Abstract
The purpose of this study is to examine the current status of digital transformation of domestic mid-sized companies and to use it as an objective basis for digital transformation promotion plans. A questionnaire was formed and distributed to 200 domestic mid-sized companies and received responses from 150 companies. Looking at the main results, 79 companies (52.6)% of the 150 companies responding to the survey are pursuing digital transformation, and the areas for digital transformation are business process and facility automation, expansion of existing facilities, etc. (53.2%), manufacturing process big data/ AI-based smartization (43.0%) appeared in the order. The area of support required to promote digital transformation of domestic mid-sized companies was the highest in the expansion of financial support tailored to mid-sized companies (56.0%). 46.7%) was the highest. This study is expected to contribute to accelerating digital transformation and strengthening global market competitiveness by presenting policy suggestions for promoting digital transformation of domestic mid-sized companies based on the results of the survey.
본 연구는 국내 중견기업의 디지털전환 현황을 살펴보고 디지털전환 촉진 방안의 객관적인 근거자료로 활용하고자 함이 목적이다. 국내 중견기업 200개 기업에 설문지를 구성, 배포하여 150개 기업에서 응답을 받았다. 주요 결과를 살펴보면, 설문 응답 기업 150개 기업 중에서 79개 기업(52.6)%이 디지털전환을 추진하고 있고 디지털전환 추진분야는 업무프로세스 및 설비 자동화, 기존 설비 확장 등(53.2%), 제조공정 빅데이터/AI 기반 스마트화(43.0%) 순으로 나타났다. 국내 중견기업의 디지털전환을 촉진하기 위해 필요한 지원분야는 중견기업 맞춤형 금융지원 확대(56.0%)가 가장 높게 나타났고 구성원들의 디지털전환 역량을 강화하기 위한 필요한 조직 차원의 지원분야는 기술개발 역량교육(46.7%)이 가장 높게 나타났다. 본 연구는 설문결과를 토대로 국내 중견기업의 디지털전환 촉진 방안의 정책적 제언을 제시함으로써 향후 국내 중견기업이 디지털전환을 가속화하고 글로벌 시장경쟁력을 강화하는데 기여할 것으로 사료된다.