Acknowledgement
본 연구는 2021년도 정부(과학기술정보통신부)의 재원으로 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임 (NRF-2019R1C1C1011597).
References
- J. Hajic., "Handwritten optical music recognition", Ph.D. Thesis Proposal, Charles University Institute of Formal and Applied Linguistics, 2017.
- D. H. Pruslin, "Automatic recognition of sheet music", Sc.D. Dissertation, Massachusetts Institute of Technology, 1966.
- J. Novotny and J. Pokorny, "Introduction to optical music recognition: Overview and practical challenges," in Proc. of 15th Annual International Workshop on Databases, Texts, Specifications, and Objects (DATESO), pp. 65-76, Apr., 2015.
- J. Calvo-Zaragoza and D. Rizo "End-to-end neural optical music recognition," Applied Sciences, vol. 8, no. 4, Apr., 2018.
- J. Redmon, S. Divvala, R. Girshick, and A. Farhadi, "You only look once: unified, real-time object detection," arXiv:1506.02640v5, May, 2016.
- J. Redmon and A. Farhadi, "YOLO9000: Better, faster, stronger," arXiv:1612.08242v1, Dec., 2016.
- J. Redmon and A. Farhadi, "YOLOv3: An incremental improvement," arXiv:1804.02767v1, Apr., 2018..
- W. Liu, D. Anguelov, D. Erhan, C. Szegedy, S. Reed, C.-Y. Fu, and A. C. Berg, "SSD: Single shot multibox detector," arXiv:1512.02325v5, Dec., 2016.
- R. Girshick, "Fast R-CNN," arXiv:1504.08083, Sep., 2015.
- S. Ren, K. He, R. Girshick, and J. Sun, "Faster R-CNN: Towards real-time object detection with region proposal networks," arXiv:1506.01497v3, Jan., 2016.
- J. Hajic. and P. Pecina, "In search of a dataset for handwritten optical music recognition: introducing MUSCIMA++," arXiv:1703.04824v1, Mar., 2017.
- L. Tuggener, I. Elezi, J. Schmidhuber, M. Pelillo, and T. Stadelmann, "DeepScores -- A dataset for segmentation, detection and classification of tiny objects," arXiv:1804.00525v2, May, 2018.
- 이승환, "VR 저널리즘의 발전과 미래," 한국애니메이션학회 - 애니메이션연구, 제13권, 제1호, pp. 43-65, 2017년 3월
- 배장은, "국내외 게임 산업 동향분석을 통한 가상 현실 기반의 기능성 게임 발전 방안," 디지털디자인학연구, 제14권, 제3호, pp. 737-748, 2014년 7월
- 정우정, "VR 시장 변화에 따른 VR 콘텐츠 문제점 연구," 2017 한국디자인학회 봄 국제학술대회논문집, pp. 200-201, 2017년 6월
- 이은석, "가상현실 콘텐츠를 위한 고도필드 렌더링 가속화," 한국정보과학회 2020 한국컴퓨터종합학술대회 논문집, pp. 1142-1144, 2020년 7월
- 양준석, "'오브젝트 풀링' 기법을 이용한 가비지콜렉터에 대한 최적화," 한국정보과학회 2016년 동계학술대회 논문집, pp. 1910-1912, 2016년 12월
- 김혜영, "효율적인 온라인 게임 서버를 위한 객체 풀링 기법에 관한 연구," 한국게임학회 논문지, 제9권, 제6호, pp. 163-170, 2009년 12월