DOI QR코드

DOI QR Code

A review of corpus research trends in Korean education

한국어 교육 관련 국내 코퍼스 연구 동향

  • Shim, Eunji (Ewha Womans University, Institute for Corpus Research Incheon National University)
  • 심은지 (이화여자대학교 / 국립인천대학교 코퍼스연구소)
  • Received : 2021.11.13
  • Accepted : 2021.12.15
  • Published : 2021.12.31

Abstract

The aim of this study is to analyze the trends of corpus driven research in Korean education. For this purpose, a total of 14 papers was searched online with the keywords including Korean corpus and Korean education. The data was categorized into three: vocabulary education, grammar education and corpus data construction methods. The analysis results suggest that the number of corpus studies in the field of Korean education is not large enough but continues to increase, especially in the research on data construction tools. This suggests there is a significant demand in corpus driven studies in Korean education field.

Keywords

References

  1. 강현화(Kang, H. H.). (2008). 한국어 교육을 위한 연어의 유형에 대한 고찰(Corpus and Korean grammar teaching). 응용언어학(Korean Journal of Applied Linguistics), 24(3), 197-217.
  2. 김하수, 유현경, 김해옥, 정희정, 강현화, 고석주, 한송화, 조민정, 김현강(Kim, H. S., Kim, H. O., Jung, H. J., Kang, H. H., Go, S. J., Han, So. H., Cho, M. J., & Kim, H. G. (2007). 한국어교육을 위한 한국어연어사전(Korean Collocation Dictionary for Learners), 서울: 커뮤니케이션북스(Seoul: Communication Books).
  3. 김도영(Kim, D. Y.). (2016). 한국어 고급 학습자를 위한 접속부사 교육의 방향성 연구(Research of the direction of teaching Korean conjunctive adverbs for Korean advanced learners). 한어문교육(The Education of Korean Language and Literature), 37, 103-120.
  4. 김민국(Kim, M. G.). (2009). 학문목적 한국어 교육용 어휘와 연어 추출(The abstraction of academic vocabulary for Korean learner and its collocations). 문법 교육(Grammar Education), 11, 141-171.
  5. 김진희, 한승규(Kim, J. H., & Han, S. G.). (2011). 한국어 다의어 의미 항목별 교육의 필요성(A study on teaching polysemic words focusing on its various meanings). 시학과 언어학(Poetics & Linguistics), 21, 127-149.
  6. 김진희, 김강희(Kim, J. H., & Kim, G. H.). (2012). '보다' 구성의 가정 의미기능 연구(A study on the meaning and semantic function of the 'poda' collocations). 시학과 언어학(Poetics & Linguistics), 23, 81-109.
  7. 남신혜(Nam, S. H.). (2013). {-다는}의 유형과 문법화(The types and the grammaticalization of {-tanun}). 언어사실과 관점(Language Facts and Perspectives), 32, 289-314. https://doi.org/10.20988/lfp.2013.32..289
  8. 남신혜, 원미진(Nam, S. H., & Won. M. J.). (2011). 한국어 교육을 위한 외래어 조어소 선정에 관한 연구(The selection of educational roots and affixes from loanwords for Korean language Education). 이중언어학(Bilingual Research), 46, 67-102.
  9. 서상규, 강현화, 유현경, 김한샘, 한국 문화관광부, 한국어세계화추진위원회(Seo, S. K., Kang, H. H., Yu, H. K., Kim, H. S., Korean Ministry of Culture & Tourism, & Hangeul Segyewha Promotion Committee). (2000). 한국어 교육 기초 어휘 의미 빈도 사전의 개발 사업보고서(A project report on developing a dictionary for meaning frequency of basic vocabulary for Korean education). 서울: 문화관광부.
  10. 서세정, 어지혜(Seo, S. J., & Eo, J. H.). (2011). 한국어 학습자의 숙달도별 연결어미 정확도 변이 양상 연구(Study on connective ending accuracy variation by Korean proficiency level among learners). 한국어교육(Journal of Korean Language Education), 22(1), 123-143. https://doi.org/10.18209/iakle.2011.22.1.123
  11. 안지현(Ahn, J. H.). (2021). 한국어 어휘 교육을 위한 코퍼스 기반 프로그램의 활용과 의의(Application and significance of corpus-based programs for Korean vocabulary education). 다문화사회와 교육연구(Multi-cultural Society and Education Studies), 7, 75-98. https://doi.org/10.22957/MSES.7..202102.75
  12. 이석재, 김정아, 장재웅(Rhee, S. C., Kim, J. A., & Chang, J. W.). (2006). 외국어로서의 한국어 음성 코퍼스의 설계, 구축 및 응용방안 연구(The design, construction and applications of speech corpus for Korean as a foreign language). 한국어 교육연구(The Study of Korean Education), 4, 267-282.
  13. 이현정(Lee, H. J.). (2014). 한국어교육용 외래어 선정을 위한 기초 연구(A Study on Loanword Selection for Korean Language Learners). 시학과 언어학(Poetics & Linguistics), 27, 151-180.
  14. 이현정, 최영롱(Lee, H. J., & Choi, Y. R.). (2013). 한국어 교육용 연결어미 선정을 위한 기초연구(A study on selection of educational connective endings of Korean language). 언어와 문화(The Language and Culture), 9(3), 245-269. https://doi.org/10.18842/KLACES.2013.9.3.010
  15. 장채린, 홍연정(Jang, C. R., & Hong, Y. J.). (2014). 한국어 교육용 반의어의 개념 설정 및 목록 선정에 관한 연구 (A Study on the Concept and Selection of List of the Antonym for the Purpose of Korean Education). 언어사실과 관점(Language facts and perspectives), 33, 245-270. https://doi.org/10.20988/lfp.2014.33..245
  16. 한송화(Han, S. H.). (2013). '-다는' 인용과 인용명사의 사용 양상과 기능-신문 텍스트에 나타난 인용을 중심으로-(The uses and functions of Korean shell nouns in newspaper articles). 외국어로서의 한국어교육(Education of Korean as a Foreign Language), 39, 447-472.
  17. 한승규(Han, S. G.). (2015). 조사 '에게'와 결합하는 무정물 명사와 유정성 연구(A study on animacy of Korean inanimate nouns combined with 'ege'). 한국학연구문집(A Journal of Korean Studies), 4, 23-36.