DOI QR코드

DOI QR Code

문화재 불법 거래 방지에 관한 1970년 유네스코 협약의 국내법적 이행 검토

1970 UNESCO Convention on the Illicit Trafficking of Cultural Property and its Legal Implementations in the Republic of Korea

  • Kim, Jihon (Korean National Commission for UNESCO)
  • 투고 : 2020.09.28
  • 심사 : 2020.11.05
  • 발행 : 2020.12.30

초록

「문화재의 불법적인 반출입 및 소유권 양도의 금지와 예방수단에 관한 협약」(이하 '1970년 협약')이 유네스코에서 채택된 지 올해로 50주년을 맞았다. 한국은 지난 1983년 협약에 가입한 이래 「문화재보호법」을 통해 국내적으로 협약 당사국의 주요 의무를 이행해 왔다. 이는 한국이 최근 「무형문화유산 보호 협약」이나 「세계문화유산 및 자연유산의 보호에 관한 협약」 등 다른 유산 관련 유네스코 협약의 이행을 위해 특별법을 도입한 것과는 차이가 있다. 아울러 「1970년 협약」이 지난 2015년 새롭게 「운영지침」을 채택하며 협약의 구체적 이행을 위해 계속 발전하고 있는 점은 한국의 「1970년 협약」에 대한 국내법적 대응의 현재를 평가하고 향후 개선 방안을 검토하는 시의성을 제공해 주었다. 「문화재보호법」은 「1970년 협약」이 부과하는 당사국 의무 사항을 전반적으로 잘 반영하고 있다. 문화재 반출증명서 도입이나 불법 반출 문화재 취득 금지를 위한 국내 입법적 조치, 타 당사국의 요청에 따른 문화재 회수 및 반환, 관련 불법 행위에 대한 형법적·행정적 제재 부과 등 협약이 요구하는 주요 조치를 잘 포함하고 있으며, 실제로 한국의 협약 이행사례는 2019년 협약 당사국 총회에서 우수 사례로 소개되기도 하였다. 그러나 문화재 불법 거래 시장의 변화와 관련 국제 법제도의 발전은 「1970년 협약」의 국내법적 이행에 여전히 개선점이 존재함을 보여 준다. 특히 협약의 「운영지침」은 두 가지 측면에서 당사국에 관련 법제도의 개선을 협약보다 한 발 더 나아가 권고하고 있는데, 「문화재의 도난 및 불법 반출에 관한 유니드로와 협약」의 선의 취득자를 판단하기 위한 '상당한 주의'에 대한 구체적 조항 참고와 새로운 문제로 대두된 인터넷을 통한 문화재 불법 거래 대응이 그것이다. 향후 이러한 내용의 적절한 반영을 위해 「문화재보호법」과 관계 법령의 개정을 검토해 볼 수 있다. 그 계기에 협약 이행의 국제 협력 촉진을 위한 구체적 조문도 마련할 수 있을 것이다. 끊임없이 변화하는 문화재 불법 거래 및 환수와 관련된 국제 환경에 대응하기 위한 국제 사회의 법적 협력에 한국이 더욱 활발히 동참할 수 있기를 기대한다.

This year is the 50th anniversary of the adoption by UNESCO in 1970 of the Convention on the Means of Prohibiting and Preventing the Illicit Import, Export, and Transfer of Ownership of Cultural Property (the '1970 Convention'). Since its ratification of the 1970 Convention in 1983, the Republic of Korea has domestically implemented the Convention through its Cultural Heritage Protection Act, which was first enacted in 1962. This is a different form of implementation than is normally used for other UNESCO Conventions on cultural heritage, in that the Republic of Korea has recently adopted special acts to enforce the 2003 Convention for the Safeguarding of Intangible Cultural Heritage and the 1972 Convention concerning the Protection of the World Cultural and Natural Heritage. In addition, the 1970 Convention has been developed further through the introduction of new Operational Guidelines in 2015 for the concrete enforcement of the Convention, which has provided momentum for the Republic of Korea to analyze its current national legislation related to the 1970 Convention as well as consider its amendment in the future. Overall, the Cultural Heritage Protection Act of the Republic of Korea effectively reflects the duties of States Parties under the 1970 Convention. These include measures to introduce export certificates, prohibit the import of stolen cultural property, return other state parties' cultural property, and impose penalties or administrative sanctions in the event of any infringements. Indeed, the Republic of Korea's implementation of the 1970 Convention was introduced as an example of good practice at the Meeting of State Parties in 2019. However, changes in the illegal market for cultural property and development of relevant international law and measures imply that there still exists room for improvement concerning the legal implementation of the 1970 Convention at the national level. In particular, the Operational Guidelines recommend States Parties to adopt legal measures in two respects: detailed criteria for due diligence in assessing bona-fide purchasers, referring to the 1995 UNIDROIT Convention on Stolen or Illegally Exported Cultural Objects, and measures to address the emerging issue of illegal trade in cultural property on internet platforms. Amendment of the Cultural Heritage Protection Act and other relevant laws should be considered in order to duly reflect these issues. Taking that opportunity, concrete provisions to facilitate international cooperation in respect of the implementation of the 1970 Convention could be introduced as well. Such measures could be expected to strengthen the Republic of Korea's international legal cooperation to respond to the changing environment regarding illicit trafficking of cultural property and its restitution.

키워드

참고문헌

  1. 김지홍, 2020, "세계유산협약과 특별법", 유네스코 문화유산협약의 국내 이행에 관한 법적연구 워크숍 자료집, 한국법제연구원, pp.3-25
  2. 남근우, 2017, 유네스코 무형문화유산 체제의 성립과 전략적 수용 비교민속학제63집, 비교민속학회, pp.146-151
  3. 서헌제.박찬호, 2007, 도난.불법반출 문화재에 관한 법리적 연구: 1970년 UNESCO 협약, 1995년 UNIDROIT 협약 및 주요체약국의 이행법을 중심으로, 한국법제연구원, pp.157-190
  4. 석광현, 2017, 대마도에서 훔쳐 온 고려 불상의 서산 부석사 반환을 명한 제1심판결의 평석: 국제문화재법의 제문제 국제사법연구제23권 제1호, 국제사법학회, pp.3-58
  5. 석광현, 2018, 국제적 불법거래로부터 문화재를 보호하기 위한 우리 국제사법(國際私法)과 문화재보호법의 역할 및 개선방안 서울대학교 法學제56권 제3호, 서울대학교 법학연구소, pp.152-165
  6. 손경한, 2009, 문화재환수협약의 개요와 한국의 대응방안 국제사법연구제15권, pp.219-225
  7. 송인헌, 2020. "무형문화재법 시행과 향후과제", 유네스코 문화유산협약의 국내 이행에 관한 법적연구 워크숍 자료집, 한국법제연구원, pp.29-58
  8. 송호영.김지현, 2013, 문화재환수관련 국내외 규범 및 제도의 운용과 개선방안에 관한 연구: 1970년 UNESCO협약과 1995년 UNIDROIT 협약을 중심으로, 유네스코한국위원회, pp.98-112
  9. 이근관, 2003, 동아시아지역의 문화재 보호 및 불법거래방지에 관한 법적 고찰 서울대학교 法學 제44권 제3호, 서울대학교 법학연구소, pp.110-131
  10. 이동기, 2009, 문화재환수협약의 성립경위와 현황 법학논총제22권 제1호, 국민대학교 법학연구소, pp.146-151
  11. 제성호, 2009, 한.일간 문화재 반환문제에 관한 국제법적 고찰 중앙법학제11권 제2호, 중앙법학회, pp.441-488 https://doi.org/10.21759/CAULAW.2009.11.2.441
  12. Boz, Zeynep, 2018, Fighting the Illicit Trafficking of Cultural Property: A Toolkit for European Judiciary and Law Enforcement, Paris: UNESCO, p.81
  13. Kim, Jihon, 2013, "International Cooperation to Prevent Trafficking and Facilitate Restitution of Cultural Property: Evolving Normative Frameworks", Master's thesis of International Studies, Graduate School of International Studies, Seoul National University, pp.72-84
  14. Kim, Jihon and Sungtae Nam, 2016, "National Response to International Conventions: The Case of the 2003 UNESCO Intangible Cultural Heritage Convention and the New Korean Legislation", Journal of International and Area Studies 23.2:35-59, pp.49-58
  15. Kono, Toshiyuki and Stefan Wrbka, 2010, "The Impact of Uniform Laws on the Protection of Cultural Heritage and the Preservation of Cultural Heritage in the 21st Century", in Sanchez-Cordero Davila, Jorge A. (ed.), The Impact of Uniform Law on National Law: Limits and Possibilities, Ciudad Universitaria: Instituto de Investigaciones Juridicas, p.470
  16. Kreder, Jennifer A. and Jason Nintrup, 2014, "Antiquity Meets the Modern Age: eBay's Potential Criminal Liability for Counterfeit and Stolen International Antiquity Sales", Journal of Law, Technology & the Internet, vol. 5: 143-178, pp.156-157
  17. Lee, Keun-Gwan, "An Overview of the Implementation of the 1970 Convention in Asia", Report Presented at the Second Meeting of States Parties to the 1970 Convention, Paris, 20-21 June 2012. p.12
  18. O'Keefe, Pattrick J., 2007, Commentary on the UNESCO 1970 UNESCO Convention on Illicit Traffic, 2nd ed., Builth Wells: Institute of Art and Law, p.5
  19. O'Keefe, Pattrick J., 2017, Protecting Cultural Objects: Before and After 1970, Builth Wells: Institute of Art and Law, pp.22-23
  20. Prott, Lyndel V., 1997,Commentary on the UNIDROIT Convention, Leicester: Institute of Art and Law, p.15
  21. Prott, Lyndel V. and Patrick J. O'Keefe, "National Legal Control of Illicit Traffic in Cultural Property," commissioned by UNESCO and discussed at a Consultation of Experts on Illicit Traffic, Paris, 1-4 March 1983
  22. Prott, Lyndel V. and Patrick J. O'Keefe, 1989,Law and the Cultural Heritage: Vol. 3 - Movement, London: Butterworth, pp.66, 729.
  23. Prott, Lyndel V. and Patrick J. O'Keefe (eds.), 2011, Cultural Heritage Conventions and Other Instruments: A Compendium with Commentaries, Builth Wells: Institute of Art and Law, p.66
  24. UNESCO Institute for Statistics (UIS), 2016, The Globalization of Cultural Trade: A Shift in Consumption - International flows of cultural goods and services 2004-2013, Montreal: UNESCO UIS, p.130
  25. 김연숙, "이베이 이용한 문화재 밀반출 첫 적발", 연합뉴스, 2013. 6. 13
  26. 방현덕, "검찰, 고비사막서 불법도굴된 공룡 화석 11점 몽골에 반환", 연합뉴스, 2017. 4. 9
  27. 신동립, "문정왕후.현종 어보, 대통령전용기 타고온다", 뉴시스, 2017. 7. 1
  28. 이종원, "검찰, 훔쳐온 '신라 불상' 일본에 반환 결정", YTN, 2015. 7. 15
  29. Carpentier, Laurent, "French museums face a cultural change over restitution of colonial objects", The Guardian, 3 November 2014
  30. Planche, Edouard, "Fighting against illicit trafficking of cultural goods in the Internet: UNESCO and its partners' response",CITES World Official Newsletter for the Parties 19, February 2010
  31. 국외소재문화재재단(http://www.overseaschf.or.kr/) (검색일: 2020. 9. 1.)
  32. 국제박물관협의회(ICOM)(https://icom.museum/en/) (검색일: 2020. 9. 1.)
  33. 사법통일국제연구소(유니드로와, UNIDROIT)(https://www.unidroit.org/) (검색일: 2020. 9. 1.)
  34. 외교부(www.mofa.go.kr) (검색일: 2020. 9. 1.)
  35. 유네스코(https://en.unesco.org/) (검색일: 2020. 9. 1.)