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A Study on the Construction of a TestBed for Performance Inspection of Underground Surveying Equipment

지하공간탐사기기 성능검사 테스트베드 구축 연구

  • Received : 2021.11.26
  • Accepted : 2021.12.24
  • Published : 2021.12.31

Abstract

The importance and utilization of underground spatial is increasing due to urban concentration. And so underground spatial information is being built. Because underground spatial information is an important NSDI (National Spatial Data Infrastructure), the accuracy and performance of underground spatial exploration devices used for construction are managed separately. In accordance with the laws and regulations related to spatial information, the government is conducting performance tests for underground facilities surveying equipment. The current performance test site mainly targets metal pipelines, and there is no absolute position surveying inspection system. In this study, test bed model for performance inspection of underground space exploration equipment was presented. The test bed presented in this study can be used as a test site to supplement the limitations of the existing domestic test bed and to verify the performance of the latest equipment.

도시집중화 현상으로 지하공간의 중요성과 활용이 증가하고 있으며 이에 따라 지하공간정보가 구축되고 있다. 지하공간정보는 국민의 생명과 안전에 직접 영향을 미치는 중요한 국가공간정보기반인프라이기 때문에 구축에 사용되는 지하공간 탐사기기의 정확도와 성능을 별도로 관리하고 있다. 이를 위해 공간정보관련 법령에 의거 국가에서는 지하시설물 측량기기 성능검사를 실시하고 있다. 현재 국내 국가공인 지하시설물 탐사장비 검사장으로는 국토지리정보원이 위탁운영을 허가한 성균관대학교 수원캠퍼스에 위치한 지하시설물 탐사장비 검사장이 유일하다. 하지만 지금의 성능검사장은 주로 금속관로를 대상으로 하고 있으며 절대위치측량 검사체계가 없으며 또한 지형측량에 따른 관로의 절대높이값을 확인할 수 있는 체계가 아니다. 이에 본 연구에서는 국내의 지형 및 지질조건과 매설된 지하시설물의 다양한 재료, 형태 등을 고려한 지하공간탐사기기 성능검사 테스트베드 모델을 제시한다. 본 연구를 통해 제시하는 지하정보정밀탐사 실증 테스트베드는 기존의 국내의 시험현장이 지닌 한계를 보완하고 최신 장비 성능 검증까지 가능한 시험장소로서의 활용 방안을 제시하였다.

Keywords

Acknowledgement

본 연구는 국토교통부/국토교통과학기술진흥원의 지원으로 수행되었음(과제번호 21DCRU-B158170-02)

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