DOI QR코드

DOI QR Code

Turbine Efficiency Measurement of Pulsating Flow in a Twin Scroll Turbocharger

맥동 유동이 있는 트윈 스크롤 터보과급기의 터빈 효율 측정

  • Chung, Jin-Eun (Department of Mechanical Engineering, Korea University of Education and Technology) ;
  • Jeon, Se-Hun (Department of Mechanical Engineering, Graduate School, Korea University of Education and Technology)
  • 정진은 (한국기술교육대학교 기계공학부) ;
  • 전세훈 (한국기술교육대학교 대학원 기계공학과)
  • Received : 2020.11.06
  • Accepted : 2021.02.05
  • Published : 2021.02.28

Abstract

Turbocharging is becoming a key technology for both diesel and gasoline engines. Regarding gasoline engines, turbocharging can help reduce carbon dioxide (CO2) emissions when used in conjunction with other technologies. This paper presents measurements of the turbine efficiency of pulsating flow in a twin-scroll turbocharger for gasoline engines. A cold gas test bench with a pulse generator was manufactured. The turbine efficiencies were calculated using the measured data of the instantaneous pressure and temperature of the inlet and exit of the turbine. The measurements were carried out at turbine speeds from 60,000 to 100,000 rpm under a pulsating flow of 25.0 Hz and 33.0 Hz. The turbine efficiencies ranged from 0.517 to 0.544. At the pulse frequency, 33.3 Hz, the variations in efficiency were 7.7% and 2.6% at turbine speeds of 60,000 rpm and 100,000 rpm, respectively. The turbine efficiency of the pulsating flow compared to those of steady flow was 7.0% and 3.0% lower at a turbine speed of 60,000 rpm and 100,000 rpm, respectively. The pulsating flow deteriorated the turbine efficiency, but the effects of pulsating flow decreased with increasing turbine speed.

터터보 과급은 디젤엔진과 가솔린엔진 모두에서 핵심기술이다. 특히 가솔린엔진에서 엔진 다운사이징 등 다른 제어 기술과 결합하여 이산화탄소(CO2) 배출을 감소시키는 데 효과적이다. 본 연구에서는 승용차용 가솔린엔진에 장착되는 트윈 스크롤 터빈 터보과급기에서 맥동유동의 터빈 효율을 측정하였다. 맥동 생성장치가 있는 저온 테스트 벤치를 제작하여 맥동 유동이 있는 비정상상태의 압력과 온도를 측정하고 터빈 효율을 산출하였다. 테스트 벤치는 공기 압축기, 트윈 스크롤 터빈, 온도 및 압력 측정 장치 등으로 구성되었다. 실제 승용차용 엔진에서 주로 사용되는 중저속 엔진 작동 영역에 해당하는 맥동 주파수 25.0 Hz와 33.3 Hz를 공급하면서 터보과급기 회전속도를 60,000 rpm에서 100,000 rpm까지 변화시키며 측정을 수행하였다. 이때 압축비를 1.088에서 1.600 사이의 값으로 조정하였다. 이 측정 조건에서 터빈 효율은 0.517~0.544 값을 보였다. 맥동 주파수 33.3 Hz의 경우, 터빈 회전수 60,000 rpm에서 터빈 효율의 변동은 7.7%이나 터빈 회전수 100,000 rpm에서 변동은 2.6%로 터빈 회전수가 증가함에 따라 맥동의 영향은 감소하였다. 맥동 유동에서의 터빈 효율은 정상 유동 터빈 효율에 비해 터빈 회전수 60,000 rpm 인 경우 7.0%, 회전수 100,000 rpm 인 경우 3.0% 낮은 값을 보이고 있어 맥동 유동이 터빈 효율을 악화시키는 결과를 보였으며 이러한 영향은 터빈 회전수가 증가함에 따라 감소하였다.

Keywords

References

  1. T. Lake, J. Strokes, R. Muphy, R. Osborne, "Turbocharging Concepts for Downsizing DI Gasoline Engines," SAE paper 2004-01-0036, 2003
  2. W. Badel, G. K. Fraidl, P. E. Kapus, H. Sikinger, "The Turbocharged GDI Engine : Boosted Synergies for High Fuel Economy Plus Ultra-low Eission, SAE paper 2006-01-1266, 2006.
  3. K. Osako, T. Yokoyama, T. Yoshida, T. Hoshi, E. Ebisu, T. Shiraishi, "Development of Twinscroll Turbine for Automotive Turbochargers using Unsteady Numerical Simulation," Mitsubishi Heavy Industries Technical Review, vol. 50, no. 1, pp.23-30, 2013.
  4. M. Capobianco, A. Gambarotta, "Performance of a Twin-entry Automotive Turbocharger Turbine," Energy-Sources Technology Conference & Exhibition, ASME, 1993.
  5. F. J. Wallace, G. P. Blair, "The Pulsating-flow Performance of Inward Radial-flow Turbines," ASME, No.65-GTP-21, pp.1-21, 1965. DOI: https://doi.org/10.1115/65-GTP-21
  6. D. E. Winterbone, R. J. Pearson, "Turbocharger Turbine Performance under Unsteady Flow - A Review of Experimental Results and Proposed Models," IMECHE Conference Transactions, no. 11, pp.193-208, 1974
  7. H. Kosuge, N. Yamanaka, I. Ariga, I. Watanabe, "Performance of Radial Flow Turbines under Pulsating Flow Conditions," Journal of Engineering for Gas Turbines and Power, vol. 98, no. 1, pp.53-59, 1976. DOI: http://dx.doi.org/10.1115/1.3446110
  8. S. Marelli, M. Capobianco, "Steady and Pulsating Flow Efficiency of a Waste-gated Turbocharger Radial Flow Turbine for Automotive Application," Energy, vol. 36, no. 1, pp.459-465, 2011. DOI:https://doi.org/10.1016/j.energy.2010.10.019
  9. S. Rajoo, A. Romagnoli, R. F. Martinez-Botas, "Unsteady performance analysis of a twin-entry variable geometry turbocharger turbine," Energy, vol. 38, no. 1, pp.176-189, 2012 DOI:https://doi.org/10.1016/j.energy.2011.12.017
  10. D. Pratte, A Look At Twin Scroll Turbo System Design Divide and Conquer?, http://www.superstreetonline.com/how-to/engine/modp-0906-twin-scroll-turbo-system-design
  11. N. Watson, M. S. Janota, "Turbocharging the Internal Combustion Engine," The Mcmillian Press Ltd., pp.29-286, 1982.
  12. M. Capobianco, S. Marelli, "Unsteady Flow Turbine Performance in Turbocharged Automotive Engines," EAEC Conference Paper, pp.1-6, 2007