Abstract
Recently, the importance of competitive cities has emerged, and many cities around the world are striving to gain competitiveness. Domestic cities are also enhancing their competitiveness by taking advantage of the city's uniqueness and locality with strategies differentiated from other cities, and interest in city brands is increasing. This study seeks to enhance the city brand by improving the landscape elements of the airport, a representative international entrance. Through Instagram's hashtag function, it aims to derive elements of landscape preferred by airport users and to find ways to enhance Busan's city brand based on them.
최근 경쟁력 있는 도시의 중요성이 대두되고 있으며, 전 세계 많은 도시들이 경쟁력을 확보하기 위해 노력하고 있다. 국내의 도시들도 타 도시들과 차별화된 전략으로 도시의 고유성 및 지역성을 살려 경쟁력을 제고하고 있으며, 이에 도시브랜드에 대한 관심이 증가하고 있다. 본 연구는 대표적인 국제관문인 공항의 경관요소 개선을 통해 도시브랜드를 제고하는 방안을 모색하고자 한다. 인스타그램의 해시태그 기능을 통해 공항 이용객들이 선호하는 경관의 요소를 도출하고, 이를 바탕으로 부산의 도시브랜드를 제고할 수 있는 방안을 모색하고자 한다.