Abstract
Over-urbanization has contributed to the increase in traffic problems. This makes the need for effective road planning and design more important than ever. I have been able to learn how to build a new road, and how to use it. However, in spite of the importance of good road planning, there are no systematic standards or methods for calculating traffic volume on railroad routes. Therefore, in this study, to strengthen the competitiveness of railroads, the concept of line capacity is introduced to railroads, and a clear standard and method for calculating railroad line capacity are presented. Based on the results, the line capacity of main railway lines for domestic railways was calculated. By applying the method of calculating the line capacity presented in this study, the capacity of existing railway lines and newly expanded routes can be calculated. It is expected that our findings will be able to provide systematic standards that can be applied to yield a more effective investment and design planning stage; the findings will also help improve the efficiency of railroad operation.
지나친 도시화로 인한 차량증가로 도시교통 문제가 사회문제로 인식되고 있고 이로 인해 효과적인 도로계획과 설계는 더욱 중요하게 되었다, 이에 따라 기존 도로를 확장하거나 새로운 도로를 건설할 때 도로의 교통량 산정에 필요한 기준과 방법을 도로용량편람으로 제정하여 운영하고 있다. 하지만 철도 노선에는 이러한 중요성에 불구하고 체계적인 교통량 산정기준이나 방법이 없었다. 따라서 본 연구에서는 철도의 경쟁력 강화를 위해 철도에도 노선용량이란 개념을 도입하여 명확한 철도 노선용량의 산정기준과 방법을 제시 하였다. 그 결과를 바탕으로 국내 철도의 주요 선구별 노선용량을 산정하였다, 이에 따라 본 연구에서 제시한 노선용량 산정방법을 적용하면, 기존의 철도 노선 및 새롭게 확대되는 신규 노선의 용량에 대한 적정한 투자와 설계가 계획단계에서부터 이루어 질 수 있도록 체계적인 기준을 제공할 수 있게 되었으며, 향후 철도 운행효율성 향상에도 도움을 줄 수 있을 것으로 기대한다.