Abstract
This paper presents a study to implement a touch screen capable of real-time response processing in a low-end embedded system. This was done by introducing an algorithm using an interpolation method to represent real-time response characteristics when a touch input is performed. In this experiment, we applied a linear interpolation algorithm that estimates random data by deriving a first-order polynomial from 2-point data. We also applied a Lagrange interpolation algorithm that estimates random data by deriving a quadratic polynomial from 3-point data. As a result of the experiment, it was found that the Lagrange interpolation method was more complicated than the linear interpolation method, and the processing speed was slow, so the text was not smooth. When using the linear interpolation method, it was confirmed that the speed displayed on a screen is 2.4 times faster than when using the Lagrange interpolation method. For real-time response characteristics, it was confirmed that smaller size of the executable file of the algorithm is more advantageous than the superiority of the algorithm itself. In conclusion, in order to secure real-time response characteristics in a low-end embedded system, it was confirmed that a relatively simple linear interpolation algorithm performs touch operations with better real-time response characteristics than the Lagrange interpolation method.
본 논문은 낮은 사양의 임베디드 시스템에서 터치 입력시에 실시간 응답특성을 나타내기 위해 보간법을 이용한 알고리즘을 도입하여 실시간 응답 처리가 가능한 터치 스크린을 구현하는 연구에 관한 것이다. 본 실험에서는 2점 데이터에서 1차 다항식을 도출하여 임의 데이터를 추정하는 선형 보간 알고리즘과 3점 데이터에서 2차 다항식을 도출하여 임의 데이터를 추정하는 라그랑지 (Lagrange) 보간 알고리즘이 적용되었다. 실험결과로써, 라그랑지 보간법이 선형보간법보다 수식이 복잡하여 처리속도가 느려서 글씨도 매끄럽지 못함을 알게 되었다. 선형 보간법을 사용시 화면에 표시되는 속도가 라그랑지 보간법 사용시보다 2.4배 빠름을 확인하였다. 실시간 응답특성을 위해서는 알고리즘 자체의 우수성보다는 실행파일 크기가 더 작은 알고리즘이 더 유리하다는 점을 확인하였다. 결론적으로, 저사양 임베디드 시스템에서 실시간 응답특성을 확보하기 위해서는 상대적으로 간단한 선형보간법 알고리즘 채용이 라그랑지 보간법을 사용하는 것보다 더 우수한 실시간 응답특성의 터치동작을 수행함을 확인하였다.