DOI QR코드

DOI QR Code

Implementation and Significance of Market Modernization Plan in Seoul, 1967-1973

1967-1973년 서울의 시장 현대화계획의 시행과 의의

  • Received : 2020.11.09
  • Accepted : 2021.02.10
  • Published : 2021.02.28

Abstract

The markets are the basic urban facilities for maintaining daily life. Although the urban structure changed rapidly and the population quickly concentrated in the city, the markets remained traditional and backward. To solve various problems in the small excess markets, the Seoul Metropolitan Government had pushed ahead with the market modernization plan since 1967. The purpose of this study is to analyze the process of establishing the market modernization plan and the progress of this project, and to identify the historical meaning of this plan. The results of this study as follows; The market modernization plan aimed to modernize market operation system as well as buildings, and the Government was able to achieve its first goal by enforcing the construction of high-rise buildings, as the markets were newly built with the relatively large scaled fireproof structures. Despite its various limitations, these markets were also regarded as the model of the modern market.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 2020년도 4단계 BK21사업에 의하여 지원되었음.(관리번호 4120200113771)

References

  1. 강승현 1960-1970년대 서울 상가아파트에 관한 연구, 서울대학교 석사학위논문, 2010
  2. 김현옥, 새로운 도시환경의 탄생을 위하여, 공간 제11호, 1967
  3. 박일향, 일제강점기 경성부 공설시장의 입지와 건축계획에 관한 연구, 서울대학교 석사학위논문, 2013
  4. 박일향, 1950-1970년대 서울의 간선도로변 고층화정 책과 맞벽건축-전후 도시미화를 위한 현실적 수단으로서-, 서울대학교 박사학위논문, 2020
  5. 박일향, 전봉희,1960년대 후반 서울의 시장 현대화 계획의 전개, 한국건축역사학회 춘계학술발표대회 논문집, 2018
  6. 소상공인시장진흥공단, 전통시장.상점가 및 점포경영 실태조사 결과보고서, 소상공인시장진흥공단, 2020
  7. 서울시 도시계획과 제공, 서울 도시계획의 현황과 전망, 공간 제11호, 1967
  8. 서울시사편찬위원회, 서울의 시장, 서울특별시, 2007
  9. 서울특별시, 서울통계연보, 서울특별시, 1967
  10. 서울특별시, 도시는 선이다, 서울특별시, 1969
  11. 서울특별시, 서울통계연보, 서울특별시, 1971
  12. 서울특별시, 서울통계연보, 서울특별시, 1972
  13. 서울특별시, 시정개요, 서울특별시, 1971
  14. 서울특별시, 시정개요, 서울특별시, 1972
  15. 서진형, 우리나라 수퍼.마아케트의 경영개선방안, 마케팅 제6권3호, 1972
  16. 손정목, 서울 도시계획 이야기 1, 한울, 2003
  17. 이철우, 유통혁명의 기수 수퍼.마아켓, 마케팅 제4권10호, 1970
  18. 안태호, 수퍼.마아켓 경영 그 경영기술과 입지조건에 있어서의 문제점, 마케팅 제4권6호, 1970
  19. 안태호, 세계소매업 순방⑤, 마케팅 제4권7호, 1970
  20. 유붕노, 수퍼.마아켓 경영 그 자본과 시설에 있어서의 문제점, 마케팅 제4권6호, 1970
  21. 이시봉, 수퍼.마아켓 경영 그 상품과 서어비스에 있어서의 문제점, 마케팅 제4권6호, 1970
  22. 조관수, 한국 마아케팅의 동향과 문제점, 마케팅 제1호, 1967 https://doi.org/10.1080/12297119.2006.9707361
  23. 조인상, 수퍼.마아켓 주식연쇄점 등장, 마케팅 제5권1호, 1971
  24. 최봉준, 서울의 도시화 초기과정에서 민간부문의 역할과 기여, 서울시립대학교 석사학위논문, 2015
  25. 한국마케팅협회, 미도파수퍼마아켓 늦은 출발이지만 매장효율 살려 상품회전 제일 높은 편, 마케팅 제5권5호, 1971
  26. 한국마케팅협회, 경영에 실패한 최초이자 최대의 수퍼 마아켓, 뉴서울 수퍼, 마케팅 제5권5호, 1971
  27. 한국마케팅협회, 더 깊은 내용엔 이런 점이 문제였다, 마케팅 제5권7호, 1971
  28. 허영란, 1920-1930년대 '京城'의 도.소매 상업, 서울 상업사 연구, 서울학연구소, 1998
  29. 大丸本部調査課,研究資料. 第29輯_スーパーマーケット, 大丸印刷所, 1940
  30. 増地庸治郎, 要説商事要項教授資料, 東京開成館, 1936
  31. 土屋積, 京城府中央卸賣市場の開設に就いて, 朝鮮と建築第 19輯7號, 1940