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Emission Rates Estimation by Vehicle Type in Seoul Using the Vehicle Inspection Data

차량 검사 데이터를 활용한 서울시 자동차 유형별 배출 가스량 원단위 산정

  • Lee, Hyosun (Dept. of Transportation Eng., Univ. of Seoul) ;
  • Han, Yohee (Dept. of Transportation Eng., Univ. of Seoul) ;
  • Park, Shin Hyoung (Dept. of Transportation Eng., Univ. of Seoul) ;
  • Hwang, Ho Hyun (Dept. of Transportation Safety Education, Korea Transportation Safety Authority) ;
  • Kim, Youngchan (Dept. of Transportation Eng., Univ. of Seoul)
  • 이효선 (서울시립대학교 교통공학과) ;
  • 한여희 (서울시립대학교 교통공학과) ;
  • 박신형 (서울시립대학교 교통공학과) ;
  • 황호현 (한국교통안전공단 빅데이터센터) ;
  • 김영찬 (서울시립대학교 교통공학과)
  • Received : 2021.08.09
  • Accepted : 2021.11.01
  • Published : 2021.12.31

Abstract

One of the major causes of serious air pollution worldwide is emissions from road transportation. A number of countries are working to reduce vehicle emissions, and the Seoul Metropolitan Government is also implementing active policies to reduce emissions by setting a target of 40% by 2030. Implementing these policies requires the introduction of practical indicators. Most of the domestic emissions are calculated by the emission coefficient, a function of speed at the National Institute of Environmental Research under the Ministry of Environment, but the dynamic variable speed is limited to being used as an indicator of the number of eco-friendly vehicles. Therefore, this study calculated the emission rates in Seoul using the vehicle registration data of Seoul and the vehicle inspection data from the Korea Transportation Safety Authority. The tendency of emissions was determined according to key variables such as vehicle type, fuel and mileage. Emissions were based on carbon monoxide, hydrocarbons, nitrogen oxides and particulate matter measured by vehicle inspection from the Korea Transportation Safety Authority. As a result, the emission rates showed a significant trend according to the model year and mileage. This can be used as a policy indicator to preferentially switch commercial vehicles with old model years and long mileage when switching eco-friendly vehicles in Seoul.

전 세계가 직면한 심각한 대기오염의 주요 원인 중 하나는 도로 이동원의 배출 가스이다. 차량 배출 가스 저감을 위해 여러 국가가 노력하고 있으며 서울시도 2030년까지 온실가스 배출 40% 감축 목표를 설정하여 활발한 배출 가스 감축 정책을 실시하고 있다. 이러한 정책의 시행을 위해서는 실질적인 정책적 지표가 필요하다. 국내 배출 가스량은 대부분 환경부 산하국립환경과학원의 속도 함수인 배출계수에 의해 산정되지만 동적 변수인 속도는 친환경차량목표 보급 대수 산정 지표로 활용하기에 한계가 있다. 따라서 본 연구는 서울시 자동차 등록정보와 한국교통안전공단 자동차 검사 정보를 활용하여 서울시 배출 가스량 원단위를 산정하였다. 차종, 연료, 주행거리 등 주요 변수에 따른 배출 가스 경향성을 파악하여 그룹화하고 자동차 검사에서 측정하는 일산화탄소, 탄화수소, 질소산화물, 매연을 기준으로 하였다. 그 결과 모델연도와 주행거리에 따라 배출 가스량 원단위가 유의미한 추세를 보였다. 이는 서울시 친환경 차량 전환 시 모델연도가 오래되고 주행거리가 긴 영업용 차량을 우선적으로 전환하기 위한 정책적 지표로 활용할 수 있을 것이다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 서울특별시 영업용 차량 데이터 개발 및 분석 과제와 2021년도 정부(경찰청)의 재원으로 과학치안진흥센터의 지원을 받아 수행하였습니다. (092021C29S01000, 네트워크 제어를 위한 교통정체 및 혼잡운영관리 기술 개발). 본 논문은 2021년 한국ITS학회 춘계학술대회(2021.4.23)에서 발표된 내용을 수정·보완하여 작성된 것입니다.

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