DOI QR코드

DOI QR Code

A Case Study of an ENACT Model-based Engineering Design Online Course for Fostering Social Responsibility of Engineers

사회적 책임의식 함양을 위한 ENACT 모형 기반 기초설계 교과목의 비대면 수업 운영 사례

  • Kim, Gahyoung (School of Curriculum, Teaching and Inclusive Education, Monash University) ;
  • Ok, Seung-Yong (School of Social Safety System Engineering, Hankyong National University) ;
  • Lee, Hyunju (Department of Science Education, Ewha Womans University) ;
  • Ko, Yeonjoo (Research Center for Hazard Literacy Education, Ewha Womans University) ;
  • Hwang, Yohan (College of General Education, Seoul Women's University)
  • 김가형 (모나쉬대학교 교육과정과 통합교육학부) ;
  • 옥승용 (한경대학교 사회안전시스템공학부) ;
  • 이현주 (이화여자대학교 과학교육과) ;
  • 고연주 (이화여자대학교 해저드리터러시 융합교육연구소) ;
  • 황요한 (서울여자대학교 교양대학)
  • Received : 2021.09.28
  • Accepted : 2021.11.13
  • Published : 2021.11.30

Abstract

This study aimed to introduce a case study of a basic engineering design course using the ENACT model for fostering social responsibility of engineers, and to investigate the educational effects of the course. Since the ENACT model was designed to encourage STEM college students to pursue responsible problem solving based on their understanding of socioscientific issues, we assumed that it would be beneficial for engineering students to foster their social responsibility as well as their understanding of science/engineering-related issues. A total of 49 engineering students who enrolled in the course participated in the study. Data included students' course artifacts, reflection papers, and responses to survey questionnaires. Results indicated that the students became more aware of nature of science and technology after the program, and began to solve the problems while considering the views of multiple stakeholders. They highly valued the experience of communicating with others as engaging in the civic activities. They also expressed high satisfaction and feeling of achievement on the course learning. We expect the ENACT model to be an effective teaching guideline that fosters the social responsibility of engineering students and furthermore, engineering ethics.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 2019년 대한민국 교육부와 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임 (NRF-2019S1A5A2A03041635)

References

  1. 김가형.이현주(2017). 지역사회연계 미세먼지 교육프로그램이 중학생들의 이슈에 대한 이해와 시민으로서의 인성과 가치관 함양에 미치는 효과. 과학교육학회지, 37(6), 911-920.
  2. 김가형.이현주(2019). 블록체인을 활용한 적정기술에 대한 청소년 과학캠프 참여를 통한 이공계 대학(원)생과 과학기술자의 교육경험 탐색. 교과교육학연구, 23(3), 251-263.
  3. 김태훈(2015). 전문가 인식 조사에 의한 공학 설계 능력의 정의 및 하위 영역과 요소 도출. 공학교육연구, 18(3), 24-32.
  4. 김태훈.이소이.노태천(2005). 공학설계능력의 평가 요소 구명. 공학교육연구, 8(3), 49-56.
  5. 박기문.이규녀(2011). 공과대학생들의 학습성과(PO)에 대한 교육요구도 사례 연구. 공학교육연구, 14(3), 38-44.
  6. 박수정(2021). 온라인 수업에서 팀 학습 어떻게 할까. 서울: 학지사.
  7. 설경란(2001). 대학생 자원봉사자들의 자원봉사활동 향후 지속성 예측에 관한 연구. 석사학위논문. 이화여자대학교.
  8. 안윤정.임윤서(2017). 4차 산업혁명에 대한 대학생 인식과 진로교육의 방향모색. 학습자중심교과교육연구, 17(18), 329-351.
  9. 유양석(2019). 4 차 산업혁명의 사회적 문제에 대한 대학생의 인식과 준비 여부. 한국콘텐츠학회논문지, 19(3), 566-575. https://doi.org/10.5392/JKCA.2019.19.03.566
  10. 이정은(2019). 공학역량에 대한 산업체의 요구분석. 공학교육연구, 22(3), 3-10. https://doi.org/10.18108/jeer.2019.22.3.3
  11. 이현옥(2020). 공과대학 학생을 위한 과학기술관련 사회.윤리 쟁점기반 수업이 인성과 가치관에 미치는 효과 탐색. 공학교육연구, 23(3), 3-12. https://doi.org/10.18108/JEER.2020.23.3.3
  12. 이현주 외(2020). 이공계 대학생의 사회적 책임감 함양을 위한 ENACT 모형의 개발과 교육적 함의. 공학교육연구, 23(6), 3-16. https://doi.org/10.18108/JEER.2020.23.6.3
  13. 진성희(2018). 공학설계와 지역사회봉사활동을 통합한 서비스러닝 교육프로그램 운영 사례 및 효과. 공학교육연구, 21(4), 35-45.
  14. 최현수(2007). 대학생 자원봉사활동 지속 결정 요인에 관한 연구: 공주지역 대학생을 중심으로. 석사학위논문. 공주대학교 대학원.
  15. 한경희(2014). 공학교육과 과학기술학(STS)의 학제적 협력 방안 탐색. 공학교육연구, 17(2), 50-58.
  16. 한경희.최문희(2018). 리빙랩 기반 공학설계교육의 경험과 평가: 학생들은 언제, 어떻게 배우는가? 공학교육연구, 21(4), 10-19.
  17. 한경희.허준행.이충용(2009). 공학 윤리 교육: 현황과 쟁점, 그리고 전략. 공학교육연구, 12(1), 31-41. https://doi.org/10.18108/JEER.2009.12.1.31
  18. 허지숙.황윤자(2020). 공학 융합역량에 대한 산업체와 대학생의 인식 비교분석. 공학교육연구, 23(4), 3-13. https://doi.org/10.18108/JEER.2020.23.4.3
  19. 홍연숙(2001). 대학생의 자원봉사활동 지속 결정요인에 관한 연구. 석사학위논문. 중앙대학교 사회개발대학원.
  20. 황영미.오정진(2016). 기후변화 영화를 활용한 융합교육 모형 연구: 다큐멘터리 <불편한 진실>을 중심으로. 공학교육연구, 19(5), 57-64.
  21. Bielefeldt, A. R.(2018). Professional social responsibility in engineering. In I. Muenstermann (Ed.), Social responsibility (pp. 41-60). London, England: IntechOpen.
  22. Canney, N. E., & Bielefeldt, A. R.(2016). Changes in the social responsibility attitudes of engineering students over time. Science and Engineering Ethics, 22(5), 1535-1551. https://doi.org/10.1007/s11948-015-9706-5
  23. Christensen, C.(2009). Risk and school science education. Studies in Science Education, 45(2), 205-223. https://doi.org/10.1080/03057260903142293
  24. Corley, E. A., Kim, Y., & Scheufele, D. A.(2016). Scientists' ethical obligations and social responsibility for nanotechnology research. Science and Engineering Ethics, 22(1), 111-132. https://doi.org/10.1007/s11948-015-9637-1
  25. Glenn, J. C.(1972). Futurizing teaching vs futures course. Social Science Record, 9(3), 26-29.
  26. Hughes, T. P.(2012). The evolution of large technological Systems. In W. E. Bijker, T. P. Hughes, T. Pinch, & D. G. Douglas (Eds.), The social construction of technological systems: New directions in the sociology and history of technology (pp. 45-74). Cambridge: MIT Press.
  27. Mehalik M. M. & Schunn C. D.(2006). What constitutes good design? A review of empirical studies of design processes. International Journal of Engineering Education, 22(3), 519-532.
  28. Mejlgaard, N. et al.(2019). Teaching responsible research and innovation: A phronetic perspective. Science and Engineering Ethics, 25(2), 597-615. https://doi.org/10.1007/s11948-018-0029-1
  29. Sjostrom, J., & Talanquer, V.(2014). Humanizing chemistry education: From simple contextualization to multifaceted problematization. Journal of Chemical Education, 91(8), 1125-1131. https://doi.org/10.1021/ed5000718
  30. Volti, R.(2009). Society and technological change. New York, NY: Worth Publishers.
  31. Waight, N., & Abd-El-Khalick, F.(2012). Nature of technology: Implications for design, development, and enactment of technological tools in school science classrooms. International Journal of Science Education, 34(18), 2875-2905. https://doi.org/10.1080/09500693.2012.698763
  32. Wyndham, J. M. et al.(2015). Social responsibility: A preliminary inquiry into the perspectives of scientists, engineers and health professionals. Washington, DC: American Association for the Advancement of Science.