초록
고정밀 지도의 갱신은 정사영상 또는 점군 데이터 등을 원천 자료로 하여 기하 정보를 우선적으로 수정한 이후 지도를 구성하는 공간객체들 간의 연관관계를 재정립하는 방식으로 진행된다. 이러한 일련의 과정들은 기하 정보를 처리하는 데에 많은 시간을 소요하므로 차량의 실시간 경로 계획(Real-time route planning)에 빠르게 적용되기 어렵다. 따라서 이 연구에서는 그래프 구조를 활용하여 경로 계획을 위한 도로 연결구조를 우선적으로 업데이트 하는 방식 및 도로 네트워크의 특징을 고려한 그래프 구조의 저장 유형을 제안하였다. 또한 제안된 방법을 실제 도로 자료에 적용해 봄으로써 실시간 경로 정보 전송 시의 활용 가능성에 대해 검토하였다.
The update of a high-precision map was carried out by modifying the geometric information using ortho-images or point-cloud data as the source data and then reconstructing the relationship between the spatial objects. These series of processes take considerable time to process the geometric information, making it difficult to apply real-time route planning to a vehicle quickly. Therefore, this study proposed a method to update the road network for route planning using a graph data structure and storage type of graph data structure considering the characteristics of the road network. The proposed method was also reviewed to assess the feasibility of real-time route information transmission by applying it to actual road data.