DOI QR코드

DOI QR Code

학습효과 증대를 위한 인공지능을 이용한 영유아 앱 설계

Design of an Infant's App using AI for increasing Learning Effect

  • Oh, Sun Jin (Dept. of Computer & Information Science, Semyung Univ)
  • 투고 : 2020.08.26
  • 심사 : 2020.09.18
  • 발행 : 2020.11.30

초록

요즘 수많은 앱이 개발되어 보급되고 있지만 특별히 5세 이하의 영유아들을 위한 앱은 쉽게 찾을 수 없는 상황이다. 영유아들을 위한 앱은 유익하고, 안전하며, 지능발달에 도움을 줄 수 있어야 하므로 그 선택은 더욱 까다롭다. 본 연구에서는 이러한 영유아들에 요구되는 특성을 충족할 수 있는 앱 개발을 위해 학습효과 증대를 위한 인공지능 기술을 접목하여 영유아들의 지능발달에 유익한 앱을 개발하고자 한다. 제안한 앱은 영유아들이 흥미를 갖고 집중해서 반복적으로 즐길 수 있는 놀이들 모음으로 그림 맞추기, 색칠 공부, 스티커 붙이기 등으로 구성되며, 가짜 휴대전화 기능을 두어 재미있는 전화 놀이도 할 수 있도록 설계하였다. 아울러, 학습효과 증대를 위해 아이들이 놀이하는 동안 발생하는 로그 정보를 수집 분석하고 다른 또래 아이들과의 기록 공유 등을 통해 그 아이의 성향, 이해도와 숙련도 등을 파악하여 학습하고 이를 다음 놀이에 적용하여 놀이의 흥미와 집중력을 향상할 수 있도록 설계하였다.

It is really hard to find an infant's App, especially for the age under 5, even though there are lots of Apps developed and distributed nowadays. The selection of the proper infant's App is difficult since the infants' App should be useful, safe and helpful for the development of their intelligence. In this research, we design the useful infant's App for the development of their intelligence by applying the AI technology for increasing the learning effect in order to satisfy the characteristics of the infants' needs. A proposed App is the collection of interesting games for infants such as picture puzzle game, coloring shapes game, pasting stickers game, and fake mobile phone feature enables them to play interesting phone game. Furthermore, the proposed App is also designed to collect and analyze the log information generated while they are playing games, share and compare with other infants' log information to increase the learning effect. After then, it figures out and learns their game tendency, intelligibility, workmanship, and apply them to the next game in order to increase their interests and concentration of the game.

키워드

참고문헌

  1. E. Kim, S. Kim, "The Effects of Young Children's Emotional Intelligence and Prosocial Behaviors on Their Leadership", the Journal of the Convergence on Culture Technology, Vol. 5, No. 1, pp. 169-175, 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.17703/JCCT.2019.5.1.169
  2. E. J. Jang, C. Lim, "Associative Interactive play Contents for Infant Imagination", the Journal of the Convergence on Culture Technology, Vol. 5, No. 1, pp. 371-376, 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.17703/JCCT.2019.5.1.371
  3. J. A. Kim, E. Y. Cho, "The Relationship of Internet Game Addiction to Psycho-Emotional Variables", the Journal of The Institute of Internet, Broadcasting and Communication, Vol. 15, No. 5, pp. 29-37, 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.7236/JIIBC.2015.15.5.29
  4. A. Radovic, K. Reynolds, H. McCauley, G. Sucato, B. Stein, E. Miller, "Parents' Role in Adolescent Depression Care: Primary Care Provider Perspectives", J. Pediatr. 2015. DOI: 10.1016/j.jpeds.2015.05.049.
  5. C. O. Jung, W. J. Kim, H. K. Jung, "Android-Based Devices Control System Using Web Server," J. Korea Inst. Inf. Commun. Eng. Vol. 19, No. 3, pp. 741-746, 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.6109/jkiice.2015.19.3.741
  6. G. S. Lee, "Design of Problem Solving Primitives for Efficient Evidential Reasoning", International Journal of Internet, Broadcasting and Communication Vol.11, No.3, pp.49-58, 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.7236/IJIBC.2019.11.3.49
  7. J. E. Kim, "An Analysis of the effect of Artificial Intelligence on Human Society", the Journal of the Convergence on Culture Technology, Vol. 5, No. 2, pp. 177-182, 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.17703/JCCT.2019.5.2.177