Abstract
This study is analyzed survey based on classes of computational thinking to identify problem solving ability, to reflect them in curriculum plan for software education. Through analyzing difficulties on computational thinking learners by pre/post test on problem solving ability, the education method of software curriculum was proposed. For this study, the subject, scope of content, and activity plan were organized into 15 weeks of software curriculum for 2 hours per week, and questionnaire was conducted for 63 students. As a result, the 'Humanities Departments' have shown higher problem solving ability improvement than 'Science and Engineering Departments'. Based on the results, in order to cultivate creative fusion-type talent, the theoretical systems that fundamentally define thinking and perception must be fused with each other. In addition, software education should be improved to be extended to non-majors in various fields.
본 연구는 컴퓨팅사고력 강좌의 문제해결능력을 파악하고 분석한 자료로 소프트웨어 교육 계획에 반영하기 위하여 분석되었다. 학습자를 대상으로 문제해결능력에 관한 사전·사후 설문을 진행하여 학습자의 어려운 점을 측정해, 소프트웨어 교육 방안을 모색하였다. 본 연구를 위하여 수업 주제와 내용 범위 및 활동 계획을 주당 2시간씩 15차시 분량의 소프트웨어 교육과정으로 구성하였고, 수강생 63명을 대상으로 설문을 하였다. 연구 결과는 소프트웨어 교육을 통한 문제 해결 능력 향상의 폭이 '이공계열 학과'보다도 '인문계열 학과'가 더 높게 나타났다. 본 연구 결과를 토대로, 창의 융합형 인재 양성을 위하여 사고나 인식을 근본적으로 규정하는 이론적 체계가 서로 융합하여야 한다. 또한, 향후 소프트웨어 교육이 다양한 분야의 비전공자 대상까지 확대되도록 개선해야 한다.