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단상 유도전동기의 구속운전조건에서 화재 위험성에 관한 연구

Study on the Fire Risk in Locked-Rotor Condition of Single-Phase Induction Motor

  • 투고 : 2020.02.11
  • 심사 : 2020.03.26
  • 발행 : 2020.04.30

초록

본 논문에서는 단상 유도전동기의 구속운전조건에서 화재 위험성에 관하여 기술하였다. 일반적으로 전동기의 고장 발생은 회전자의 회전 불량 등으로 인한 구속운전조건의 형태로 나타난다. 전동기의 기동 시에는 정격전류의 약 2~15배에 달하는 큰 돌입전류가 흐르게 되는데 단상 유도전동기에서 구속운전조건이 발생하게 되면 돌입전류에 준하는 전류가 지속적으로 고정자권선을 통해 흐르게 된다. 구속운전조건에서 고정자권선을 통해 흐르는 과전류에 의해 고정자 권선 내부의 온도가 상승하고, 최종적으로 절연물을 매개로 화재로 이어지는 특징이 나타난다. 본 논문에서는 임의로 구속운전조건을 만들고, 이때 고정자권선에 흐르는 과전류의 크기 및 온도 상승을 측정하였다. 실험결과로부터 구속운전조건에서는 정격전류에 비해 약 7배의 과전류가 발생하였으며, 고정자권선 내부의 온도가 약 300 ℃ 정도에서 화재로 진전되는 것을 확인하였다.

In this paper, the fire risk of a single-phase induction motor under a locked-rotor condition is described. In general, motor failure occurs in the locked-rotor condition owing to poor rotation of the rotor. Large inrush current flows when a motor starts, which is approximately 2-15 times larger than the rated current. In a single-phase induction motor under the locked-rotor condition, a large current that corresponds to the inrush current flows continuously through the stator winding. Such an overcurrent rises the temperature inside the stator winding, and thus the insulating material may catch fire. In this study, the restrained operating condition of the single-phase induction motor was simulated. Further, the degree of the overcurrent and temperature rise in the stator winding was measured. The experimental results, confirmed that the overcurrent was seven times larger than the rated current and the fire commenced at a temperature of approximately 300 ℃ inside the stator winding.

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