DOI QR코드

DOI QR Code

A Case Study on the Men-tutoring Activities of Pre-Service Math Teacher

예비 수학교사의 멘·튜터링 활동에 관한 사례 연구

  • Received : 2021.02.10
  • Accepted : 2021.02.22
  • Published : 2021.02.28

Abstract

In this study, a men-tutoring model was applied to four second-year high school students in mathematics learning counseling that could cultivate cognitive and affective domains. By observing and analyzing the cases, we examined the effects of mathematics learning counseling on students' mathematical attitudes and self-regulated learning ability. The results of mentoring applied to mathematics learning counseling had a positive effect on reinforcing prerequisite learning, improving self-regulated learning ability, strengthening mathematical strategies, and inducing learning motivation and maintaining interest. We are looking forward to that men-tutoring can be used effectively for students who have difficulty learning mathematics.

Keywords

References

  1. 고호경, 김동원, 이환철, 최태영. 근거이론적 접근에 따른 수학학습 상담 발문유형에 대한 연구. 한국학교수학회논문집. 17(1). 73-92 (2014).
  2. 고호경, 양길석, 이환철. 수학 학습 상담을 위한 진단 검사지 개발연구. 수학교육논문집, 29(4), 723-743 (2015).
  3. 교육과학기술부. 수학교육 선진화 방안. 교육과학기술부 (2012).
  4. 교육부. 수학과 교육과정 (교육인적자원부 고시 제2015-74호 [별책8호]). (2015)
  5. 권수진, 임대근, 류현아. 멘토링을 통한 수학 학습부진아의 수학 학습태도 변화에 대한 사례연구. 동아시아수학, 30(2), 123-148 (2014).
  6. 김동일, 방나미, 정여주, 허은. 청소년대상 학습상담 멘토링 프로그램 개발 및 효과. 청소년상담연구, 18(1), 143-172 (2010).
  7. 김병무. 대학수학 클리닉 필요성과 운영 방안에 대한 연구I. 수학교육논문집, 39(2), 187-199 (2000).
  8. 김선희. 자기조절학습을 적용한 수학수업이 학업성취도, 학업적 자기효능감 및 자기결정성 동기에 미치는 영향. 교과교육연구, 9(2), 15-38 (2016).
  9. 김정섭. 교수학습센터를 위한 학습컨설팅. 교육심리연구, 26(4), 837-851(2012).
  10. 김정현, 고호경, 허난, 황혜정. 수학학습클리닉 프로그램 평가 모형 개발에 관한 연구. 수학교육논문집, 31(3), 313-329 (2017).
  11. 김지연. 청소년 멘토링활동 운영 메뉴얼, 한국청소년정책연구원. (2010)
  12. 김혜연. 여자고등학생의 내재적 동기와 부모의 학습관여가 학업성취도에 미치는 영향: 자기조절학습 능력의 매개효과를 중심으로. 서울대학교 석사학위논문. (2012)
  13. 이현주, 박현선. 저소득 청소년의 학습지원 멘토링 참여 과정에 대한 질적 연구. 한국청소년연구, 20(4), 331-358 (2009).
  14. 박현정. 자기주도적 학습태도 및 학습전략의 사용과 학업성취간의 관계. 한국교육, 32(1), 203-222 (2005).
  15. 서금택. 튜터링 프로그램이 튜터와 튜티의 이해력과 사고력에 미치는 효과. 사고개발, 4(1), 49-62 (2008).
  16. 서금택, 조용개. 중학생을 위한 튜터링 프로그램이 수학교과 학업성취 향상에 미치는 효과, 사고개발, 13(2), 67-86 (2017).
  17. 서울대학교. 서울대학교 백서 2006-2007. 서울 : 서울대학교. (2008)
  18. 송윤희, 김성환. 대학 튜터링 프로그램이 수학 학습 성과에 미치는 영향: H 대학교 사례를 중심으로. 교과교육연구, 16(2), 441-459 (2012).
  19. 송인섭. 현장적용을 위한 자기주도 학습. 서울: 학지사. (2006)
  20. 이재규. 학습상담. 서울: 학지사. (2013)
  21. 이현우. 멘토링 활용 학습이 수학과 학업성취도 및 학습태도에 미치는 영향. 석사학위논문, 국민대학교 교육대학원, 서울. (2008)
  22. 전도근. 자기주도학습 코칭전략. 서울: 학지사. (2012)
  23. 정미경. 중학생의 자기조절학습 검사개발. 교육학연구, 41(4). 157-182 (2003).
  24. 조혜정, 김인수. 수학 학습에서의 정의적 영역에 관한 국내 연구 동향 분석. 수학교육논문집, 30(1), 67-83 (2016).
  25. 최광학. 동료학습이 중학생의 학업성취, 학습태도 및 사회성에 미치는 영향. 석사학위논문, 공주대학교 교육대학원. 공주. (2000)
  26. 최성희, 오인경. e-Learning에서 온라인 튜터의 역할 규명 : 사례를 중심으로. 기업교육과인재연구, 4(1), 157-173 (2002).
  27. 최영선, 유원석. 멘토링 수업을 통한 특별보충과정 운영 사례. 수학교육논문집, 20(3), 483-502 (2006).
  28. 최원영, 김혜경. Coaching 학습법을 활용한 대학 수학 교육 사례 연구 : H 대학교를 중심으로. 한국학교수학회논문집, 17(2), 193-205 (2014).
  29. 최현민. 멘토링의 유형과 멘토의 기능적 특성이 멘티의 자기효능감과 조직몰입 변화에 미치는 영향. 농업 교육 인적 자원 개발, 49(1), 113-133 (2017).
  30. 황매향. 학교상담: 학업문제 유형 분류의 탐색. 상담학연구, 10(1), 561-581 (2009).
  31. 황은영. 대학생을 위한 학습가이드: 엑설런트 튜터링. 서울: 학지사. (2008)
  32. Amsel, E., Cheshire, S., Massen, A., Kowalewski, B. M., & Winniford, J. . Preparing to serve: A program training college students for tutoring and mentoring in public schools. Promoting student engagement, 1, 34-40 (2011).
  33. Backer, L. D., Van Keer, H., & Valcke, M.. Promoting university students' metacognitive regulation through peer learning: the potential of reciprocal peer tutoring. High Education, 70, 469-486 (2014). https://doi.org/10.1007/s10734-014-9849-3
  34. Freeman, R.. Managing open systems. Imperial College. London kogan page. (1997)
  35. Gallaher & Reid. Education grants. Addison Wesley. (1988)
  36. Goodlad, S.. Mentoring and tutoring by students. Amsel Humanities Programme, Imperial College. London kogan page. (1998)
  37. Gordon F. S.. Mentoring : how to develop successful montor behaviors. Axzo Press. (2002)
  38. Hamman, Berthelot, Saia, & Crowley. Teachers' Coaching of Learning and Its Relation to Students' Strategic Learning. Journal of educational psychology, 92(2). (2000)
  39. Irby, B. J.. Mentoring, tutoring, and coaching. Mentoring & Tutoring: Partnerships in Learning, 20(3), 297-301 (2012). https://doi.org/10.1080/13611267.2012.708186
  40. Koehler, M. J., & Mishra, P.. What is technological pedagogical content knowledge? Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1), 60-70 (2009).
  41. Mishra, P. & Kereluik, K.. What 21st Century Learning? A review and a synthesis. In M.Koehler & P. Mishra (Eds.), Proceedings of SITE 2011-Society for Information Technology & Teacher Education International Conference (pp. 3301-3312). Nashville, Tennessee. (2011)
  42. OECD. The future of education and skills education 2030. OECD. Retrieved from http://www.oecd.org/education/2030. (2018).
  43. Parker, D. R., & Boutelle, K.. Executive function coaching for college students with LD and ADHD: A new approach for fostering selfdetermination. Learning Disabilities Research & Practice, 24(4), 204-215 (2009). https://doi.org/10.1111/j.1540-5826.2009.00294.x
  44. Powell, M. A.. Academic Tutoring and Mentoring : a literature review. California Research Bureau, California State Library. (1997)
  45. Resul, K.. Industry 4.0 in terms of industrial relations and its impacts on labour life. Procedia Computer Science, 158, 590-601 (2019). https://doi.org/10.1016/j.procs.2019.09.093
  46. Roscoe, R. D. & Chi, M. T. H.. Understanding Tutor Learning: Knowledge Building and Knowledge-Telling in Peer Tutors' Explanations and Questions. Review of Educational Research, 77(4), 534-574 (2007). https://doi.org/10.3102/0034654307309920
  47. Satyanarayana, A., Li, H., & Braneky, J.. Improving Retention by Mentoring and Tutoring Freshmen Students. Department of Computer Systems Technology, New York City College of Technology. Proceedings of the 2014 Zone 1 Conference of ASEE. (2014)
  48. Schmeck, R. R.. Improving learning by improvint thinking. Educaional Leadership, 38, 384-385 (1981).
  49. Schunk, D. H.. The self-efficacy perspective on achievement behavior. Educational Psychology, 19, 199-218 (1984). https://doi.org/10.1080/00461528409529297
  50. Wood, D., Bruner, J. S., & Ross, G.. The Role of Tutoring in Problem Solving. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 17, 89-100 (1976). https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.1976.tb00381.x
  51. Zimmerman, B. J. & Martinez-Pons, M.. Development of a structured interview for assessing student use of self-regulated learning strategies. American Educational Research Journal, 23(4), 614-628 (1986). https://doi.org/10.3102/00028312023004614