참고문헌
- 교육부 (2015). 수학과 교육과정. 교육부 고시 제2015-74호 [별책 8].
- 교육부 (2020). 과학.수학.정보.융합 교육 종합계획('20-'24) 동시 발표-지능정보사회의 소양을 갖추고 세계를 선도하는 인재 양성. 교육부 보도자료(2020. 05. 27.).
- 김남희 (2012). PISA 읽기 소양과 21세기 국어 능력. 국어교육, 138, 41-71.
- 김도균, 강병련, 이민희 (2018). PISA 평가틀에 기반한 2015 개정 교육과정에 따른 중학교 1학년 수학교과서 문항분석. 학습자중심교과교육연구, 18(16), 393-412.
- 김선희, 김수민, 이은정 (2020). IB DP 수학 내용 및 교수.학습 특징에 근거한 고등학교 수학교육의 방향. 수학교육학연구, 30(2), 329-351.
- 김종훈 (2017). 글로벌 교육 거버넌스로서의 OECD PISA에 대한 비판적 검토. 교육과정연구, 35(1), 43-64.
- 김종훈 (2020). OECD PISA의 의도와 실제 간 차이 탐색: 교육과정 개혁에 대한 권력 효과를 중심으로. 교육과정연구, 38(2), 5-26.
- 김현정 (2018). PISA 과학 영역의 특징과 평가틀에 대한 논의. 현장과학교육, 12(4), 389-398. https://doi.org/10.15737/SSJ.12.4.201812.389
- 나귀수, 박미미, 김동원, 김연, 이수진 (2018). 미래 시대의 수학교육 방향에 대한 연구. 수학교육학연구, 28(4), 437-478.
- 노명완, 박창균 (2006). 읽기 평가틀에 대한 비교 연구. 교육과정평가연구, 9(1), 159-184.
- 박경미 (1999). OECD/PISA 학생성취도 지표개발 연구의 소개. 학교수학, 1(1), 367-382.
- 박경미, 이환철, 박선화, 권점례, 윤상혁, 강현영, 이경진, 최지선, 강은주, 김민정, 이광상, 김재영, 이광연, 한준철, 김선희, 방정숙, 이경은, 도종훈, 이문호, 황선미, 임해미, 이화영, 조혜정, 박정숙, 이승훈, 박문환, 김성여, 임미인, 권영기, 서보억, 이은정, 김완일, 장혜원, 이만근, 권오남, 안현정, 이지윤, 강성권, 강태석, 김화경, 신동관, 오택근, 전인태 (2015). 2015 개정 수학과 교육과정 시안 개발 연구 II. 한국과학창의재단 연구보고서 BD15110002.
- 박혜영 (2017). PISA 읽기 평가틀의 변화 특징 탐색. 국어교육, 157, 259-283.
- 손준종 (2014). 전지구적 교육거버넌스로서 PISA의 출현과 국가교육에 대한 영향. 교육사회학연구, 24(3), 131-160.
- 송미영, 임해미, 최혁준, 박혜영, 손수경 (2013). OECD 국제 학업성취도 평가 연구: PISA 2012 결과 보고서. 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2013-6-1.
- 신기현 (2006). PISA의 학습 평가틀에 대한 비판적 분석. 열린교육연구, 14(1), 165-183.
- 신현석, 주영효 (2013). 글로벌 거버넌스와 한국의 교육정책: OECD/PISA를 중심으로. 교육학연구, 51(3), 133-159.
- 옥현진 (2014). 국제 문식성 평가 분석을 통한 문식성 교육 시사점 탐색-PIRLS, PISA, PIAAC을 중심으로. 청람어문교육, 49, 73-103.
- 우정호 (2009). 수학 학습-지도 원리와 방법. 서울대학교출판부.
- 이미경, 곽영순, 민경석, 채선희, 최성연, 최미숙, 나귀수 (2004). OECD 2003 결과 분석 연구-수학적 소양, 읽기 소양, 과학적 소양 수준 및 배경변인 분석-. 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2004-2-1.
- 이서빈, 김선호, 고상숙 (2017). 컴퓨터기반수학평가(츄므)의 문항 제작 가능성 탐색: 동적 기하소프트웨어 환경에서 PISA 2012 또는 2015 울타리 문항을 중심으로. 한국학교수학회논문집, 20(3), 325-344.
- 임해미 (2012). PISA 2012 컴퓨터 기반 문제해결력 평가틀과 공개문항. 한국수학교육학회 2012 추계학술대회프로시딩, 61-66.
- 임해미 (2013). OECD PISA 수학 소양 평가의 특징 및 문항 특성 분석. 교과교육연구, 17(4), 971-990.
- 정영옥 (2004). RME의 수학 학습 평가틀에 대한 고찰-Jan de Lange의 수학 학습 평가틀을 중심으로. 수학교육학연구, 14(4), 347-366.
- 정혜경, 임해미 (2020). 앵커링 비네트(anchoring vignettes) 방법을 적용한 우리나라의 PISA 수학 설문 결과 분석. 수학교육학연구, 30(2), 177-197.
- 조성민, 구남욱, 김현정, 이소연, 이인화 (2019). OECD 국제 학업성취도 평가 연구: PISA 2021 예비검사 시행 기반 구축. 한국교육과정평가원 연구자료 ORM 2019-120.
- 조지민, 정혜경 (2013). PISA 표집 설계에 따른 모수 및 분산 추정. 교육평가연구, 26(4), 875-896.
- 최승현, 노국향, 박경미 (2001). PISA 2000 수학 평가 결과 분석 연구. 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2001-9-3.
- 황우형, 구자형 (2006). 수학과 평가틀 비교 연구. 한국학교수학회논문집, 9(4), 497-520.
- 황혜정, 최승현 (1999). 수학과 평가틀에 관한 고찰. 수학교육학연구, 9(2), 459-471.
- de Lange, J. (1999). Framework for classroom assessment in mathematics. Freudenthal Institute & National Center for Improving Student Learning and Achievement in Mathematics and Science. Retrieved from http://www.fi.uu.nl/publicaties/literatuur/6279.pdf (2020.09.10.)
- de Lange, J. (2006). Mathematical literacy for living from OECD-PISA perspective. Tsukuba Journa l of Educational Study in Mathematics, 25, 13-35. Retrieved from https://pdfs.semanticscholar.org/5aed/c8a2c06e4cdb9e5932910bddc8f9e5bac8a4.pdf?_ga=2.119965056.904421435.1597635146-2032521134.1584692249. (2020.08.10.).
- Mahajan, S., Marciniak, Z., Schmidt, B., & Fadel, C. (2016). PISA Mathematics in 2021:.center for Curriculum Redesign. Retrieved from https://curriculumredesign.org/wp-content/uploads/Recommendations-for-PISA-Maths-2021-FINAL-EXTENDED-VERSION-WITH-EXAMPLES-CCR.pdf. (2020.08.10.).
- Meyer, H-D & Benavot, A. (2013). PISA and the globalization of education governance: some puzzles and problems. In H-D Meyer & a. Benavot (eds.), PISA, power, and policy: the emergence of global educational governance (pp. 9-26). Symposium books.
- National Research Council (2013). The Mathematical Sciences in 2025. Washington, D.C.: The National Academies Press.
- OECD (1997). The definition and selection of key competencies: executive summary. OECD Publishing.
- OECD (1999). Measuring student knowledge and skills-a new framework for assessment. OECD Publishing.
- OECD (2001). Knowledge and skills for life: First results from PISA 2000. OECD Publishing.
- OECD (2004). The PISA 2003 assessment framework-mathematics, reading, science and problem solving knowledge and skills. OECD Publishing.
- OECD (2006). Assessing scientific, reading and mathematical literacy: a framework for PISA 2006. OECD Publishing.
- OECD (2013). PISA 2012 assessment and analytical framework: mathematics, reading, science, problem solving and financial literacy. OECD Publishing.
- OECD (2015). Students, computers and learning: making the connection. OECD Publishing.
- OECD (2016). Equations and inequalities: making mathematics accessible to all. OECD Publishing.
- OECD (2017). PISA 2021 mathematics: a broadened perspective. OECD Publishing.
- OECD (2018). PISA 2021 Mathematics Framework (Draft). Retrieved from https://pisa2021-maths.oecd.org/files/PISA%202021%20Mathematics%20Framework%20Draft.pdf (2020.08.10.).
- OECD (2019a). OECD future of education and skills 2030: Conceptual learning framework-Concept note: OECD Learning Compass 2030. Retrieved from http://www.oecd.org/education/2030-project/teaching-and-learning/learning/learning-compass-2030/OECD_Learning_Compass_2030_concept_note.pdf (검색일 2020.08.10.)
- OECD (2019b). PISA 2018 assessment and analytical framework. OECD Publishing.
- OECD (2019c). Skills matter: additional results from the survey of adult skills. OECD Publishing.
- Pereyra, M. A., Kotthoff, H-G., & Cowen, R. (2011). PISA under examination: Changing knowledge, changing tests, and changing schools. In M. A. Pereyra, H-G. Kotthoff, & R. Cowen (eds.), PISA under examination: changing knowledge, changing tests, and changing schools (pp. 1-14). Sense Publishers.
- Polya, G. (2003). 수학과 개연 추론: 개연적 추론의 여러 가지 패턴(이만근, 최영기, 전병기, 홍갑주, 김민정 역). 서울: 교우사. (원저 1968 출판).
- Sellar, S. & Lingard, B. (2013). PISA and the expanding role of the OECD in global educational governance. In H-D. Meyer & A. Benavot (eds.), PISA, power, and policy: the emergence of global educational governance (pp. 185-206). Symposium books.
- Stacey, K. (2015). The real world and the mathematical world. In K. Stacey & R. Turner. (eds.), Assessing mathematical literacy: the PISA experience (pp. 57-84). Springer.
- Stacey, K. & Turner, R (2015). The evolution and key concepts of the PISA mathematics framework. In K. Stacey & R. Turner. (eds.), Assessing mathematical literacy: the PISA experience (pp. 5-33). Springer.