. (2010a). Story.arts.Christian education. Seoul: Presbyterian University and Theological Seminary Press.
  5. Yang, K. H. (2010b). A study about story and its religious educational dimension. Journal of Christian Education in Korea, 23, 181-211.
  6. Yoo, S. H. (2010). Autobiographical writing education research: Focusing on web-based activities. Unpublished master dissertation, University of Dongguk.
  7. Yim, K. S. (2001). The theory of narrative education. Seoul: Eastern Asia.
  8. Choi, H. S., & Park, T. H., & Lee, J. S. (2000). Writing teaching and learning method of constructivism. Seoul: Pagijong.
  9. Anderson, R. E. (1963). Kierkegaard's theory of communication. Journal of Speech Monographs XXX, 1, 1-15.
  10. Bruner, J. (1985). Learning and teaching the ways of knowing, The National Society for the Study of Education, 84, 97-115.
  11. Crites, S. (1971). The Narrative quality of experience. Journal of American Academy of Religion, 1971, 291-311. https://doi.org/10.1093/jaarel/XXXIX.3.291
  12. Fackre, G. (1984). The Christian story. Grand Rapids: Eerdmans.
  13. Giddens, A. (2010). Modernity and self-identity (Kwon, K. D. Trans.). Seoul: HWP. (original work published 1991).
  14. Groome, T. H. (1980). Christian religious education: shaping our story and vision. SanFrancisco: Harper & Row.
  15. Harris, M. (2003). Teaching & religious imagination (Kim, D. I. trans.). Seoul: PCK book. (original work published 1998).
  16. Lejeune, P. (1998). The rules of autobiography (Yun, J. trans.). Seoul: Moonji Publishing. (original work published 1974).
  17. Little, S. (1983). To set one's heart (Sa, M. J. trans.). Seoul: PCK book. (original book published 1983).
  18. Moore, M. E. M. (2004). Teaching as a sacramental act. Cleveland: The Pilgrim Press.
  19. Nouwen, H. J. M. (2016). The return of the prodigal son (Choi, J. H. trans.). Seoul: Poiema. (original book published 1992).
  20. Palmer, P. J. (2000). The courage to teach (Lee, J. I. trans.). Seoul: Hanmunhwa. (original book published 1998).
  21. Ricoeur, P. (2004). Time and narrative, volume 3 (Kim, H. S. trans.). Seoul: Moonji Publishing. (original work published 1985).
  22. Show, S. M. (1999). Storytelling in religious education. Birmingham: Religious Education Press.
  23. Stroup, G. W. (1997). The promise of narrative theology: Recovering the Gospel in the church. Oregon: Wipf & Stock Publisher.
  24. Tracy, D. (1981). The analogical imagination. New York: Crossroad.