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언택트 시대에 가상현실 기술을 이용한 가상 학교생활 체험 콘텐츠 연구 및 개발

Research and Development of Virtual School Life Experiencing Contents Using Virtual Reality Technology in the Untact Era

  • 심재혁 (한성대학교 컴퓨터공학부) ;
  • 조세홍 (한성대학교 컴퓨터공학부 디지털콘텐츠.가상현실트랙)
  • Sim, Jae-hyeok (School of Computer Engineering, Hansung University) ;
  • Cho, Sae-Hong (School of Computer Engineering, Hansung University)
  • 투고 : 2021.01.30
  • 심사 : 2021.02.22
  • 발행 : 2021.02.28

초록

최근 인류는 예전에는 경험하지 못하였던 '언택트(untact)' 시대를 맞이하고 있다. 언택트 시대의 주목할 만한 특징은 일상생활 환경에서 타인, 물체 등과 대면과 접촉을 하지 않거나 최대한으로 제한해야 한다는 것이다. 이러한 특수한 상황을 극복하고자 ICT 등 여러 최신의 기술들이 대면과 접촉의 효과를 주기 위하여 활용되고 있다. 특히 가상현실 기술은 사용자가 능동적으로 가상의 환경, 사물, 타인과 상호작용을 가능하게 하여 실제 생활에서 경험과 최대한 유사한 효과를 제공하고 있다. 학교 신입생들 또한 언택트 시대에 새로 입학한 학교의 환경이나 학사 운영 등을 경험하고 있지 못하고 있기에 여러 불편을 겪고 있다. 본 논문은 이러한 어려움을 겪고 있는 학교의 신입생들을 위한 가상 학교생활 체험 콘텐츠에 대한 연구와 구현으로, 신입생들이 학교 건물 내외부의 활용, 수강 신청을 비롯한 학사 일정의 경험, 입학식 및 동아리 행사의 참여 등을 실제와 최대한 유사한 환경에서 실행할 수 있게 하는 것을 목적으로 한다. 신입생들은 구현된 VR 콘텐츠를 통하여 새로운 학교에 쉽사리 적응할 수 있을 것이다.

In recent years, human is experiencing an 'untact' era that has not been existed before. A remarkable features of an untact era is a limited or no interaction with other people and things in a daily life. In order to overcome this special situation, diverse state-of-the-art technologies like ICT technology are being used to give the effect of face-to-face and contact. In particular, Virtual Reality technology allows users to actively interact with virtual environments, objects, and other people, thereby providing effects that are as similar as possible to experience in real life. School freshmen are also experiencing various inconveniences because they are not experiencing the environment or academic management of newly admitted schools in the untact era. This research is a study and implementation of 'Virtual School Life Experience Content' which provides new students to tour campus, to utilize the school buildings facilities, to experience of academic schedules including course registration, and to participate in school events in an environment that is as close as possible to the real campus. Freshmen will be able to easily adapt to a new school through the implemented VR content.

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참고문헌

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