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Research and Implementation of An Experiencing Fairy Tale Content for Young Inpatients using Augmented Reality

어린 입원 환자들을 위한 증강현실 체험 동화 콘텐츠 연구 및 개발

  • Jo, Min-hwa (School of Computer Engineering, Hansung University) ;
  • Jung, Jun-young (School of Computer Engineering, Hansung University) ;
  • Choi, Kyu-ri (School of Computer Engineering, Hansung University) ;
  • Cho, Sae-Hong (School of Computer Engineering, Hansung University)
  • 조민화 (한성대학교 컴퓨터공학부) ;
  • 정준영 (한성대학교 컴퓨터공학부) ;
  • 최규리 (한성대학교 컴퓨터공학부) ;
  • 조세홍 (한성대학교 컴퓨터공학부 디지털콘텐츠.가상현실트랙)
  • Received : 2021.01.30
  • Accepted : 2021.02.22
  • Published : 2021.02.28

Abstract

In the case of long-term hospitalization for young patients, 'Hospital Schools' are operated to pursue school classes and to develop social and emotional abilities for them. However, face-to-face classes at hospital schools have been completely prohibited, and the untact or limited contact environment has been strengthened even for young patients due to the COVID-19 in recent years. Augmented Reality(AR) technology enables the development of experiential content with virtual environments, objects and characters similar to real life. The developed contents should revitalize the imagination of young patients living only in hospitals and allow them to experience, not only acquiring knowledge, but also improving interpersonal skills and sociality. This study is intended to provide diverse adventures and in-depth choice experiences to young patients who are struggling in an environment of untact and limited contact by creating experiential fairy tale contents using AR technology. In addition, long-term hospitalized children will be able to cultivate the will to overcome illness with positive emotions through the augmented reality experience fairy tale content studied and implemented in this study.

어린 환자들이 장기입원을 하는 경우 학교 수업을 쫓아가고, 사회성이나 감성을 기르기 위하여 소위 병원학교를 운영한다. 그러나 최근에는 코로나19로 인한 병원학교의 대면 수업은 전면 금지되었고, 어린 환자들에게도 비대면, 비접촉의 환경이 강화되었다. 증강현실 기술은 실제 생활과 유사한 환경과 사물, 캐릭터를 지닌 체험 콘텐츠의 제작을 가능하게 하여 병원 생활만 하는 어린 환자들의 상상력을 활성화하고 체험을 하게 함으로써 지식의 습득뿐만 아니라 대인관계 능력과 사회성을 향상할 것으로 기대된다. 본 연구에서는 증강현실 기능을 활용한 체험동화 콘텐츠를 제작하여, 비대면과 비접촉의 제한된 환경 안에서 힘들어 하는 어린 환자들에게 다채로운 모험과 깊이 있는 선택의 경험을 제공하고자 한다. 또한, 장기입원 환자 아이들은 본 연구에서 연구, 구현한 증강현실 체험동화 콘텐츠를 통하여 긍정적인 정서를 가져 병을 이겨낼 수 있다는 의지를 함양할 수 있을 것이다.

Keywords

References

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