DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Evaluation System of the Stage of Use for the Quality Management of National Textbooks in the Basic Curriculum of Special Education

특수교육 기본교육과정 국정 교과서 질 관리를 위한 사용 단계 평가 체제 연구

  • Received : 2021.11.30
  • Accepted : 2021.12.26
  • Published : 2021.12.31

Abstract

This study investigated the perception of special teachers regarding the establishment of an evaluation system in the textbook use stage to manage the quality of textbooks developed as government-run books, and proposed a plan to establish a textbook evaluation system based on the results. For research, the quality management system was examined as a development stage and a use stage. And then, the necessity of a use stage evaluation system was raised as a quality management system for the use stage. Next, in order to find a way to establish an evaluation system in the use stage, the survey responses of 159 special teachers nationwide were analyzed. As a result of the analysis, the average satisfaction with textbooks of special teachers using basic curriculum textbooks was 3.3 points, and the perception that textbook evaluation at the stage of use was 4.02 was higher than the satisfaction. In the method of establishing a use-stage evaluation system, teachers (98.7%), independent platform construction (62.2%), regular evaluation (49.4%), and questions (50.6%) mixed with scale questions and open questions were preferred. In addition, the evaluation results were "disclosed only to those certified as users (55.1%), and the timing of reflecting the evaluation results was "when developing the next textbook" (41.0%). Based on the research results, it was suggested to establish an independent evaluation platform to establish a system for evaluating the use of basic curriculum textbooks, but to identify "textbook usability" so that all textbook users can evaluate it without burden and to review the revision of evaluation results through the Quality Management Committee organization. In addition, it was proposed to operate an integrated development-use-evaluation platform by allowing the evaluation platform to be equipped with textbooks already developed and various contents produced by teachers who are users.

본 연구는 국정도서로 개발되는 특수교육 기본교육과정 교과서의 질 관리를 위해 특수교사를 대상으로 교과서 사용 단계의 평가 체제 구축과 관련한 인식을 조사하고, 그 결과를 바탕으로 교과서 평가 체제 구축 방안을 제안한 것이다. 연구를 위하여 우선 국정도서의 질 관리 체제를 개발단계와 사용 단계로 나누어 살펴본 다음, 사용 단계의 질 관리 체제로서 사용 단계 평가 체제의 필요성을 제기하였다. 다음으로 사용 단계의 평가 체제 구축 방안을 모색하기 위해서 전국의 특수교사를 대상으로 모바일 메신저를 통해 평가체제 구축과 관련한 설문을 배포하고 그 중 설문에 참여한 159명의 응답을 분석하였다. 분석 결과, 기본교육과정 교과서를 사용하고 있는 특수교사의 교과서에 대한 만족도는 평균 3.3점이었으며, 사용 단계의 교과서 평가가 필요하다는 인식은 평균 4.02로 만족도보다 높았다. 사용 단계 평가 체제의 구축 방안에 있어서, 평가의 주체는 교사(98.7%), 독립된 플렛폼 구축(62.2%), 정기평가(49.4%), 척도형 문항과 개방형 문항을 혼합한 문항(50.6%)을 선호하였다. 또 평가 결과는 '사용자로 인증된 사람에게만 공개(55.1%)', 평가 결과반영 시기는 '차기 교과서 개발 시'가 가장 많았다(41.0%). 연구결과를 바탕으로 특수교육 기본교육과정 교과서의 사용 단계 평가 체제 구축을 위해서는 독립적인 평가 플렛폼을 구축하되, '교과서 사용성'을 규명하여 간단하고 명료한 질문을 통해 교과서 사용자 모두가 부담없이 평가할 수 있도록 하고, 질관리위원회 조직을 통해 평가 결과의 수정반영 여부를 심의할 것을 제안하였다. 또, 평가 플렛폼에 이미 개발된 교과서와 사용자인 교사가 제작한 다양한 콘텐츠를 탑재할 수 있도록 하여 개발-사용-평가 통합형 플렛폼을 운영할 것을 제안하였다.

Keywords

References

  1. 정인숙.강영택.김미선.김석진.김희규.박재국.박희찬.이인.송영준.신현기.전병운.정동영.한경근.한동기 (2011). 특수교육 기본교육과정 교과용도서 체제 개선 연구. 아산: 국립특수교육원.
  2. 서지영.김혜숙.백경선.가은아 (2014). 국정과제 이행을 위한 초등 1~2학년군 교과용도서 개선 방안 연구. CRT 2014-1. 한국교육과정평가원.
  3. 박서현.신서영(2019). 교과서 사용자 평가 시스템 구축.운영 관련 현장실태조사 및 의견수렴 연구. 한국교과서연구재단.
  4. 최진혁, 박재국, 정동영, 김대용, 김일수, 김은라, 송은숙, 정현우, 박단아, 이상로 (2019). 특수교육 교과용도서 개발 체제 개선 방안. 천안아산: 국립특수교육원.
  5. 김성진(2015). 2011 특수교육 교육과정에 관한 중등 특수학급 담당교사의 인식 및 적용 실태분석. 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문.
  6. 신서영(2020). 기본교육과정 교과서에 대한 특수교사의 사용자 평가 및 환류 체제 연구. 부산대학교 대학원 박사학위논문.
  7. 교과용도서에관한규정[시행 2020. 1. 7.] [대통령령 제30319호]
  8. 교육부(2015). 2015 특수교육 교육과정. [교육부고시 제2015-81호, 2015.12.1.]
  9. 교육부(2016). 특수교육 초중고등학교 교과용도서 국정 구분 [교육부고시 제2016-87호]
  10. 김경신.김미경 (2013), 기본교육과정 1~2학년군 국어과와 수학과 교과서의 적용 실제와 과제, 발달장애연구, 17(3), 1-25.
  11. 이동원 (2014). 2011 특수교육 기본교육과정 과학과 교과서에 대한 지적장애 특수학교 교사의 만족도 및 요구 분석. 지적장애연구, 16(3), 1-23.
  12. 교과서민원바로처리센터 홈페이지(2021). 민원신청-"특수" https://www.textbook114.com/portal.jsp?req_P=list&menu=1&sub=2&sidemenu=1&sidesub=2&board_id=A4&currPage=1&searchText=&searchColumn=&searchTextEn=&cate (검색일: 2021.10.3.)
  13. 교과서민원바로처리센터 홈페이지(2021). 공지사항-"교과서 모니터링단" https://www.textbook114.com/portal.jsp?req_PAGE=board&req_P=view&menu=4&sub=3&sidemenu=4&sidesub=3&board_id=c4ca4238a0b923820dcc509a6f75849b&currPage=1&board_no=7540 (검색일: 2021.10.3.)