DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis of Types of Students' Visual Thinking and Instructional Effects in Elementary Science Classes

초등 과학수업에서 학생들이 구성한 비주얼 씽킹의 유형 및 수업 효과

  • Received : 2021.02.08
  • Accepted : 2021.02.18
  • Published : 2021.02.28

Abstract

Based on the importance of visual representation for scientific understanding, this study applied visual thinking in elementary science classes. This study analyzed elementary students' visual thinking and investigated the instructional influences. Students' perceptions on the class applying visual thinking were also investigated. The subject were 38 fourth grade students, 18 in experimental group and 20 in control group. For the unit of 'Shadow and mirror', on-line and off-line blended classes were applied in both group because of COVID-19. The experimental group student were asked to construct their own visual thinking, while the control group students used traditional workbook. The results were as follows. First, students' visual thinking can be classified into three different types, which are 'activity recall type', 'result summary type', and 'core concept representation type' based on what they represent rather than how they represent. Second, applying visual thinking in science class showed significant effects on science academic achievement, science related attitude, and creative academic efficacy. Third, students' perceptions on applying visual thinking in science classes were very positive. Students perceived visual thinking activities were interesting and helpful for understanding science. Educational implications of applying visual thinking in elementary science classes were discussed.

Keywords

References

  1. 강문정(2018). 역사학습정리를 위한 비주얼씽킹 활용 방안. 서울교육대학교 석사학위논문.
  2. 강소희(1998). 주간계와 야간계 고등학생의 과학에 관련된 태도와 과학 탐구 능력 비교. 교과교육학연구, 1, 84-109.
  3. 권치순, 정은숙(2011). 과학수업에서 실험관찰 교과서에 대한 교사들의 인식과 활용 방안. 대한지구과학교육학회지, 4(1), 12-19. https://doi.org/10.15523/JKSESE.2011.4.1.012
  4. 김나리, 김봉석(2018). 초등역사학습에서 비주얼씽킹의 이론적 체계화와 실제 적용. 사회과교육연구, 25(2), 81-101.
  5. 김은주(2020). 비주얼씽킹(Visual Thinking)을 적용한 초등 음악 감상 지도 방안 연구. 음악교육연구, 49(1), 51-74.
  6. 김정선, 박재근(2016). 초등 과학수업에서 그리기 중점의 사고지도를 활용한 수업 전략의 효과. 한국초등과학교육학회지, 35(1), 54-64. https://doi.org/10.15267/keses.2016.35.1.054
  7. 김정은, 이형철(2019). 수준별 비주얼씽킹을 활용한 과학수업이 초등학생의 과학 학습동기, 자기주도적 학습능력 및 과학 학업성취도에 미치는 효과. 교사교육연구, 58(3), 387-398.
  8. 김해동(2015). 교실 속 비주얼씽킹. 서울: 맘에드림.
  9. 박지영, 신영준(2008). 초등학교 학생들의 과학 글쓰기 선호 유형 조사: 생명 영역을 중심으로. 생물교육, 36(4), 600-609.
  10. 박지원, 나지연(2020). 과학 수업에서 비주얼씽킹 도입에 대한 초등교사의 인식과 실행 -교사 온라인 커뮤니티 자료를 중심으로-. 초등과학교육, 39(1), 54-68.
  11. 방강임(2010). 과학과 실험 관찰 보조 교과서에 대한 교사와 학생 인식 비교. 한국교원대학교 석사학위논문.
  12. 심해진(2019). 비주얼 씽킹을 활용한 현대시 교육방안연구: 중학교 1학년 국어 교과를 중심으로. 충남대학교 교육대학원 석사학위논문.
  13. 안호정(2020). 비주얼씽킹을 활용한 '화산과 지진' 수업이 초등학생의 과학학습 동기 및 과학적 태도에 미치는 영향. 부산교육대학교 석사학위논문.
  14. 온은주(2015). Visual Thinking으로 하는 생각 정리 기술. 서울: 영진닷컴.
  15. 우치갑(2015). 비주얼 씽킹 수업. 수원: 디자인펌킨.
  16. 윤희상(2020). Visual Thinking 기반 과학수업이 초등학생의 창의적 사고과정과 학습동기에 미치는 효과. 대구교육대학교 석사학위논문.
  17. 이동원(2009). 창의성 교육의 실천적 접근. 서울: 교육과학사.
  18. 이희우, 임희준(2019). 초등 과학 수업에서 학생주도 인포그래픽 구성 활동의 효과. 한국과학교육학회지, 39(5), 625-635. https://doi.org/10.14697/jkase.2019.39.5.625
  19. 주혜영, 함인아(2018). 비주얼씽킹(visual thinking)을 활용한 고등학교 음악감상영역 교수․학습 방안 연구. 음악예술연구, 8(2), 149-187.
  20. 정진규, 김영민(2018). 초등학생들의 과학적 모델 사용 활성화를 위한 인포그래픽 수업의 효과. 한국과학교육학회지, 36(2), 279-293. https://doi.org/10.14697/jkase.2016.36.2.0279
  21. Ainsworth, S., Prain, V. & Tytler, R. (2011). Drawing to learn in science. Science, 333(6046), 1096-1097. https://doi.org/10.1126/science.1204153
  22. Beghetto, R. A. (2006). Creative self-efficacy: correlateds in middle and secondary students. Creativity Research Journal, 18(4), 447-457. https://doi.org/10.1207/s15326934crj1804_4
  23. Bilbokaite, R. (2008). Analysis of visual thinking meaning in science education. Problems of Education in the 21st Century, 4, 7-13.
  24. Gilbert, J. K. (2005). Visualization: A metacognitive skill in science and science education. In J. K. Gilbert (Ed.), Visualization in science education (pp. 9-27). Springer Netherlands.
  25. Kozhevnikov, M., Motes, M. A. & Hegarty, M. (2007). Spatial visualization in physics problem solving. Cognitive Science, 31(4), 549-579. https://doi.org/10.1080/15326900701399897
  26. Larkin, H. & Simon, A. (1987). Why a diagram is (sometimes) worth ten thousand words. Cognitive Science, 11(1), 65-100. https://doi.org/10.1016/S0364-0213(87)80026-5
  27. Lee, H. (2007). Instructional design of web-based simulations for learners with different levels of spatial ability. Instructional Science, 35(6), 467-479. https://doi.org/10.1007/s11251-006-9010-5
  28. Reisberg, D. (1997). Cognition. New York: Norton.
  29. Tyler, R., Prain, V. & Hubberm P. (2018). Representation construction as a core Science disciplinary literacy. In K.-S. Tang & K. Danielsson (Eds.), Global developments in literacy research for science education (pp. 301-317). London: Routledge.
  30. Waldrip, B., Prain, V. & Carolan, J. (2010). Using multimodal representations to improve learning in junior secondary science. Research in Science Education, 40(1), 65-80. https://doi.org/10.1007/s11165-009-9157-6